Ik zit vanaf begin januari in de ziektewet ivm zwangerschap. Ik heb toen bericht gehad van het uwv met mijn dagloon erin. Omdat ik onregelmatig werk en met ORT zit is dit dagloon hoger dan gewoon mijn minimumuren X uurloon. Deze week heb ik mijn eerste loon ontvangen vanuit de ziektewet, echter lijkt mijn werkgever gewoon mijn minimum contracturen x uurloon uitbetaald te hebben. Het is in elk geval vele malen minder dan het dagloon dat ik door heb gekregen van het UWV. Ik heb uiteraard ook gevraagd aan mijn werk hoe dit zit, maar wacht nog op reactie. Ik wil graag ook hier informatie in winnen. Het lijkt mij dat mijn werkgever mij gewoon het dagloon van het UWV moet betalen? Dat is immers berekend over mijn eigen werkzaamheden en is ook het geld dat zij krijgen voor mij. Graag hoor ik hoe dit zit zodat ik ook wat sterker sta indien ik mijn werkgever weer spreek.
Hallo Daan90, Het klopt wat je zegt: je werkgever moet jou de uitkering betalen zoals UWV die heeft berekend. Het is immers jouw uitkering! Dat we deze via je werkgever betalen, is omdat dat voor jou minder administratie geeft. Wel is het zo, dat het door UWV berekende dagloon inclusief vakantiegeld is. Daar moet je wel rekening mee houden als je ?t wilt vergelijken met je uitbetaalde loon. Als je werkgever het niet wil doorbetalen, stuur hem dan een loonvordering. Op de website van het Juridisch Loket vind je daarvoor een modelbrief, die je kunt downloaden en aanpassen. Je kunt er ook voor kiezen om de uitkering rechtstreeks van UWV te ontvangen, en niet via je werkgever. Geef daarvoor op een wijzigingsformulier je rekeningnummer aan ons door. Licht op het wijzigingsformulier ook even toe waarom je de betalingen wilt wijzigen. Houd er wel rekening mee dat er een onderbreking zal plaatsvinden in de reserveringen van je werkgever. Als je een Ziektewet-uitkering van UWV ontvangt, bouw je bij je werkgever geen vakantiegeld op en wellicht ook geen pensioen over die periode. Ook krijg je twee jaaropgaven over dit jaar: van je werkgever en van UWV. Ik wens je sterkte met je gezondheid! Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team