Ontslag ivm ziek door zwangerschap 24/36 gewerkt

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door justme1974, 23 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.823
    2.006
    113
    Waar je nooit op hoopt en wat niet mag, is mij overkomen; ik ben ontslagen ivm ziekte door zwangerschap.

Ik werkte voor een uitzendburo en na 24 weken werken, heb ik me ziek moeten melden ivm BI en een hoge bloeddruk. Verder heb ik de gehele zwangerschap net aan vier a vijf uur per nacht kunnen slapen en dat was helaas niet achter elkaar, maar in blokjes. Ik was dan ook werkelijk gebroken aan het einde van de rit en kreeg van de gynaecoloog zegs slaapmedicatie voorgeschreven. Ik kreeg van het UWV 100% ZW en nu heb ik aansluitend mijn verlof. Na twee weken ziek zijn werd ik gebeld door het inlenende bedrijf (wel vaker daarvoor; wat ik nou had en hoe lang het nu nog ging duren, soms wel drie keer per week!) met de mededeling dat ik niet meer terug hoefde te komen. Reden? Ik was nu ziek door de zwangerschap en straks ging ik ook nog eens met verlof, daardoor was ik waardeloos geworden door het bedrijf. Dit kreeg ik tevens bevestigd van het uitzendburo. Op zo'n moment ben je een beetje lam geslagen, je hebt wel iets anders om je druk om te maken, maar toch, ik ben naar het uitzendburo gegaan en heb gevraagd om een bewijs waarop staat dat ik ontslagen ben ivm ziekte door zwangerschap. En dat bewijs kreeg ik. Op de overeenkomst staat nu: einde dienstverband ivm ziekte door zwangerschap.

Ik heb een heel zware zwangerschap gehad en uiteindelijk ben ik, middels een op het laatst moment besloten keizersnede, bevallen van een prachtige dochter. Ik ben nog steeds aan het herstellen en ervaar heel veel pijn en vermoeidheid. De wond is ook gaan ontsteken en ook dat gaat niet in de koude kleren zitten.

Nadat ik ontslagen was, heeft het geheel als een donkere wolk boven mijn verlof gehangen en ook nu, na de bevalling, merk ik dat het iets met me doet wat niet goed is. Het blijft malen en omdat ik nét geen 26 weken heb gewerkt, heb ik theoretisch gezien helemaal geen recht op een uitkering. Maar als ik niet ziek was geworden, had ik daar nog gewoon gewerkt en ik was zeker van plan om na mijn verlof weer terug te keren. Ik werkte onregelmatig en we hadden zelfs de flexibele opvang en alles al geregeld. Dit valt nu allemaal weg, want ik heb geen baan meer. Ik lig er veel van wakker en ik voel me behoorlijk uitgekotst. Ook omdat mijn herstel langer duurt dan verwacht, kan ik nu nog niet echt het idee hebben van; goh, over vier weken weer lekker aan het werk. Ik moest tijdens mijn verlof bezig met solliciteren, maar officieel was ik ziek. Ik voel me nu ook compleet nog niet in staat om te gaan werken. Ik zit er wat dat betreft compleet doorheen, het heeft me enorm geraakt en daarnaas wil het lichamelijk ook nog helemaal niet.

Ik weet niet goed wat ik moet gaan doen op dit moment? Moet ik me opnieuw ziek melden? Moet ik nou een uitkering aanvragen?

Via rechtsbijstand heb ik een en ander in gang willen zetten, maar volgens hun kan ik geen kant op; het was vervelend voor me, maar men schijnt er mee weg te komen. Ik ben nu bezig via bureau discriminatie en die geven juist aan vanuit hun juridische afdeling dat er gewoon sprake is van discriminatie en dat mag niet!

Het geheel maakt me best depressief, ik heb niet echt kunnen genieten van mijn verlof door al dit gedoe. Ik heb last van hyperventilatie en angstaanvallen, alleen omdat ik me zo ontzettend veel zorgen maak om alles. Ik ben erg moe en gespannen. Natuurlijk probeer ik echt te genieten van ons kleine meisje, maar er blijft een donkere wolk hangen en ik kan soms dagen lang alleen maar janken.

Wat zouden jullie doen?

2. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    jeetje wat ontzettend balen (zal het netjes houden), maar je mag toch niet ontslagen worden tijdens je zwangerschap vanwege ziekte daardoor? Heb zelf ook geen ideale zwangerschap (constant zware buikpijn en bloedverlies), en heb al aantal keer ziek thuis gezeten.. vreemd dat je daardoor ontslagen word zeg!!!

als je het gaat aanvechten, en bijvoorbeeld uitkering aanvraagt, vervallen je rechten, omdat je daarmee zegt dat je akkoord gaat met ontslag.. collega heeft dit ook gehad (niet door zwangerschap) maar ook ontslagen in de ziektewet en dat mag gewoon niet... heeft het wel gewonnen en zijn loon alsnog gekregen waar hij recht op had, maar verre van ideaal, zeker met een pasgeboren babytje...

heel veel succes, zal het elk geval blijven volgen..

3. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Helaas kan het uitzendbureau dat doen ja, hoe rottig het ook is. Ten minste... in uitzendfase A en dat is neem ik aan het geval. Als je namelijk ziek wordt tijdens deze fase wordt je contract automatisch beëindigd en begint pas weer opnieuw te tellen als je weer aan het werk gaat. Helaas is werken voor het uitzendbureau in dit geval de uitzondering op de regel...

Ik zou me opnieuw ziekmelden bij het UWV als je ziek blijft na je zwangerschapsverlof. Dan heb je in ieder geval een inkomstenbron. Maar goed... zij zullen beoordelen of het ook terecht is dat je recht hebt op een ziektewetuitkering en je dan ook gaan controleren en begeleiden.

Succes!
    Josien

4. Duna

Duna Niet meer actief

Helaas mag dat wel... Ik werd ook ziek tijdens mijn uitzendperiode enkele jaren geleden. Ik had de ziekte van Pfeiffer in de zwaarste vorm en Hepatitis (Geelzucht...) Toen vroeg het uitzendbureau hoe lang ik dacht ziek te zijn. Omdat dit langer was dan enkele weken heeft de opdrachtgever aangegeven mij niet meer terug te hoeven... Het contract met het uitzendbureau is dan ook automatisch beeindigd. Heel lullig, zeker als je het naar je zin hebt bij zo'n bedrijf. Bovendien ben je dan met je herstel bezig en dan krijg je ook nog zulk gezeur d'r bij..

Sterkte...

5. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    #5 limmeke, 24 aug 2009
    Laatst bewerkt: 24 aug 2009
    ik zou in elk geval dag dat je zw verlof afloopt me opnieuw ziekmelden.. je bent duidelijk niet in staat weer aan het werk te gaan. een arts van uwv beoordeeld dan of je ziek bent of ziek bent door zwangerschap/bevalling.

ik meende dat ziek zijn ook telde voor die 26 weken eis.. maar enige dat is is dat de periode van 36 weken waarin je die 26 weken gewerkt zou moeten hebben verlengd worden voor elke week dat je volledig ziek bent geweest.
    maar daar schiet je denk ik niet veel mee op..

Deel Deze Pagina