Ouderschapsverlof in delen opnemen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Faith83, 1 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Faith83

Faith83 Lid

13 jan 2010
    95
    1
    0
    Ik heb even een vraagje betreffende het ouderschapsverlof.
    Het mag in max. 6 delen worden opgenomen, maar hoe werkt dat precies?

Na mijn verlof wordt mijn contract omgezet naar 4 dagen. Ik wil iig daarna 1 jaar lang 1 dag per week verlof opnemen. Misschien zelfs ook het 2e jaar, of misschien het 2e en 3e jaar 0,5 dag per week.
    Ik vind het moeilijk om dat nu al te beslissen.

Als je het in delen opneemt, moet je dat dan allemaal meteen opgeven? Of mag je bijvoorbeeld ook zeggen het 1e jaar 1 dag verlof per week en daarna beslis ik hoe verder? En moeten die delen dan ook aansluitend aan elkaar zijn?
    Dit kan ik nergens echt duidelijk terug vinden..
    Is er hier iemand die mij hier iets meer over kan vertellen???

Verder zal mijn werkgever not amused zijn als ik hiermee aan kom zetten want hij vindt dat ik niet minder dan 4 dgn mag en kan werken in mijn functie. Ik vind dat onzin, het is geen leidinggevende functie ofzo, het ik meer dat hij het gewoon niet wil denk ik.
    Nou ja, de standaardregeling van 1 jaar helft van de tijd werken (is voor mij dus 2 dgn per week) mag hij iig niet weigeren en hij moet dan blij zijn dat ik maar 1 dag verlof wil opnemen per week en dus 3 dgn ga werken.

Hoop dat ik het erdoor ga krijgen.
    Ons kindje is maar 1 keer klein en ik heb gewoon geen goed gevoel bij 4 dgn werken, zeker het eerste jaar niet. Het zou dan 4 van de 7 dgn buitenshuis zijn.

Ik hoop dat iemand wat meer info voor mij heeft.
    Bedankt alvast!!

2. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Je mag idd je verlof opdelen in max 6 delen. Dat is juist slimmer, vooral als je het over zo'n lange periode wil verdelen. Zou je alles in 1x aanvragen en je word ontslagen of je gat zelf van werkgever veranderen ben je alles wat je niet opgenomen hebt kwijt. Heb je het nog niet aangevraagd, blijft het restant gewoon staan totdat je kind 8 jaar is. De verschillende delen hoeven niet aansluitend te zijn.

Je kunt het beste even bij personeelszaken vragen hoe lang van te voren je je ouderschapsverlof aan moet vragen. Meestal is dat 2-3 maanden voordat je het in wil laten gaan, maar dat kan misschien verschillen, ik weet niet zeker of daar wettelijke regels voor zijn.

Op deze website staat alles eigenlijk heel duidelijk uitgelegd: www.szw.nl

Ik hoop dat je hier een beetje mee geholpen bent!

Deel Deze Pagina