Ouderschapsverlof PO

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Marria, 2 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zeehondje

zeehondje VIP lid

30 okt 2007
    5.754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Bedankt voor het delen van je reactie.
    Ik heb ook contact gehad met de bond (cnv) om te vragen of ik die drie extra weken die ik nu krijg ook gespreid mag opnemen. En dat mag. Ik neem dus na mijn al vaststaande verlof steeds 1 dag per week op. Hierdoor kan ik drie ipv vier dagen gaan werken (en daarna gaat mijn ov in en kan ik dus langer maar drie dagen werken).
    Ik vroeg mij alleen af hoe dat dan ging met uitbetalen. Maar uit jou bericht begrijp ik nu dat ik die drie weken als aaneengesloten verlof uitbetaald krijg, hoewel ik het uitgespreid opneem. Is wel handiger voor het Uwv en de werkgever ja.

2. jolein8

jolein8 Bekend lid

23 jan 2015
    569
    9
    18
    Chiaraa kun je nog iets navragen bij de bond? Of iemand anders misschien?

Ik ga nl deze week lid worden van de bond, maar vaak is het zo dat je dan eerst een tijdje lid moet zijn voordat je hulp kan vragen.
    Dus dan zou ik lang moeten wachten voordat ik het na kan vragen. En wellicht dat anderen ook nieuwsgierig zijn naar de antwoorden en er iets aan hebben.

Ben je verplicht om ouderschapsverlof op te nemen als je vakantie hebt, of krijg je deze dagen ook terug. In 1 artikel ( volgens mij die van 40-urige werkweek...) vind ik nl dat je het wel terug krijgt, in de anderen staat er niks over. Dus zou je tijdens de meivakantie of zomervakantie je uren wat je normaal zou opnemen aan ouderschapsverlof terugkrijgen ivm compensatie vakantie?

En tellen feestdagen ook als vakantiedagen ( als ze buiten een vakantie vallen) als je normaal op die dag werkt. Bijv. pasen en pinksteren. Dus als je bevalingsverlof ( of zwangerschapsverlof of ouderschapsverlof) hebt en pasen valt binnen dit verlof op een dag dat je normaal zou werken, krijg je die dag dan ook terug? Want je collega's hebben dan een zogenaamde "vakantiedag" en vakanties worden gecompenseerd las ik.

Alvast bedankt!

3. Chiaraa

Chiaraa Fanatiek lid

27 apr 2008
    1.561
    1
    0
    Dat is ook nog een goed idee, bedankt !!

4. Spring

Spring Fanatiek lid

17 sep 2012
    1.430
    174
    63
    NULL
    NULL
    Wat een positief nieuws!

Wie kan me uitleggen hoe het zit met dat gespreid opnemen van verlof? Snap niet helemaal wat jullie bedoelen.

Ik ben nu parttimer, moet eigenlijk 23 mei weer werken.. met 3 vakantiewerker zou dat juni worden. Het liefst ga ik pas na de zomer weer aan het werk!

5. Chiaraa

Chiaraa Fanatiek lid

27 apr 2008
    1.561
    1
    0
    Volgens mij:

Stel je hebt nog twee vakantieweken dus twee weken verlof te goed, dus 10 dagen.
    Dan kan je bijvoorbeeld 10 weken 1 dag in de week opnemen voor je verlof. Dit dan wel in overleg met de werkgever.

6. Spring

Spring Fanatiek lid

17 sep 2012
    1.430
    174
    63
    NULL
    NULL
    Dus dan zou je 15 dagen in 5 weken kunnen opnemen als je 3 dagen werkt?

7. Chiaraa

Chiaraa Fanatiek lid

27 apr 2008
    1.561
    1
    0
    Dat weet ik niet, aangezien je dan niks meer werkt en je verlof dus doorloopt. Ik zou het bespreken opname werk en kijken wat mogelijk is.

8. zeehondje

zeehondje VIP lid

30 okt 2007
    5.754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    José in, even over het ouderschapsverlof;
    Bij de eerste was de dinsdag steeds mijn ov-dag. Als er een vakantie of vrije dag was op die dinsdag werd het niet meegeteld.

9. jolein8

jolein8 Bekend lid

23 jan 2015
    569
    9
    18
    Hoe heeft bij jullie het bestuur/ stichting/ directie gereageerd op bovenstaand nieuws?

Personeelszaken heeft bij mij laten weten dat vakantie tijdens zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof niet gecompenseerd wordt. Ze kwamen aan met allerlei getalletjes uit de CAO.
    Dat betekent dat ik de kerst- en carnavalsvakantie niet gecompenseerd krijg en het ouderschapsverlof tijdens bijv. de meivakantie of zomervakantie gewoon doortelt, ook al werk ik dan niet.
    Dat is tegenstrijdig met wat ik hier allemaal lees.
    Gaat bij jullie de stichting/ directie wel gewoon akkoord?
    De directie heb ik nog niet ingelicht hierover.

Ik ben vorige week weer lid geworden van de bond, dit wordt pas verwerkt per 1 oktober. Daarna ga ik dus gelijk navragen hoe het nu precies zit. Want dit is heel onduidelijk en voelt heel oneerlijk dat er met 2 maten gemeten wordt en sommige leerkrachten in NL dus wel gecompenseerd worden en sommige niet.

10. Chiaraa

Chiaraa Fanatiek lid

27 apr 2008
    1.561
    1
    0
    Wat raar zeg!

Heb je hun reactie op papier?

De vakbond voor schoolleiders is heel duidelijk en noemt de artikelen waarin dit staat. ( zie een paar berichtjes van mij geleden)

Bovenschools bestuur bedankte mij voor deze informatie en ging dit verwerken in een document.

Ik ben benieuwd naar hun feiten!

11. jolein8

jolein8 Bekend lid

23 jan 2015
    569
    9
    18
    Ik had de artikelen die hierboven stonden ook doorgestuurd. Maar kreeg als antwoord dat het niet klopt.
    Gelukkig heb ik het zwart op wit, stuur het dus door aan de bond als advies.
    En daarna maar eens in gesprek met directie.

12. Chiaraa

Chiaraa Fanatiek lid

27 apr 2008
    1.561
    1
    0
    Heb je de reactie van de vakbond ook gemaild, welke ik hier gepost had?

Ik snap niet hoe een bestuur het beter kan weten dan de vakbond waarvan de mensen zich hele dagen met de CAO bezig houden. Zeker ook nu deze regels nog maar sinds 1 aug. bestaan.

13. Marria

Marria Actief lid

6 jan 2015
    182
    42
    28
    Ik kreeg ook een niet al te vrolijk antwoord via de mail van de AOB.

''Momenteel geldt er betreft samenloop van zomervakantie en bevallings- of zwangerschapsverlof een beperking van 15 dagen dat je verlof kan terugvragen. Voor andere vakanties is dit in de Cao (nog) niet geregeld. U kunt hier als werknemer tegen in beroep gaan en aangeven dat u al uw vakantiedagen terug wil hebben. Wanneer uw werkgever afwijzend reageert, kunt u dit ter controle versturen naar info@aob.nl o.v.v. uw lidmaatschapsnummer. Wat de uitkomst zal zijn is helaas niet te voorspellen. Daarnaast kan een dergelijke actie natuurlijk als gevolg hebben dat de arbeidsrelatie hierdoor slechter wordt. U zal uiteindelijk de keuze moeten maken of u dit wil doen."

Maar ik ga 'r nog is achteraan bellen. Het kan niet zo zijn dat de ene bond dit zegt en ander dat.

14. zeehondje

zeehondje VIP lid

30 okt 2007
    5.754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Jolein, de directie zelf heeft mij hiervan op de hoogte gebracht. Met een mail met de nieuwe tekst en dus de veranderingen.

En ben zelf lid van de bond (cnv) en die stelden mij telefonisch gewoon in het gelijk.

Wat apart al die verschillen!

15. Marria

Marria Actief lid

6 jan 2015
    182
    42
    28
    Heb nog contact gehad met de AOB. Vakantie dat samenvalt met zwangerschaps-/ en of bevallingsverlof wordt wel gecompenseerd. Hiervoor is artikel 3.34 lid 3 geldig.
    Werkgever zou dus niet moeilijk moeten doen.

16. Rozaly

Rozaly Bekend lid

26 apr 2011
    736
    0
    16
    Ik ben gisteren nog in overleg geweest met m'n directeur. Hij was vooral erg aan het balen dat niemand lijkt te weten hoe het moet.. maar zei dat de kerstvakantie gecompenseerd werd. Hoe hij het moest verwerken wist ie niet, daar ging hij later wel over nadenken..
    Raar inderdaad dat iedereen iets anders zegt! Maar ik ben dus van 17 oktober tot 10 juni thuis :)

17. Spring

Spring Fanatiek lid

17 sep 2012
    1.430
    174
    63
    NULL
    NULL
    Hier gaat de werkgever gewoon akkoord, alleen moet er nog een nieuw berekeningsmodel komen. Dan weet ik precies wanneer ik weer moet werken en voor welke periode ik dan ouderschapsverlof op moet nemen!

18. jolein8

jolein8 Bekend lid

23 jan 2015
    569
    9
    18
    Hier is de werkgever nog steeds niet akkoord.
    De bond heeft laten weten dat het gecompenseerd moet worden. Dit heb ik doorgestuurd naar de stichting. Die lieten mij weten navraag te gaan doen bij de juridische dienst van VOSABB.

Ik heb een brief gekregen van de stichting waarmee ze me laten weten wanneer mijn verlof ingaat en afloopt. De vakantieweken zijn hier niet in verrekend. Omdat ze vooralsnog uitgaan van de oude regels.

Nu maar hopen dat VOSABB bevestigt wat de bond ook bevestigt en dat ik net als jullie de weken bevallingsverlof en ouderschapsverlof terug krijg.

19. Marria

Marria Actief lid

6 jan 2015
    182
    42
    28
    Ik hoop het voor je!!! En anders kan jouw bond toch gaan bemiddelen?

Mijn werkgever gaat wel akkoord, hij gaf niet de juiste uitleg van verwerking e.d. maargoed zolang hij akkoord gaat, vind ik het prima ;p

20. jolein8

jolein8 Bekend lid

23 jan 2015
    569
    9
    18
    Yessss!

Ook mijn stichting gaat nu akkoord. Ze hebben zelfs excuses aangeboden omdat ze fout geïnformeerd waren en daardoor mij fout inlichtten.

Kan nu lekker gaan berekenen tot wanneer ik verlof heb en hoe en wanneer ik ouderschapsverlof wil.

Deel Deze Pagina