ouderschapsverlof, mag mijn werkgever dit doen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door manon31, 23 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. manon31

    manon31 Fanatiek lid

    20 apr 2008
    1.726
    0
    0
    Ridderkerk
    Wie weet het antwoord hierop?

    Ik werk nu 75 % en wil graag naar 65 %. Ik wil dit opnemen als zwangerschapsverlof over een periode van ik denk een jaar of 2. Ik werk onregelmatig en dus ook onregelmatige dagen. Op het ogenblik werk ik 14 dagen in de 4 weken en dit gaat dan naar 12 dagen in de 4 weken. Ook heb ik aangegeven dat ik mijn rooster wil omgooien, ik heb nu dagen vrij die ik dan juist zou willen werken en andersom zodat ik kinderopvang kan aanvragen voor die dagen.

    Mijn werkgever vind dat hij nu teveel moet wijzigen en dat hij teveel mensen voor mij moet inzetten op die plek, hij wil geen parttimers op die plek...maar ik werk daar al parttime..?? Maargoed..nog minder daar vind hij niet goed. Ik mag best de ouderschapsverlof maar moet dan naar een andere werkplek. Maar dit niet alleen...dat betekend dan dus ook dat ik dan niet meer mijn eigen rooster kan draaien en dus een nieuw rooster krijg waar ik dan wel zelf mag kiezen welke dagen ik vast wil werken maar waarschijnlijk niet de diensten(ochtend, avond, nacht) die ik anders zou werken op die dagen. Dit kost mij dan geld! Ook worden er op deze manier hele dure dagen van mij afgepakt waardoor ik dan ineens veel minder zou gaan verdienen dan als ik op mijn eigen plek zou blijven zitten en die 2 dagen minder ga werken...

    Mogen ze dit doen? Mogen ze mij op een andere functie zetten? en mogen ze als ik een rooster heb ingediend zelf een ander rooster geven wat ik moet gaan draaien? Wij werken met reserve mensen, wat betekend dat je vrije dag altijd door iemand opgevuld kan worden trouwens...
    mogen ze een rooster wat ik heb ingediend weigeren trouwens? Ik weet wel dat ze eigenlijk niet zomaar mogen weigeren als je minder wilt gaan werken maar hoe zit dat met andere vrije dagen kiezen in je rooster?

    Sorry voor het lange verhaal, zit nogal lastig in elkaar...
     
  2. luckybird

    luckybird Fanatiek lid

    2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    de basis van ov is 50% van je uren opnemen. Als baas lastig wil doen dan kent hij alleen dat toe. Als jij lastig wilt doen dwing je je oude functie af. Beide niet handig. Ga rustig in overleg en luister naar elkaars bezwaren en oplossingen. succes!
     
  3. Druif2008

    Druif2008 Actief lid

    16 aug 2008
    287
    1
    0
    Als het vereist is voor de functie mag je baas wel zeker jou gedurende je ouderschapsverlof andere werkzaamheden geven. Hij moet alleen wel goed aantonen dat hij er niet uitkomt met jou rooster.

    Beter is idd even goed in overleg te treden over de mogelijkheden.
     
  4. Xaph

    Xaph Bekend lid

    3 okt 2009
    876
    1
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Tenzij in je CAO anders is geregeld, kun je alleen de standaardregeling afdwingen en dat is 50% van je oude uren werken. Voor al het andere moet je baas het er mee eens zijn. Los van hoe het wettelijk zit vind ik ook niet dat je van je baas kan verwachten dat je zelf bepaalt welke dagen je gaat werken omdat dat voor de kinderopvang beter uitkomt. Dat zul je in gezamenlijk moeten vaststellen.
     

Deel Deze Pagina