Goedemorgen, Mijn contract loopt af op 31 december 2014. Ik ben uitgerekend op 10 februari 2015. Ik dacht misschien wel zo handig om dan meteen mijn WAZO in te laten gaan na einde dienstverband. Ik neem aan dat ik dit dan zelf gewoon moet aanvragen? En hoe zit het dan met WW-uitkering navolgend op WAZO, moet ik die aanvragen tijdens mijn WAZO? Ik hoor het graag, alvast bedankt! Groetjes Kim
Beste Kim, Je wil graag weten hoe en wanneer je WW en WAZO aan kunt vragen. Je zwangerschapsverlof kan ingaan vanaf 31-12-2014 zoals je zelf al aangaf. De werkgever vraagt dit verlof minimaal 2 weken voor de ingangsdatum voor je aan. Op het formulier kan hij gelijk je datum uit dienst vermelden. Hierdoor zal de uitkering direct vanaf de start aan jou uitbetaald worden. Uiterlijk 4 weken na de ingangsdatum van je verlof ontvang je van UWV de beslissing en de eerste betaling van je WAZO. Je kan vanaf 4 weken voor je eerste dag na je bevallingsverlof een WW-uitkering aanvragen. Dit doe je door je in te schrijven als werkzoekende op werk.nl en vervolgens vul je de uitkeringsaanvraag in. Ook hiervan is de beoordelingstermijn 4 weken. Daarna ontvang je de beslissing. Actuele informatie vind je op deze pagina. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor het antwoord! En als ik het zwangerschapsverlof 4 weken van te voren in wil laten gaan? Dan moet ik het wel zelf aanvragen toch? Groetjes Kim
Beste Kim, Wil je 4 weken voor je uitgerekende datum met verlof? Dan gaat je verlof in op 14 januari 2015. Voor de periode van 31 december tot 14 januari kan je een WW-uitkering aanvragen. Vanuit de WW vraag je inderdaad zelf de zwangerschapsuitkering aan. Na het zwangerschapsverlof kan je dan de WW-uitkering weer laten herleven. Kies je ervoor om voor die twee weken geen WW-uitkering aan te vragen? Dan vraagt de werkgever ook in deze situatie de WAZO voor je aan. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare www.uwv.nl/webcare