Ouderschapsverlof tussentijds wijzigen??

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door happyrammetje, 19 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. happyrammetje

6 okt 2012
    64
    0
    6
    NULL
    NULL
    Mijn ouderschapsverlof gaat per 1 sept in. Ik heb een contract voor 5 dagen en ga dan 1 dag ouderschapsverlof opnemen. Nu heb ik nog heel veel vakantiedagen. Dus heb nu de neiging om mijn ouderschapsverlof later te laten in gaan, bijv over 3 maanden. Weet iemand of dit mag??
    En zouden jullie het aanraden? Heb dan mooi nog wel 3 maanden lang 100% salaris. Hoewel ik wel een beetje ouderschapsverlofkorting krijg.. Wat zou den jullie doen? Ik zou het trouwens ook in delen willen opnemen. Stom dat ik dat niet had aangevraagd.

De vraag of je het verlof mag wijzigen heb ik aak aan het Juridisch loket gesteld. Ik vind het maar een beetje vaag die mensen. Die man begon gelijk dat kun je niet maken want je werkgever heeft er al op in gespeeld met minder capaciteit (???? Hij gaf al gelijk een mening zonder dat hij de achtergrond wist). Maargoed, hij zei dus dat het wel kon, zolang er maar wederzijdse overeenstemming is. Dus ik vroeg wordt het dan nergens geregistreerd en moeten ze dat nergens indienen? Hij zei inderdaad wordt nergens geregistreerd. Dus ik weer: dus als ik al mijn verlof opmaak kan ik doodleuk bij een andere werkgever opnieuw verlof aanvragen. Hij: klopt dat kan ja. :(:(:( Weet iemand of dit klopt?

Op mijn volgende vraag, waarom er op de rijksoverheid site dan staat dat je je verlof kwijt bent als je van werkgever wisselt (want in overleg kun je het altijd gewoon stopzetten volgens hem) had hij geen antwoord. :(

Kan iemand mij meer duidelijkheid geven?

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.551
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Zolang het OV nog niet is ingegaan is het sowieso mogelijk om de boel nog aan te passen. Daarnaast... wanneer jij vanwege je vele vakantie dagen zou besluiten om eerst 1 dag vakantie te nemen per week en over 3 maanden start je OV met 1 dag per week... dan werk je nog steeds 4 dagen, dus daar van heeft je werkgever geen last qua capaciteit.

Je kunt er nu ook nog voor kiezen lijkt mij om de aanvraag aante passen en er dan bijv 3 of 6 periodes van te maken. Mocht je dan tussentijds van werkgever veranderen, dan blijf je recht houden op de resterende, nog niet gestarte periodes.

3. happyrammetje

6 okt 2012
    64
    0
    6
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie Hopmarjanneke. Weet je toevallig ook of je het mag wijzigen als het verlof al gestart is?

4. Divatje

Divatje Bekend lid

22 aug 2011
    516
    0
    0
    Midden van NL
    Het is niet zo dat een werkgever het ergens aan moet geven als zijnde ouderschapsverlof zo ver ik weet. Dus als je het met je werkgever kan regelen dat je toch eerst verlof opneemt en het ouderschapsverlof later in laat gaan, is het volgens mij goed.
    Tussentijds wijzigen net zo.
    Voor de werkgever verandert er wb bezetting niks, maar wel wb salaris als je het later in laat gaan. Ze zijn er misschien al vanuit gegaan dat ze minder loonkosten aan je hebben... Als je eerst verlof op neemt, moeten ze je wel je normale salaris betalen + vakantiegeld etc.
    Maar, als je werkgever het ermee eens is: de eerdere aanvraag door de shredder en gewoon een nieuwe brief + bevestiging maken.

Ik ben ook eerst 'gewoon' blijven werken en vakantieuren opgenomen voor 12 uur per week. Daarna 12 uur ouderschapsverlof per week. Inderdaad doe ik het in delen voor de zekerheid, steeds voor 6 maanden.

5. happyrammetje

6 okt 2012
    64
    0
    6
    NULL
    NULL
    Divatje, moet je de periodes van de delen al vantevoren vastleggen?
    Voor de werknemers beter van niet. Maar kan begrijpen dat de werkgever niet steeds wisselende capaciteit wil hebben.

En is het dan zo dat je na elke 4 maanden van je nieuwe deel opnieuw ouderschapsverlof aanvraagt? Aangezien het twee maanden vantevoren aangevraagd moet worden.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.812
    19.091
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou het even met je werkgever overleggen of het kan. Officieel moet je OV twee maanden voor de datum aanvragen. Ik denk dat je wel in je recht staat als je wilt wijzigen wanneer je meer dan 8 weken voor de begindatum zit. Daarna heb je eigenlijk al een overeenkomst met je werkgever. Ik weet niet of je dan nog echt een wettelijk recht hebt om te veranderen.
    Dat betekent volgens mij dat je het best kunt vragen, maar dat je er niks aan kunt doen als je werkgever weigert. Maar goed: nee heb je, ja kun je krijgen. Wie weet vind jouw werkgever het geen punt.

Kun je het trouwens niet omdraaien? Je OV gewoon laten staan zoals het nu is en de vakantiedagen pas daarna opnemen?

Deel Deze Pagina