Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik werk inmiddels alweer 3 jaar 2 dagen in een vrijgevestigde praktijk. Naast mijn wergever heb ik nog een collega die mij heeft vervangen tijdens mijn zwangerschap en een dag is blijven hangen. Vorig jaar heb ik namelijk 11 maanden niet gewerkt vanwege hyperemesis gravidarum. Inmiddels werk ik alweer bijna een jaar en gaat alles prima. Mijn werkgever zegt tevreden te zijn met mijn werk. Ik werk nu nog via een uitzendbureau, maar de bedoeling is te gaan werken via een Payroll Company. Vandaag contractbespreking met mijn werkgever gehad waaruit blijkt dat mijn collega gewoon 1 euro meer gaat verdienen dan mij. We doen precies hetzelfde werk. Mijn collega heeft minder werkervaring (korter afgestudeerd) en werkt ook korter in de praktijk. Met onze werkzaamheden heeft het volgens mijn werkgever niks te maken. Ik heb volgens haar een groter medisch risico i.v.m. een volgende zwangerschap (en dus weer een grote kans op HG). In geval van ziekte krijg ik geld van het UWV. Het enige risico dat zij volgens mij heeft is een vervanger zoeken en die moeten inwerken. Dat is natuurlijk erg vervelend, maar ook genoeg reden om mij minder te betalen dan mijn collega? Ik ben ontzettend kwaad en verdrietig en vraag me af of je überhaupt een hoger medisch risico mag afwentelen op een uurtarief. Het voelt heel oneerlijk, maar ik weet niet of ik een poot heb om op te staan. Wie weet dit?
Ik denk dat dit niet idd mag. Vind het in ieder geval vreemd in de oren klinken. Misschien kan je dat navragen bij een juridisch loket ofzo?
dat vraag ik me af, of dat wettelijk mag. vorige week liet mijn collega ontglippen hoeveel hij verdiende. 1,20 meer per uur terwijl hij een jaar jonger is en we beide hetzelfde werk doen.
Zolang je werkgever niet onder het minimum loon zit mag hij/zij volgens mij iedere wernemer betalen wat hij/zij wil. Normaal gebeurd dit volgens mij vooral bij meer ervaring, of als iemand beter is in onderhandelen (al gaat dit in deze tijden meestal niet zo op, maar in de betere tijden waarin het moeilijk is werknemers te vinden gebeurd dat wel) Ik heb nog nooit gehoord dat een werkgever iemand minder betaald ivm een hoog risico voor een evt ziekte... Je collega kan morgen ook een ongeluk krijgen en haar nek breken en niet meer kunnen werken.... Erg vreemd, ik zou me iig wel laten inlichten door een juridisch loket, maar ik ben bang zolang hij/zij het minimum loon betaald dat daar niks tegen te doen is... Succes!!!
Volgens mij valt dit onder discriminatie en dat mag niet! Ik zou dus zeker op onderzoek uitgaan en overleggen met iemand die er verstand van heeft!