ouderschapsverlof ipv minder werken

Discussie in 'De lounge' gestart door sneeuw, 3 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. singa

singa Niet meer actief

dat hangt dan van je inkomen af.
    in mijn geval werkt het zo:
    ik heb 124 uur ov gehad in 2011 x 4,11 = 509,64.
    Dat mag ik van mijn belastbaar inkomen aftrekken. Je houdt er dan geen 4 euro netto aan over. Ik denk dat ik de helft van het bedrag dan terugkrijg van de belastingdienst dus zon 250 euro.

2. Lovely2011

Lovely2011 Fanatiek lid

2 aug 2011
    3.407
    1
    0
    @Singa
    Bedankt voor de info ;)

Ik laat het altijd invullen dus kan ik dit gelijk ook vragen!
    Zou een leuk extraatje zijn volgend jaar :)

3. stef

stef Fanatiek lid

19 apr 2006
    3.084
    31
    48
    Ik vind het allemaal erg onduidelijk :(
    Want je gaat minder verdienen dus krijg je ook meer toeslagen zoals zorgtoeslag enzo?
    Of dat juist niet?

4. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.155
    33
    48
    Kan me voorstellen dat je baalt meid!

Maar als ik het dus goedb egrijp..
    Ik werk nu 4 dagen per week.. Als ons kindje er straks is wil ik per juni (dan eindigt mijn verlof als t goed is) 3 dagen gaan werken, met 1 dag ouderschapsverlof.. Dit is dus onbetaald en dus verdien je minder dan het jaar er voor.. Betekent dit dan idd dat je dat belastingvoordeel krijgt?

5. stef

stef Fanatiek lid

19 apr 2006
    3.084
    31
    48
    Ja want je moet verlies hebben in 2012 dus minder verdienen dan in 2011.

Maar hier is het ook allemaal best onduidelijk en reken me nu ookal 2 dagen ziek :(

6. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.155
    33
    48
    Hmm mja lijkt me toch logisch dat als je een dag minder werkt dat je ook minder verdiend..

7. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

@Sneeuw. Om even op je vraag terug te komen, ja ik heb er behoorlijk van gebaald. Hier wel de vraag gehad of ik ouderschapsverlof wilde opnemen. Ik wist wel dat dit onbetaald was, maar ik wist dus niet dat er ook een belastingvoordeel aanzat.
    Ander voordeeltje (zover ik begrepen heb, maar dat zou voor mij niet van toepassing zijn..). Als je in je 'ouderschapsverlofperiode' weer met zwangerschapsverlof gaat ivm een volgende zwangerschap, dan krijg je je contracturen weer uitbetaald (dus niet je contracturen min je ouderschapsverlof). Je ouderschapsverlof wordt tijdelijk stopgezet en gaat na je zwangerschapsverlof weer in..

8. sneeuw

sneeuw Fanatiek lid

29 okt 2010
    1.671
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit was dus voor mij wel van toepassing geweest want ik ben binnen de 2 jaar weer zwanger geworden.............

Singa, dank voor duidelijke uitleg, zo is het voor mij iets minder zuur, ik rekende al de gehele 4 euro netto die ik dus misloop per uur. In mijn geval is dat 'gelukkig' niet zo

9. singa

singa Niet meer actief

in mijn geval werkt het "helaas" niet zo met de 4 euro netto ;)
    het is wel zo dat als je tijdens je ouderschapsverlof weer zwanger wordt dit niet automatisch stopt en na je verlof weer doorloopt. dit is afhankelijk van wat de werkgever in de regeling heeft staan.
    mocht je dus vantevoren weten dat dit misschien kan gebeuren informeer dan even op tijd bij de werkgever hoe hier mee om gegaan moet worden.
    heb het meegemaakt bij een klant dat de regeling zei dat ov bij ziekte en zwangerschap door liep en de uren ook vervielen tijdens je ziekteperiode.

10. singa

singa Niet meer actief

Het kan inderdaad zo zijn dat je door de ov ook meer toeslagen krijgt. je belastbaar inkomen wordt lager. daardoor is je toetsingsinkomen lager en heb je eventueel recht op een hogere toeslag.

Deel Deze Pagina