ouderschapsverlof? hoe zit het ook alweer

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Ramona1982, 25 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    nogmaals dat het verdwijnt is nog niet zeker, dat staat al heel lang op die site omdat dit voorstel is ingediend. maar definitief is het dus nog niet. eerste kamer stemode niet akkoord die wil eerst betere regeling via cao

2. Ramona1982

Ramona1982 Bekend lid

26 dec 2013
    680
    0
    16
    nieuwegein
    ben erg benieuwd wat het gaat worden en of het wel of niet afgeschaft gaat worden
    blijft dus nu nog even gissen

3. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Dit klopt niet helemaal!
    Ik heb gister mijn ouderschapsverlof officieel aangevraagd. Ik zit zelf met het "probleem" dat ik maar 1 dag in de week (dus 8 uur) ouderschapsverlof kan oppakken. Meer uren is voor ons financieel niet haalbaar (ja ik heb al rekening gehouden met de korting)
    Ik werk normaal 40 uur. 40x26 = recht op 1040 uur.
    Simpel gezegd zou ik volgens de beredenatie van Blossom recht hebben op 1040 : 8 = 2,5 jaar ouderschapsverlof.
    Hier ligt alleen het pijnpunt. Je hebt namelijk maar recht op 1 jaar ouderschapsverlof. Alle uren die je binnen dit jaar niet op maakt ben je kwijt. Tenzijn de werkgever toestemming geeft dat je die uren over een langere periode mag opnemen. Maar dit mag de werkgever weigeren.
    Die 1,5 jaar heeft betrekking op sociale verzekeringen enz. Dus als je werkgever het goedkeurd dat je het over een langere termijn uitsmeert en die termijn duurt langer dan 1,5 dan kan je recht op sociale verzekeringen vervallen.

4. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Ik krijg over 2013 een deels korting terug omdat ik tov 2012 minder verdien en volgend jaar kan ik dat nogmaals doen om dat ik in 2014 tov 2013 ook nog es minder verdien aangezien in in juli2023 van fulltime naar parttime ben gegaan.
    Dus je kunt het wel over 2 jaar krijgen...

5. kers87

kers87 Bekend lid

4 sep 2012
    678
    0
    0
    Ook even een vraagje van mij. Ik krijg nu nog niet mijn korting terug per maand, wilde dat volgend jaar in een keer vragen. Dat kan toch wel of moet ik het nu toch doen. Ivm dat het mogelijk word afgeschafd...

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja natuurlijk, je vraagt het dan terug over 2014 en dit jaar is de korting er nog gewoon.

7. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Dit is zeer zeker niet het geval hoor. Als jij (net als ik) een contract hebt voor 40 uur, dan heb jij recht op in totaal 1040 uur dat je vóór het achtste jaar van het kind mag opnemen. Of je dit nu allemaal in één keer op neemt, of telkens in delen, dit maakt niet uit. Zo lang je die 1040 uur niet allemaal hebt opgenomen, dan blijven de overgebleven uren gewoon staan.

Wel is het zo dat je verlof altijd in overleg met je werkgever opneemt. Ik kan me voorstellen dat werkgevers moeilijk kunnen doen als je alles in een keer opneemt omdat ze je dan voor nóg langere tijd moeten missen. Maar als jij (ook net als ik) elke week 'slechts' 8 uur afwezig bent lijkt me dit ook voor een werkgever de meest ideale oplossing.

Ik weet niet wie jou dit verteld heeft (de werkgever??), maar ik zou dit nog maar even dubbel (laten) checken: Hoe kan ik ouderschapsverlof aanvragen? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

Deel Deze Pagina