Beste heer, mevrouw, Ik wil graag de volgende situatie aan u voorleggen. Mijn contract verloopt op 28 augustus aanstaande en het is nog niet duidelijk of deze zal worden verlengt. Op 9 november ben ik uitgerekend wat dus ongeveer een kleine 11 weken na de afloop van mijn contract zal zijn. Vanaf 29 augustus kom ik dan in de WW en vanaf 10 oktober zou ik met zwangerschapsverlof gaan. Klopt het dat mijn WW uitkering vanaf dan wordt omgezet naar een WAZO uitkering? Of heb ik er dan geen recht op, omdat de datum einde contract en uitgerekende datum langer dan 10 weken zijn? Dan heb ik nog een vraag over de hoogte van de uitkeringen. Ik weet dat de eerste 2 maanden ik recht heb op 75% en daarna 70% van mijn dagloon. Als ik in de WAZO kom wordt dan gerekend met hetzelfde percentage of is dit 100% van mijn dagloon uit mijn dienstverband? Dus stel mijn dagloon is 110 euro vanuit mijn dienstverband. Bij de WW wordt hier 75% of 70% van uitgekeerd en bij de WAZO 100% van de 110 euro? Ik zie uw reactie graag tegemoet.
Beste Gewoonsamen, Je wilt weten of je in jouw situatie vanuit een WW-uitkering recht hebt op een zwangerschapsuitkering en hoe de hoogte daarvan wordt vastgesteld. Heb je 29 augustus nog geen ander werk gevonden en ben je werkloos? Je kunt dan een WW-uitkering aanvragen. Wordt de WW-uitkering toegekend? Je hebt dan vanuit de WW-uitkering recht op een zwangerschapsuitkering. Dat je vermoedelijke bevallingsdatum buiten 10 weken na einde van je dienstverband valt is niet van belang. De hoogte van de zwangerschapsuitkering is 100% het dagloon van de WW-uitkering. Heb je geen recht op een WW-uitkering? Alleen dan vervalt het recht op een zwangerschapsuitkering omdat je uitgerekende datum buiten de 10 weken na einde dienstverband valt. Actuele informatie vind je op deze pagina. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste René, Bedankt voor het antwoord. Nog 1 vraag wat betreft de hoogte van het dagloon. Deze wordt voor mijn ww berekend vanuit mijn arbeidsverhouding. Stel dit is 110,-. Voor mijn ww wordt dit bedrag dan aangepast naar 75/70%. Als de uitkering dan wordt aangepast naar de WAZO wordt dan dit dagloon weer 110,00 dus 100%? Ik hoor het graag!
Beste Gewoonsamen, Het voorbeeld dat je geeft is juist. Stel je WW dagloon is 110,- dan betaalt de WW daarover 70/75%. Voor de WAZO wordt het dagloon op dezelfde manier berekend waardoor het WAZO dagloon hetzelfde zal zijn als bij de WW. In dit voorbeeld dus 110,-. Het uitkeringspercentage van de WAZO is 100%. Actuele informatie over de berekening van je zwangerschapsuitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare