Hallo allemaal, hopelijk weten jullie dit te bevestigen of ontkrachten, dan is het duidelijk. Ik werk nu 24 uur in de week en neem 8 uur per week ouderschapsverlof op. In totaal is dat 32 uur, dat is ook mijn contract. Nu heb ik geen intentie om daarna weer 32 uur te gaan werken, ik wil dan naar 24 over gaan. Nu zegt mijn schoonzus dat ik echter verplicht bent om na het aflopen van het ouderschapsverlof 3 maanden die 32 uur te gaan werken? Omdat ik anders terug moet betalen? Dit heb ik helemaal nergens gelezen of gehoord! Hoe zit dat nu? groetjes
Ja dat is mij ook zo uitgelegd. Het wordt berekend over het aantal uren dat je na het verlof wilt blijven werken. Dus ga je van 4 naar 3 dagen, moet je het laten berekenen over 3 dagen werken. Dan heb je korter verlof, maar hoef je niet terug te betalen.
Maar ik wil 24 uren laten werken, maar mij ouderschapsverlof staat daar boven. Dus ik werk nu ook 24 ook en die ouderschapsverlof daarbij is 32 uur van mijn oude contract. Maar wil niet terug naar 32 uur, ik doe het puur voor de extra centen.
Ik heb nu ook een contract van 32 uur en 8 uur ouderschapsverlof. Na het aflopen van mijn verlof ga ik weer 32 uur werken maar dit is ook verplicht voor bij mij in ieder geval 6 maanden. als ik dat niet doe moet ik inderdaad terug betalen. Dit komt omdat je ouderschapsverlof krijgt over je huidige contract en als je niet terug gaat in je oude contract je meer hebt gekregen dan waar je recht op hebt. `het kost de werkgever namelijk geld ouderschapsverlof. Als je dan niet teruggaat naar je oude contract verliest de werkgever er nog meer op. Dan maak je eigenlijk misbruik van de regeling en vandaar volgens mij het terugbetalen.
Het ouderschapsverlof is niet bedoeld voor de extra centen, maar om de balans tussen werk en prive beter te kunnen afbakenen. Ook al is het extra geld mooi meegenomen... Het is wel zo dat er vorig jaar wijzingen zijn geweest in de regels over ouderschapsverlof. Je hebt nu recht om na afloop van je ouderschapsverlof (tijdelijk) je arbeidsduur te kunnen wijzigen. Zie: Hoe kan ik mijn ouderschapsverlof opnemen? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl
Hetis soewieso afhankelijk van je CAO. In een aantal gevallen ben je verplicht om terug te gaan naar je oorspronkelijke uren. In andere gevallen mag je zo 1 op 1 je contract aanpassen nà je OV. Dus het kan zijn dat je schoonzus gelijk heeft....kan ook zijn dat ze ongelijk heeft. Ik mag na afloop van mn OV gewoon mn contract aanpassen.
Je "oude" contract is gewoon je huidige contract, alleen met gebruik van ouderschapsverlof. Teruggaan in uren nadat je ov is afgelopen is een contractsverandering. Of dat kan ligt aan je CAO en aan je werkgever, die moet wel akkoord gaan. En dat is dan weer anders dan bij ouderschapsverlof, dat kan je werkgever niet weigeren. Van terugbetalen lijkt me geen sprake want dat is op basis van je bestaande contract.
Bij ons (onderwijs) is het zo dat je het aantal uren ouderschapsverlof altijd met berekenen over de kleinste aanstelling. Dus (bij ons); als jij na je verlof van 32 uur terug gaat naar 24 uur, dan wordt het aantal uren dat je recht hebt op ov berekend op 24 uur. Zou je het laten berekenen op 32 uur dan moet je het verschil terugbetalen. Ik zou dus heel goed navragen hoe het bij jou is. De vakbond is de meest betrouwbare plek voor dat soort informatie.
De meeste CAO's hebben een uitgebreide paragraaf over verschillende soorten verlof. Vaal staat het wel ergens onder de paragraaf over zwangerschapsverlof.
Wat ik aangaf geldt voor mij maar ik heb geen CAO. En ook geen betaald ov dus dan valt er ook weinig terug te betalen.
Dan geldt gewoon de wettelijke regeling. Die kan je terugvinden op de site overheid.nl of via postbus51.
Nee, dat ligt dus aan je cao. Krijg je naast het geld van de belastingdienst ook nog geld van je werkgever voor je ov-uren? Dan is de kans groot dat je nog een periode je oude contracturen moet werken. Is het onbetaald ov? dan is de kans groot dat je oude uren niet hoeft te blijven werken. Maar het ligt dus aan je cao.
Je moet je even goed laten informeren. Heb je geen CAO boekje? Ik val onder BVE en heb ook betaald ouderschapsverlof. Daarin staat dat je na afloop van het betaald ouderschapsverlof voor tenminste de helft van je oorspronkelijke aanstelling weer moet werken. Dus als je nu 32 uur hebt zou je tenminste 16 uur moeten blijven werken om niets terug te hoeven betalen. In dat geval kun je gewoon naar 24 uur. Maar laat het goed uitzoeken!
Bovenstaande stuk geldt alleen voor het PO, misschien handig om te weten. Voor ouderschapsverlof VO kijken ze gewoon naar je huidige contracturen. (gelukkig )
Bij sommige werkgevers/cao's kun je een gedeelte van het ouderschapsverlof gewoon betaald krijgen, geloof 25%, als je dat doet ben je verplicht na het verlof weer een x aantal maanden je volledige uren te gaan werken. Als je over de opgenomen uren niets betaald hebt gekregen, behalve via belasting, dan heb je volgens mij gewoon recht op uren op basis van je volledige contract.
Ik ga binnenkort OV. Opnemen en mag daarna gewoon mijn contract aanpassen. Als we het redden met de uren minder zal ik dat waarschijnlijk ook blijven werken in de toekomst.
Hoe moet je de ouderschapsverlofkorting aanvragen bij de belasting? Ik wil graag maandelijks geld terugkrijgen. Heeft iemand hier ervaring mee?