Ouderschapsverlof... huh?

Discussion in 'Weer aan het werk' started by Sandana, Jul 30, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Trendy

Trendy Lid

Nov 2, 2009
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo

Weet iemand misschien het antwoord op mijn vraag?

Mijn man heeft op het moment ouderschapsverlof van onze dochter opgenomen, in april hoopt hij dit nog een jaar te kunnen doen.
    In januari hopen we dat ons tweede kindje wordt geboren.
    Nu hoorde ik laatst dat het verlof van je eerste kindje komt te vervallen, als er een tweede kindje wordt geboren
    Is dat zo?
    Je hebt toch recht om dat verlof nog op te nemen?

2. 19831

19831 Actief lid

Mar 16, 2012
    199
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Bij ons in ieder geval niet, maar ik ben een vrouw en neem het op. Stel dat je weer zwanger bent kan je het na je verlof weer opnemen van je eerste kind, is dat op dan van je tweede kind

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee joh! Gelukkig niet! Je hebt gewoon recht om OV op te nemen tot en met het 8e levensjaar van je kindje. Per kind heb je recht op 26*je contractduur.
    Wel is het zo dat wanneer jij als vrouw OV opneemt en je raakt in die tijd weer zwanger, dat je dan je verlof kunt opschorten voor de duur van je zwangerschaps/bevallingsverlof. Dus dan schuift de einddatum gewoon 16 weken door.

4. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Nee hoor bij ons is dat ook niet zo. Mijn man neemt op dit moment 1 dag betaald ouderschapsverlof op van onze jongste zoon en 1 dag onbetaald van de middelste. Als het betaalde stuk op is, heeft hij nog een tijdje 2 dagen onbetaald van de middelste en als dat op is gaat hij naar 1 dag onbetaald van de jongste. Doordat hij het met ADV-dagen combineert doet hij er echt verschrikkelijk lang mee, want hij heeft nu al vanaf 2007 1 dag per week en sinds april dit jaar 2 dagen in de week ouderschapsverlof.

5. Kaat1984

Kaat1984 Actief lid

Mar 9, 2012
    255
    0
    16
    Noord-Limburg
    Je hebt een contract van 32 uur, dus je werkgever gaat er vanuit dat je na het ouderschapsverlof weer 32 uur gaat werken.
    Als je binnen een jaar na opname ouderschapsverlof minder wilt gaan werken moet je terug betalen.
    En als je minder wilt gaan werken moet je dit 3 maanden voor einde ouderschapsverlof schriftelijk aanvragen bij je werkgever. Hij moet hier goedkeuring voor geven en mag het dus ook wijgeren.

6. adi

adi Niet meer actief

Volgens mij is een werkgever nooit verplicht om mee te gaan in de contractwijzigingen door de werknemer.
    Voor alle contractafspraken (dus ook contracturen) moeten beide partijen akkoord gaan.
    Dus als het hem niet uitkomt dat ts na de ouderschapsverlof minder gaat werken kan de wg dat gewoon weigeren. Want dat is een contractwijziging welke wederom getekend moet worden door beide partijen.

7. Meijke

Meijke Niet meer actief

Bij onze CAO is het zo dat je over het betaalde deel terug moet betalen als je uren vermindert na je verlof binnen zes maanden.

8. lorreke

lorreke VIP lid

Sep 10, 2013
    5,298
    394
    83
    Normaal word ouderschapsverlof toch niet doorbetaald??
    Dan is dit toch onbetaald verlof???
    Tenzij je andere afspraken hebt met je werkgever? maar dat moet dan in overleg met de werkgever, anders is het onbetaald.

9. adi

adi Niet meer actief

Het is afhankelijk van waar je werkt. Volgens mij is voor alle ambtenaren ouderschapsverlof voor (circa) 50% vergoed. Die helft betaalt dan de overheid (of ja, wij..)
    En in sommige andere CAO's is ook geregeld dat de wg iets aan bijdraagt.

Maar bij meeste bedrijven en in de meeste sectoren is het inderdaad onbetaald verlof.

10. Smile

Smile Fanatiek lid

Sep 11, 2008
    4,358
    0
    0
    Wat voor ouderschapsverlof neem je op? Word je gedeeltelijk doorbetaald of niet?
    Heb je je CAO er op nagelezen?

Er bestaan inderdaad regelingen waarbij je na het opnemen van ouderschapsverlof inderdaad eerst weer je 'oude' uren moet draaien voordat je de uren mag minderen. Wanneer je direct mindert na je ouderschapsverlof loop je inderdaad het risico dat je terug moet betalen. Maar...dat zou je echt terug moeten lezen in je CAO

Share This Page