Hallo, ik ben bibi en 22 weken zwanger van mijn 2de kindje. De zwangerschap verloopt goed op wat ongemakken na, rug en bekkenklachten. Ik werk parttime op kantoor, 24 uur per week/3 hele dagen van 8 uur. Nu heb ik zelf aangegeven op het werk dat hele dagen niet meer gaat, ik heb dan veel pijn. Nu werk ik halve dagen ...deze week moet ik naar de arboarts vanwege mijn klachten en mijn werk wil dus graag weten wat deze arts vind. Hebben jullie ervaring met de arboarts waar je naartoe moet vanwege (gedeeltelijke)ziekmelding wegens zwangerschapsgerelateerde klachten? Ik hoor het graag
Hoi Bibi, Ik heb bij mijn vorige zwangerschap last gehad van (waarschijnlijk) zwangerschaps-isschias. Hierdoor kwam ik ook 4 1/2 maand voor mijn verlof al in de ziektewet. De gesprekken met de arboarts stelde niet zo veel voor vond ik. Ben 2 keer bij hem geweest. Hij wilde weten hoe het met me ging, of ik evt aangepast werk kon gaan doen en wanneer ik evt weer aan het werk zou kunnen. Wat ik ook erg prettig vond, is dat ik het idee had dat hij er niet alleen voor mijn werkgever zat, maar ook voor mij. Ik vertelde dat ze me werk op kantoor wilde laten doen (ik werk in de kinderopvang) en hij vroeg me of ik dat ook wel echt kon. Een paar weken later moest ik terug komen. Was toen in 2 minuten weer weg want er was geen verandering in mijn situatie. Daarna heeft hij me nog een keer gebeld. Toen hebben we afgesproken dat ik na mijn verlof gewoon weer aan de slag zou gaan en als dat niet zou lukken, zou ik weer terug moeten komen. Sterkte met je rug en bekken en maak je niet druk om de arbo-arts. Groetjes Kim
Mijn ervaring is super met de arbo-arts. Bij beide zwangerschappen vanaf dag 1 niet meer volledig kunnen werken. Als jij laat zien dat je inzet positief is, dan zullen hun niet zeggen dat je meer moet doen. Ze zijn erg voorzichtig met zwangere vrouwen. Ik vond het altijd maar een informeel gesprek.
Bij mij t zelfde, werk al avanf 18 februari halve dagen, ook vanwege rugklachten en vermoeidheid. Vorige week weer naar de ARBo geweest en tot aan mijn verlof blijf ik halve dagen werken (13 juni) en hoef pas 16 mei weer terug. Ze nemen idd geen risico met zwangere vrouwen en tja zij kunnen voor jou niet beslissen wat je lichaam aangeeft. Dus maak je niet te druk een goede arboarts laat je echt niet aanmodderen. en daar komt bij als het zw gerelateerd is komt je werkgever in aanmerking voor de vangnetregeling van het UWV, dwz dat ze jouw salaris van het UWV terug krijgen. Suc6
Wat fijn al die reacties Ik maak me ook niet zo druk hoor, maar kom nu voor het eerst in aanraking met zo'n arts en je hoort toch best veel verschillende dingen. Maar goed, ik laat me nergens toe dwingen en er wordt niks geforceerd want dan ben ik straks nog verder van huis. Hadden jullie trouwens een mannelijke of vrouwelijke arts? Ik krijg een mannelijke. Moet ook mijn kindje meenemen naar de afspraak want ik heb geen opvang. Gelukkig is hij 3 jaar, kan hij zelf lopen en weet hij dat mama een baby in de buik heeft en pijn in de rug heeft en daarom hem niet kan dragen etc.
Ik ben dan een uitzondering want ik heb een hele slechte ervaring. Moet wel zeggen dat het niet via een arboarts via het UWV is gegaan maar met een bedrijfsarts van de organisatie zelf. Misschien dat dat nog verschil maakt? In elk geval, hier ook bekkenklachten (instabiliteit zelfs) en ik had er al heel vroeg last van. Om een lang verhaal kort te maken: het ging slechter en slechter en uiteindelijk na maanden aanmodderen in februari het besluit genomen om helemaal te stoppen (mede het advies van HA, VK en fysio). Bedrijfsarts vond (en vindt) het maar onzin, gelooft niet dat het zo erg kan zijn en heeft zelfs m'n werkgever het advies gegeven dat ik wel weer voor 80% aan het werk kan. VK, HA en fysio spreken dit tegen maar daar heeft ie maling aan. Deskundigenoordeel bij UWV aangevraagd, om de een of andere reden hebben die gezegd dat ze dat niet doen tijdens een zwangerschap en het lijkt er op dat ik dan nu eindelijk 'rustig' kan genieten van m'n zwangerschap. Volgende week vrijdag zou officieel mijn verlof starten, maar tot die tijd hou ik m'n hart nog vast hoor Maar dit is natuurlijk wel een grote uitzondering. Er staan al een paar ervaringen hier boven en ik zou er voor tekenen! Denk dus ook dat het allemaal wel zal mee vallen. Succes in elk geval!
ik heb toevallig met mijn v.k. vandaag besproken om een arbo arts in te schakelen. Ik ben ook heel benieuwd hoe dat allemaal gaat, gelijk bij thuiskomst naar mn werk gebeld maar die wisten ook niet hoe dat precies ging, bij preventief de arbo arts inschakelen.. kben nu nog niet ziekgemeld o.i.d. maar ik moet wel echt meer rust gaan nemen, dus of vervangend werk of minder werken of combi ofso denk ik?? weet iemand wat zo'n arbo arts dan vraagt of doet, of wat hij dan kan besluiten om te doen? sorry ts dat ik met mijn vraag in jou topic kom, maar anders moest ik weer een nieuw topic hier over openen
ik ben vandaag naar arbo-arts geweest van uwv. Hij was heel aardig. Zit nu voor 100 % in de ziektewet. Ik heb sinds het begin van mijn zwangerschap erg veel last van migraine. Door rust wordt het minder. Heb een tijdje halve dagen gewerkt maar hielp nog niet echt dus nu sinds vorige week volledig in ziektewet. Hij zei gaat het eerder weer goed dan kun je weer gaan werken zo niet dan begint met 34 weken je verlof Ik hoef niet weer terug. Ik werk als zelfstandige dus weet niet of dat nog wat uitmaakt. Dus kan nu lekker rustig aan doen. Weer een last van me schouders. Wat echt zo zenuwachtig vanmorgen. Maar ze zijn heel medelevend met zwangeren zo heb ik het ervaren.
Ook ik heb goede ervaringen met de arboarts...ben rond de 20 weken halve dagen gaan werken (kinderopvang) Toen na 6 weken bleek dat dit ook niet ging volledig in de ziektewet. Arboarts werkte keurig mee, geen problemen
Vandaag is de dag, laat in de middag heb ik pas een afspraak om kwart voor 4. De arboarts die ik zal krijgen is een man. Heeft er iemand het verschil gemerkt tussen een vrouwelijke en mannelijke arboarts? Zijn vrouwelijke juist begripvoller of juist niet?
Over het algemeen zijn vrouwelijke artsen juist lomper en ongevoeliger dan de gemiddelde mannelijke arts. Heb maandag gesprek bij een vrouwelijke, maar neem zelf een mannelijke mee die mooi mee mag luisteren hahahaha.
Vanmiddag ben ik bij de arboarts geweest, een mannelijke. Aardige man en was heel begripvol. Hij gaf zelf al meteen aan dat mijn situatie er waarschijnlijk niet beter op zal worden, juist alleen maar zwaarder. Zijn advies: halve dagen blijven werken tot mijn verlof (nog 9 weken te gaan en dan heb ik eerst vakantie en aansluitend verlof). Als het beter met me gaat moet ik dit zelf aangeven bij de werkgever zodat ik meer uren kan gaan werken, als het slechter gaat dan weer met dezelfde arboarts een telefonische afspraak plannen. Hij hoeft me niet meer te zien zei hij, hij heeft me nu gezien, neemt me serieus en gelooft dat ik ook een serieus persoon ben en echt geen loopje neem met mijn baas. Hij zegt, als het slechter gaat dan hebben we een telefonische afspraak, dan zeg je dat het slechter gaat en dan bepaal ik dat je bijv. ipv 4 uurtjes, 3 uurtjes gaat werken o.i.d. Fijn dat ik veel begrip kreeg en dat hij ook beseft dat het er wellicht allemaal niet beter op wordt. Uiteraard na mijn verlof wordt er verwacht dat ik weer volledig aan de slag kan. Nou daar ga ik zelf ook van uit, maar dat duurt nog even. Eerst een goede zwangerschap zien te behouden met hopelijk geen extra of ergere klachten. Al met al begrip alom en ik ging met een prettig gevoel naar huis. De arts gaf ook aan dat ik niet meer hoefde te komen omdat de autorit ook al belastend is, wat ook zo is. Naar mijn werk is het enkele reis minimaal 3 kwartier. Bedankt nog allemaal voor jullie reacties