Afspraak UWV, wat te verwachten

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Jubbos, 16 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jubbos

Jubbos Niet meer actief

Hoi, deze week moet ik naar het UWV omdat ik sinds begin december thuis zit van mijn werk.
    Wat kan ik verwachten?

Groetjes,

Marlous

2. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Ik zat met 4 weken zwangerschap al ziek thuis en in het ziekenhuis. Het UWV nam zelf telefonisch contact met mij op en informeerde iedere 2 of 3 weken wat de klachten waren en of het al beter ging. Verder vragen zij of je in ieder geval contact met je werk en je bedrijfsarts houdt. Ik heb het persoonlijke contact met het UWV niet als vervelend ervaren. Wel de brieven/post die je ontvangt kan nogal dreigend van toon zijn maar de arts die ik steeds had (dezelfde) was heel redelijk.

3. Jubbos

Jubbos Niet meer actief

ik geloof dat ze bij mij uit willen zoeken of dit echt wel zwangerschapsgeraleteerd is...Is het wel hoor, maar zij twijfelen.
    Zal dus wel weer opnieuw mn verhaal moeten doen.
    Heb ze ook nu 2 keer aan de tel gehad en dat was opzich wel goed te doen

4. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ik ben vorige week geweest. Totaal anderhalf uur reizen voor dit ongeveer:

"Hoi, zo dat je zwanger bent is niet te missen, maar je bent dus ziekgemeld vanaf 2 januari"
    "Ja"
    "Wat heb je"
    "Rugpijn en harde buiken, die vaak door die rugpijn kwamen"
    "Hoeveel uur werkte je"
    "Eerst 30-40, toen 20 en op het laatst ging 10 niet meer"
    "Ooit vaker last gehad van je rug?"
    "Nee"
    "Ok, nou dan ga ik noteren dat het door zwangerschap komt, sterkte ermee, fijne zwangerschap nog, doeg"
    "bedankt, doeg"

"Oh nog 1 vraagje, wanneer dien ik mij dan eerdaags weer beter te melden, direct na de bevalling of na 10 weken pas"
    "Als je het binnen 10 weken maar doet als je daarna weer gewoon kan werken is het prima"
    "Ok bedankt"

Tsja ik dacht nu ben ik er toch :p Hele aardige man, alleen het was gewoon wel duidelijk :)

10 Minuten later stond ik weer buiten, reiskosten krijg ik nog vergoed.
    Oh en de dag voor de afspraak stond mn uitkering, 100% er al op, dus die afspraak was volgens mij echt onzin maar ja.

5. meisje26

meisje26 Fanatiek lid

6 apr 2007
    1.797
    1
    38
    hey janneke en werkte jij via een uitzendbureau?

6. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Jep, maar dat staat voor het UWV volgens mij los van de uitkering enzo. Tenminste er is verder amper naar gevraagd.

7. annesbaby

annesbaby Nieuw lid

17 feb 2009
    3
    0
    0
    Hi meiden

Ik ben nu 12 weken zwanger en ben al vanaf 4 weken thuis. Ik ben gestopt met mijn anti depressieva (laagste dosis) vanaf het moment dat ik wist dat ik zwanger was. Als je hiermee stopt heb je veel last van ''afkickverschijnselen'' Hierbij had ik ook nog eens heel veel last van misselijkheid en hing hele dagen boven de wc. Kreeg zelfs medicatie van de huisarts omdat ik zo ziek was. Nu gaat het iets beter, maar heb ik zo'n last van maagzuur dat ik nog steeds vaak overgeef. Ben zo misselijk als wat!
    Daarbij heb ik ook veel stress, mijn partner is al meer als een jaar verwikkeld in een vreselijke scheiding, met de financiele problemen die daar bij komen kijken, we gaan naar zijn huis verhuizen zodra de scheiding erdoor is maar zijn ex rekt dit zo lang (ik denk vanuit woede) dat ik er helemaal gek van word. Kortom, genieten van mijn zwangerschap zit er niet echt in, had het me allemaal heel anders voor gesteld..

Ik heb me dus bij mijn werkgever vanaf het begin ziekgemeld en dat het gerelateerd was aan de zwangerschap. Hijheeft me deze week pas (8 weken later!) aangemeld bij het UWV. Ik heb hem continu achter zijn vodden aangezeten omdat ik me natuurlijk zorgen maak, als ik geen salaris ontvang dan hebben we een groot probleem...
    Naja, nog meer stress dus door zijn nalatigheid.

Nu vraag ik me dus af f iemand weet hoe lang het duurt voordat het UWV contact met je opneemt. En hoe ''streng'' ze voor je zijn? Ik maak me er echt druk om... zijn mijn klachten erg genoeg? Ik werk trouwens met gedragsgestoorde clienten waabij veel fysiek contact is, ik voel me op het moment (zwanger) ook niet veilig op mijn werk. Dit komt er ook nog eens bij! Ontstag nemen durf ik niet omdat ik bang ben om niet aangenomen te worden bij een nieuwe werkgever,ben toch zwanger...

Heel verhaal geworden, hoop dat iemand me kan helpen!

8. Tizzy

Tizzy Actief lid

9 feb 2008
    277
    0
    0
    Ik zit sinds 5 feb thuis vanwege dreigende vroeggeboorte, gister gebeld door het UWV. Man vroeg wat er aan de hand is, legde het uit, en de man zegt dat het heel begrijpelijk is dat ik nu in de ziektewet zit. (man had zelf iets soortgelijks meegemaakt met zn kindje ;))

Was erop voorbereid dat ik me aan alle kanten zou moeten verdedigen, het UWV kennende, maar dit gesprek viel me echt meer dan 100% mee.

9. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    @Annesbaby: Dat je baas je laat aanmeld bij het uwv, daar heeft hij alleen zichzelf maar mee.. Hij krijgt een jouw salaris vergoed van het uwv als je klachten gerelateerd zijn aan de zwangerschap (en dat zijn ze) en nu moet hij het zelf betalen.

Meestal bellen ze idd van het UWV. Bij mij pas toen het niet meer nodig was, maar vooruit... Ze zijn niet zo snel daar.. :)

Als je je niet veilig voelt in je werk, kun je overleggen of je tijdelijk ander werk kunt doen. Je baas is verplicht je dat te geven als je je normale werk niet veilig kunt doen. Hier een site met alle regels enz tijdens en na je zwangerschap: http://www.arbobondgenoten.nl/arbothem/ ... _maand.htm

Je zou eventueel zelf kunnen bellen naar de bedrijfsarts om daar een afspraak te maken om te kijken wat je mogelijkheden zijn. Maar ik zou eerst even met je baas overleggen, de mijne adviseerde toendertijd om zelf contact op te nemen met de arbo, omdat het dan sneller zou gaan...

Nog 1 ding: Geen ontslag nemen, hoor! (of eerst ander werk hebben) Anders heb je namelijk geen recht meer op een WW uitkering, en als je eerder dan 10 weken voor de uitgerekende datum onstlag neemt heb je ook geen recht op een zwangerschaps uitkering...

Heel veel sterkte!

Deel Deze Pagina