Hey Dames, ik hoor graag jullie mening omdat ik het zelf gewoon even niet meer weet. Vind het ook heel moeilijk mijn grenzen aan te geven. Mijn situatie: Op dit moment ben ik 27w zwanger. Heb sinds 16 weken al diverse klachten. Sterretjes zien, rugpijn en harde buiken. Volgens de gyn allemaal door lichamelijke inspanning. Aangezien mn bloeddruk en bloedwaarden steeds goed zijn. Ik werk 40u per week. Heb lichamelijk zwaar werk. Veel tillen / lopen, uitzettrap op en af, bukken. Ik had ook avond diensten, deze doe ik al niet meer sinds 16 weken (nadat ik me 2 dagen had ziekgemeld omdat het teveel was geworden wat zich uitte in harde buiken.) Tillen is ook opgelost doordat een stageloper met mij mee loopt de hele dag, die doet al het tilwerk. Sommige dagen krijg ik voor mijn doen rustig werk, op sommige dagen is het druk en laten ze me graag meer doen. Soms trap ik hier in, maar meestal kan ik mn grens aanrdig goed aangeven dat dit voor mij nu écht te veel is. Ik heb al meerdere keren bij mijn leidinggevende aangegeven dat mn werk ondanks de genomen maatregelen erg zwaar is voor mij. Dat ik veel last heb van rug en buik en dat ik het werk puur volhou door het in een laag tempo te doen. Helaas staat er voor woensdag tm vrijdag weer een zware klus op me te wachten (maar daar denkt mn leidinggevende anders over) Vorige week had ik een goede week, eindelijk weinig last van rug en buik. Gistermiddag op mn vrije dag ineens weer erg gespannen buik. Vandaag opgestaan met rugpijn halverwege mn rug. Ben gaan werken maar vanaf 11 uur al erg zwaar. Mn buik begon ook erg strak te trekken, en blijft eigenlijk gewoon hard. Rond mn navel heeft dit een erg onprettig gevoel. Die harde buik lijkt me rugpijn ook te verergeren. Vanmiddag de vk gebeld. Die vond het klinken als harde buiken ivm te veel inspanning. Even een bad nemen en kijken of het minder wordt. Eerlijk gezegd niet echt..... maar goed, mn buik zit misschien ook wat voller door het eten? Nu zit ik te denken: wat te doen? Morgen ziekmelden en dan aangeven dat het werk toch te veel is? Vind het zo moeilijk om zelf in te schatten wanneer ik nou moet minderen. Gyn en VK zeggen over deze klachten wel komt door inspanning. Maar niet specifiek dat het door TE VEEL inspanning komt. En dan? Als ik besluit me wel ziek te melden, dan vk nog een keer bellen als die harde buik aanhoud? Of de huisarts of fysio? Voorstel doen voor zittend werk bij mn werkgever? Is dit wel goed voor mij? Ik weet het niet, heb nooit zittend werk. Of gelijk voor uren vermindering? Man ik weet het echt even niet..
Ik zou zeker gaan minderen! Ik werk al weken veel minder door pijnklachten. Meld je ziek en vraag een gesprek aan bij de bedrijfsarts. Misschien eerst voor 50 % gaan werken? Als dat ook nog te veel is, dan gewoon helemaal ziek melden, als ze je niet wat anders aanbieden. Je hebt er niks aan als je straks niks meer kan Je lichaam geeft duidelijk aan dat 40 uur teveel is . Ikzelf werk nog maar 14-20 uur, even voor jou beeldvorming
Je kunt om een bezoek aan de bedrijfsarts vragen. Deze zal samen met jou kijken wat nog redelijk is en mijn ervaring is dat ze echt wel rekening houden met zwangeren. Als jij nu harde buiken hebt en last van je rug, dan is het een goed idee om je morgen een dag ziek te melden en bij je werkgever aan te geven dat je graag een voorstel ziet hoe je de rest van je zwangerschap werkzaamheden kunt blijven verrichten, omdat je dit niet volhoudt. Je bedrijdsarts zal dan kijken naar dit voorstel en met het oog op jouw klachten met jou bepalen of dit een haalbaar voorstel is of niet.
jezelf ziekmelden, onderschat harde buiken niet. urine laten checken sowieso verloskundige bellen voor een extra check en dan met arbo arts om tafel wat handig is. jij hoeft zelf helemaal niets voor te stellen op je werk, dat mag, je kan vragen om vervangend werk totdat je bij arts bent geweest. maar het klinkt mij verstandiger om eerst even thuis te blijven en artsen en vk laten meedenken wat verstandig is.
He dames bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb me in ieder geval vandaag ziekgemeld met de vermelding dat ik teveel last heb van zwangerschapsklachten. Ik heb aan mijn leidinggevende aangegeven dat we het moeten hebben over aangepast werk omdat het werk op dit moment, ondanks de getroffen maatregelen te zwaar is voor mij. Vanmiddag om 16.00 uur moet ik mijn leidinggevende terug bellen. Hij zou dan ook met een collega besproken hebben wat we hier mee moeten. Zelf ben ik bij de huisarts geweest om te vragen wat ik hier nu mee moet. Hij geeft net zoals jullie aan dat mn lichaam een duidelijk signaal afgeeft dat ik op dit moment te veel doe. Urine is nagekeken, dit ziet er gelukkig goed uit. Ik vroeg of fysiotherapie nut heeft voor mij, omdat mn klachten vooral op spelen als ik te lang loop of sta op een dag. Hij zei van wel, dat ze me tips kunnen geven hoe mn rug zoveel mogelijk te ontzien. Ga denk zo maar eens bellen, kijken wat ze eventueel voor me kunnen betekenen.
Goed van je. Misschien is het een idee om bijvoorbeeld 2 of 3 dagen te werken en te kijken hoe dat gaat? wellicht dat je, tijdens de uren dat je wel werkt aangepaste werkzaamheden krijgt of iig een beetje wordt ontzien. Ik ben destijds een dag minder gaan werken omdat ik ontzettende last van mijn bekken had.
Een bezoek aan de bedrijfsarts aanvragen en goed je klachten aangeven. Zoals ik het lees heeft je werkgever al wel het nodige gedaan om het werk aan te passen, maar is dit voor jou in het laatste trimester niet genoeg. Resultaat zal misschien zijn dat je minder uren gaat werken of misschien helemaal moet stoppen. in beide gevallen krijgt je werkgever een uitkering omdat je ziek bent ten gevolge van de zwangerschap. Ik vermoed dat je je een beetje schuldig voelt, maar dat hoeft helemaal niet. Je hebt het zo lang mogelijk vol gehouden, maar het gaat nu even niet meer. En uiteindelijk zijn jij en je kindje nu even het belangrijkst. Succes!
Het zal aan de hormonen liggen maar de tranen sprongen in mn ogen toen ik dit las. Ja, ik voel me inderdaad een beetje schuldig. Ik kan niet zo goed uitleggen waarom. Ik wil gewoon een goede werknemer zijn en zo voel ik me nu niet... Maar Dankjewel, ik ben erg benieuwd naar het telefoontje vanmiddag.
Hmm ik moest mn leidinggevende om 16.00 uur bellen. Probeer het al sinds die tijd, maar zn telefoon staat uit. Nu weet ik dus nog niets. Blijf het zo moeilijk vinden! Nu denk ik alleen maar: en nu dan? Na een dag rust voel ik me op zicht prima. Dus morgen dan maar weer aan het werk onder het mom van: aangepast werk en anders ga ik weer naar huis? Of nog een dag thuis en aangeven dat ik eerst een voorstel voor aangepast werk wil ontvangen/bespreken?
Hey Dames, Ik wil jullie even laten weten hoe het afgelopen is. Gister ben ik naar mn werk gegaan onder het mom van: ik ga aangeven dat ik lichter werk wil, en als het niet meer gaat ga ik naar huis. Ik ben heel blij dat ik gegaan ben. Heb een goed gesprek gehad op het werk. Ook over het feit dat ik zie en waardeer dat het bedrijf al de nodige aanpassingen voor mij treft, en ik het lastig vind voor mezelf dat het toch niet genoeg blijkt. Het stukje schuldgevoel... We hebben nu afspraken gemaakt wat betreft minder belastend en aangepast werk. Mocht dit niet voldoende helpen dan gaan we ook minderen in uren. Mocht ik voelen dat het te veel wordt op een dag dan moet ik gewoon naar huis gaan en me daar vooral niet schuldig over voelen. Alsdus mn werkgever. Nogmaals bedankt voor het meedenken en jullie steun 😊
Wat fijn dat je werkgever zo begripvol reageert. En nu alleen maar luisteren naar je eigen lichaam hé!
Hey Dankjewel dat je er naar vraagt . Ja het gaat top. Ik heb een super goede werkweek gehad door de aanpassingen op het werk. Éindelijk een week zonder rugklachten en continue harde buiken. Dit is voor mij zeer goed te doen zo. Heel af en toe heb ik een normale harde buik, maar ik pak dan even een momentje om mn buik een beetje te masseren en rustig te laten worden (net zoals thuis) en dan ga ik weer verder met het werk. Ik ben ook vrij om zoveel momenten voor mezelf te pakken wat nodig is. Maar eigenlijk met mn reguliere pauzes en de momentjes van hierboven beschreven is het voldoende. Ik hoop en denk dit nog wel 4,5 week vol te houden, en dan gaat lekker mn verlof in!
Fijn om te horen BP! Hier momenteel ook een wat mindere periode. Ik heb zo verschrikkelijk veel last van mijn rug en ribben. In januari heb ik gekneusde ribben gehad en vanaf de 16e week speelt het weer op. Tot nu toe redelijk vol te houden met veel paracetamol en andere zithouding enz maar vanaf de 20 weken heb ik eigenlijk continu pijn. Zowel vk, huisarts en fysio kunnen niet veel voor me doen. Behalve 'rust nemen' etc etc etc. Maarja. Leuk en aardig en makkelijk gezegd: ik probeer nog steeds mijn beste beentje voor te zetten want het spant erom of ik een contract krijg of niet. Je snapt dat ik me moeilijk ziekmeld momenteel. Ik heb al regelmatig dat ik later ben of een keer thuiswerk i.v.m. afspraken en daar zijn ze al erg flexibel in. Maar heb toch al een paar keer met tranen achter mijn bureau gezeten. Ik heb gewoon ongeluk met die ribben waardoor het nu opspeelt en gewoon snel erger wordt maar als ik me nu ziekmeld, dan ben ik echt bang dat ik het contract wel kan vergeten. Weet ook niet waarom ik jouw topic verstoor haha mara ik snap wel hoe je je voelt wanneer je schrijft dat je graag een goede werknemer wilt zijn. Ik vind 40u per week werken ook gewoon zwaar. Dat is het sowieso, maar zwanger al helemaal. Hopelijk houd je het nog ffies vol want zo te lezen ga je bijna met verlof. En dan lekker genieten meid! Het is je enorm gegund!
Aaah @Nina Sanders ik lees je berichtje nu pas! dankjewel meid! Nou ik heb het volgehouden hoor. De overstap van fysiek werk naar kantoor werk was voor mij de oplossing. Dus zelfs de 40u pw gehaald. Laatste 3 werkdagen wel savonds veel harde buiken, maar nu dus lekker verlof gelukkig. Hoe is het nu ondertussen met jou? Nog steeds zo een last van je ribben? Hoe bevalt het halve dag thuis werken? Ik had wel gelezen dat je nu wel een verlenging van je contract hebt gehad, dat is fijn.