Hallo, Pff ik zit een beetje met mijn handen in het haar! Een paar maanden geleden heb ik een miskraam gehad. Ik was helemaal van de kaart en heb mijn man dus niks gezegd. Ik kwam er door de miskraam achter dat ik zwanger was en mijn man had een keer gezegd: Wat niet weet wat niet deert.. Nu had ik het dus op mijn werk gezegd, pure emotie en stress. Mijn werkgeefster zei dat er vervelend voor mij was maar zwanger zijn niet handig zou zijn op mijn werk (kinderopvang!?) Ook zei ze nog dat ik ervoor moest zorgen dat ik dan de eerste 2 jaar niet zwanger wordt ivm de grote groei op mijn groep. En nu? Ik weet zeker dat ik zwanger ben maar ik durfde niet te testen. Ik ben zo bang mijn baan te verliezen (contract loopt over paar maand af) en op afwijzing. Mag mijn werkgeefster dit van mij vragen??
HOi Dogpaw. wat vervelend wat je is overkomen. En nee, je werkgever mag dat niet van je vragen. Jij kunt gewoon zwanger zijn wanneer je wilt daar ben je voor beschermd bij wet. Wel geef je aan dat je contract afloopt over een paar maanden en tja, een contract mag zij altijd van rechtswege laten aflopen. Ze mag alleen niet aangeven dat het door zwangerschap komt maar in principe mag ze een contract zonder reden laten aflopen en hoeft ze geen verlenging of contract voor onbepaalde tijd te bieden..
Volgendsmij hoef je uiterlijk 3 weken voor je verlof pas te melden wettelijk gezien, Lijkt me onmogelijk en niet netjes te verbergen maar als je contract met 2/3 maand verloopt zou ik mooi m'n mond houden
Ten eerste is je werkgeefster veel te ver haar boekje te buiten gegaan :x Ze mag überhaupt geen uitspraken doen over wat haar werkneemsters doen/willen en ze mag al helemaal niets over de zwangerschapswens zeggen. is ze nu helemaal..... :x Je loopt inderdaad een risico dat je werkgeefster je contract niet verlengt, maar dat risico zit er altijd in bij een tijdelijk contract. Maar.... weet je man überhaupt niet van je eerdere miskraam en nu van je zwangerschap Denk dat het dan toch tijd is voor een goed gesprek thuis,,,
Nee dat mag je werkgever niet van je verlangen of vragen. Wat een onzin. Wat mij meer opvalt is het feit dat je man niets weet sorry, maar dat ik vind ik nogal vreemd (understatement).
Nee dat mag niet. Echter het feit dat je werkgever daar niet van op de hoogte is vind ik vrij zorgwekkend. Ik zou een eventuele zwangerschap dan ook zeker voor haar verborgen houden. Met zo'n rare onprofessionele uitspraak vraagt ze er gewoon om .
Vrouwen zouden niet onder druk gezet mogen worden in het werkwezen om wel of niet zwanger te mogen raken. Maar ik vrees dat als jij zegt dat je zwanger bent, ze het contract met een bullshit reden laat aflopen. En als je het verzwijgt en ze verlengt het contract, en ze komt er dus daarna achter, dat je dan geen leuke werkrelatie meer hebt. En dan bedoel ik dus ECHT niet leuk!! Je zit dus aardig klem. Geen leuke situatie, hoeveel maanden moet je nog wachten op verlenging van je contract? Heel veel sterkte in ieder geval!
Erg vreemd van je werkgever. En ik zou zeker gewoon mond dicht houden tot je contract verlengd is, tenminste als dat ook weer niet te lang duurt. Ja dat risico loopt de werkgever dan ook, zeker met zulke uitspraken. maarreh niets vertellen over de miskraam aan je man? Woh, dat is toch de eerste die ik fan bij me wil hebben. Dus zaak om daar eerst nog eens over te praten, waarom heb je niets gezegd? Dat kan ik echt niet begrijpen.
Dit. Ik weet niet of ik voor een werkgeefster zou willen werken die zo met me omgaat. Maar ja, tegenwoordig hebben we niet alles te eisen hè.
Natuurlijk mag dit niet... Maar naar die baan kan je fluiten als je contract afloopt. Misschien een idee om een langs een jurdisch loket te gaan en te kijken waar je staat.
nergens om, maar hoezo bespreek je en miskraam niet met je man?! zijn jullie niet bezig met zwanger worden dan..........? zoniet, daar hebben ze condooms en de pil voor uit gevonden.... zowel, dan besprek je dat soort dingen toch, dat vind ik eigenlijk nog het raarste uit dit verhaal persoonlijk... Je werkgeefster heeft helemaal niks te willen, maar je weet met een tijdelijk contract dat als je zwanger bent ze de keus kunnen maken niet te verlengen...
Ik geloof niet dat we nog een antwoord krijgen van TS... ze heeft sinds dit Topic nog niet weer ingelogd....
Als.... je zwanger bent. Gefeliciteerd! maar ga eens testen, laat je niet weerhouden door zo'n uitermate teleurstellende werkgever(ster). Ze mogen je niet ontslaan omdat je zwanger bent, dat is discriminatie, maaaaarrrr.... zolang ze niet op papier zetten dat ze je om de reden 'zwanger' gaan ontslaan, heb jij geen poot om op te staan. Dus pak dit wel slim aan. 1. Test, en als je zwanger bent ga dit vieren maar hou het voorlopig even voor je. 2. Breng je werkgever(ster) pas NA het verlengen van je contract op de hoogte van je zwangerschap. 3. Je werkgever MAG NIET vragen of je zwanger bent of die wens heb. Dus ik zou er niet op reageren of afwimpelen dat je er op dit moment niet mee bezig bent (ook al ben je al zwanger dat hoeft zij niet te weten) 4. Bel de rechtsbijstand voor tips 5. Laat je vooral niet gek maken, geniet van je zwangerschap!!
Beste Dogpaw, wat een heftig verhaal, heel veel sterkte met de verwerking van je miskraam. hopelijk gaat deze nieuwe zwangerschap goed verlopen ( ik ga voor je duimen). 1) je werkgeefster mag zulke uitspraken niet doen 2)Volgens de wet ben je verplicht je zwangerschap uiterlijk drie weken voor de beoogde ingangsdatum van het verlof aan te kondigen. 3) Ook is het zo dat een zwangerschap een contractverlenging in principe niet in de weg mag staan. Mijn advies is dan ook om het zwangerschapsnieuws zo lang mogelijk geheim te houden voor je werkgeefster, ( eerlijkheid werkt in dit geval niet ) ik zou wel beoordelingsgesprekken met haar aangaan en vragen of ze jou wilt beoordelen op je werk en wat de kansen zijn voor de verlenging van je contract, mondelinge toezeggingen zijn wettelijk ook bindend ( voor de zekerjeid zou ik dat gesprek op nemen) belangrijk is wel om niet al te veel te stressen , stess heeft een negatief invloed op het verloop van je zwangerschap, belangrijkste in deze mooie periode om te genieten van je zwangerschap. heel veel succes!!