Op het moment werk ik 36 uur in 4 dagen, het was de bedoeling om na de bevalling 3 x 9 uur te gaan werken en dus 1 x 9 uur ouderschapsverlof op te nemen. Ik had dit overigens nog niet met m'n werkgever besproken. Maar hoe langer ik zwanger ben hoe meer ik er tegenop ga zien om m'n kleine meid straks met 13 weken naar het kdv te brengen. We hebben dus besloten dat ik al m'n ouderschapsverlof in 1 keer wil opnemen en dus nog een half jaar extra fulltime thuis blijf. En daar heb ik een paar vragen over aan degenen die dat ook gedaan hebben. * Kan een werkgever dit weigeren? Dit behoort toch niet tot de standaardopties die er zijn? (enige standaardoptie is toch een jaar lang voor de helft werken?) * Hoe zit dat met die ouderschapsverlofkorting? Ik heb begrepen dat je 4,07 per uur terug kan krijgen van de belastingdienst. Ik heb amper loonsverhoging gehad, dus ik zou hier dan toch ook volledig recht op moeten hebben? Ik kom dan uit om een ruime 600,- per maand, is dit dan netto? * Hoe zit dan met andere kortingen? Ik las bijvoorbeeld dat je dan ook meer recht hebt op zorgtoeslag (huurtoeslag gaat niet op, wij hebben een koophuis). Zijn er nog meer dingen waar je dan recht op hebt? Algemene heffingskorting bijvoorbeeld? * Hoe heb je het ervaren om van fulltime werken opeens fulltime thuis te zijn? Zou je liever helemaal thuis willen blijven of was je "blij" dat je weer kon gaan werken na een half jaar? Ik had nog meer vragen, maar ik ben ze even kwijt. Ik kom er vast nog wel op! Alvast bedankt!!
ik weet er niet zoveel van maar wel dat je werkgever dit kan weigeren, maar volgens mij moeten ze dan wel kunnen aantonen dat t bedrijf hierdoor in de problemen komt. Volgens mij heb je gewoon recht op de ouderschapsverlofkorting. Ikzelf neem 1 dag verlof op voor 1,5 jaar ongeveer. Werk nu 2 dagen. Full-time thuis beviel me niet zo. Vind m'n werk te leuk, maar 2 dagen is wel de max. voor mij. Succes
FutureMama, bedankt voor je reactie! Is er verder nog iemand die in één keer z'n ouderschapsverlof heeft opgenomen?
ik kan je niets vertellen over ouderschapsverlof in een keer opnemen. Ik weet wel dat ik hetzelf best lekker vond om dat colin 5 maanden was weer te gaan werken voor 1,5 dag. Je hebt dan inderdaad recht op meer zorgtoeslag, je hebt altijd recht op heffingskorting, maar dat word berekend over wat je verdient. Je kan daarnaast ook rechthebben op kindertoeslag, dat ligt aan het gezamelijke salaris. Je bent nu 19 weken zwanger ik zou als ik jou was overleggen over de mogenlijkheid om bijv. 2 x 9 uur te werken, dan kan je een vele langere tijd je halve uren werken. Ik denk niet dus je nu al reeel beeld kan vormen van hoe je je voelt 3 maanden na de bevalling. Ik zou zowiezo wat vakantiedagen opnemen na je zwangerschapsverlof. dan heb je dat in ieder geval gewonnen als je dan al op die 2 dagen in de week staat kan je nog 4 weken vrij nemen tegen 8 dagen inleveren.
Bedankt voor je reactie, Mimi83! Het punt is, dat wanneer ik 2 dagen in de week ga werken, ik de baby alsnog voor 2 dagen naar het kdv moet brengen. En dat wil ik dus niet. Ik werk op dit moment ook niet 100% (dat doe al een aantal maanden niet meer) ivm een depressie. Ik neem teveel hooi op mijn vork en ik wil na de bevalling gewoon heel graag bij mijn meisje thuis blijven. De voor- en nadelen heb ik al op een rijtje gezet voor mezelf. En daar ben ik dus over uit. Oja, die 13 weken waren al incl 3 weken vakantie, aangezien ik 6 weken van te voren met verlof ga. 4 weken van te voren gaat niet lukken, dat weet ik nu al. Ik moet veel fietsen en veel trappen lopen, daarnaast is het geestelijk ook best zwaar werk. Oja, kindertoeslag, daar zal ik nog eens naar kijken! dank je!
Geen ervaring met in zn geheel opnemen. Volgens de site Rijksoverheid.nl is het inderdaad de standaardoptie om een jaar lang 50% op te nemen en zijn alle andere vormen alleen in overleg met werkgever mogelijk. Dus ik zou het gewoon opnemen met je werkgever. Het lijkt mij sterk dat ze daar heel erg moeilijk over doen, omdat het aansluit op je verlof...dus je vervanger kan mooi langer blijven. Mbt het bedrag: ja dat is het nadeel van ouderschapsverlof nemen: het wordt maar minimaal doorbetaald, tenzij het anders is vastgelegd in je CAO, soms wordt er 70% betaald. Die 600 euro is inderdaad niet veel, maar zoals door voorgangers is vermeld, je hebt mogelijk wel recht op een aantal aanvullende toeslagen.
oke linnie, dus je zou eigenlijk het liefst stoppen met werken of wil je na die extra 6 maanden wel weer 32 uur werken? ja dan is de enige optie gewoon overleggen met je werk.. hun kunnen aangeven of het kan.
Hallo, Ik had 4 weken betaald ouderschapsverlof en dat heb ik in een keer opgenomen. Nu de laatste week en dan nog 5 weken vakantie. Dus ben straks 6 maanden thuis geweest. En het beviel prima. Ik merk echt dat ik nu weer klaar begin te zijn voor het werken. Eerst zag ik er namelijk erg tegen op. En dat thuis zijn.... daar ben je zo aan gewend. Vond alleen de 4 weken voor de bevalling erg saai. Dus was ook erg blij dat ons mannetje met 38 weken geboren werd. Hoe het fiscaal zit.... geen idee. Ik verwacht dat ik dat pas merk als ik mijn belastingformulier ga invullen.
Ik had 13 weken betaald ouderschapsverlof en ik heb een periode aaneengesloten opgenomen. Mini is in augustus geboren, mijn bevallingsverlof liep tot half november geloof ik en ik heb tot 1 januari aaneengesloten ouderschapsverlof opgenomen. Het zag er namelijk naar uit dat we niet op tijd een plekje op een kdv zouden hebben en ik vond met 10 weken de kleine achter laten wel heel erg vroeg. Na 1 januari heb ik het betaald verlof opgemaakt met 1 dag verlof in de week zodat ik 3 dagen werkte en dat kon nog tot eind april. Vanaf eind april werk ik weer 4 dagen in de week. Hoe het zit met allerlei kortingen weet ik niet, ouderschapsverlofkorting heb ik wel gehad. Ik ging dus weer werken toen Mini 4,5 maand was en ik was ook wel klaar met thuis zitten eerlijk gezegd (zat al thuis vanaf 1 juli, 6 weken zwanherschapsverlof, twee weken te laat bevallen, telt lekker op ). Tegelijk vind ik het waardevol dat ik die tijd met haar heb kunnen hebben (betaald nog wel! ) en ik hoop dat het bij de volgende weer zo kan, alleen denk ik dat ik het dan iets korter doe. Ik vond zelfs 3 dagen werken een beetje te weinig en was blij dat het weer 4 werden. Maarrrrr... het is voor iedereen anders denk ik en dat vind ik wel moeilijk hoor, om van tevoren in te schatten hoe je het allemaal gaat ervaren.