Werkgever kan geen geschikte kolfruimte regelen

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Tori3, 24 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tori3

Tori3 Fanatiek lid

15 jan 2010
    3.018
    1
    0
    Financial Controller in de vastgoedbranch
    Noord-Holland
    Ik ben deze week weer aan het werk gegaan en helaas was er nog niets goed geregeld voor mij om te kolven (al voor m'n verlof aangegeven dat ik het van plan was).

Ik werk in een WTC toren en kon wel in de douches in een andere toren kolven had het WTC aan m'n baas aangegeven. In de douches zit geen stroompunt en er is ook geen fatsoenlijke plek om te zitten, ja zo'n bankje waar je je kleding op kan leggen! Dat zit dus voor geen meter.

Dus dan was er nog een optie: het invaliden toilet op de onderste verdieping van onze toren. Die is wel vrij groot en heeft stroom en warm water, maar daar staat geen stoel en ook geen fatsoenlijke plek om je kolfspullen op te zetten. Zie foto.

Dit was dan de laatste optie, en moet dan telkens een stoel meenemen naar die ruimte en de sleutel afhalen bij de receptie, kost me dus ook meer tijd en dus minder actuele kolftijd!

Wat kan ik doen?! Er is een keukentje op onze verdieping in de hal, maar deze gebruikt het WTC nu als bezemkast en ik heb gevraagd of ik hem mag gebruiken maar dat wilden ze echt niet. Zo stom! Want dat was een prima ruimte geweest!!!

Heeft iemand een idee wat ik nu moet doen?
    Morgen moet ik weer heen en wil ik dus drie keer kolven op de dag.

2. Tori3

Tori3 Fanatiek lid

15 jan 2010
    3.018
    1
    0
    Noord-Holland
    De foto ...

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      34,1 KB
      Weergaven:
      94
  3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw
    Tja. Als ik het heel bot zeg..het gaat hier over kolfRECHT.
    Het is dus een vastgelegd recht en je werkgever is dus VERPLICHT te voldoen aan de regels die hierover zijn.
    Helaas blijkt maar al te vaak dat werkgevers hier niet of nauwelijks van op de hoogte zijn. Dit hangt natuurlijk ook samen met het schrikbarend lage aantal vrouwen dat na 3 maanden nog borstvoeding geeft (in nederland dan).
    Ik denk dat je een aantal dingen kan doen.
    De ruimte van de foto ziet er op zich niet onaardig uit. Wel jammer van dat toilet maar goed.
    Als men weigert jou de "bezemkast" te laten gebruiken, dan moeten ze er voor zorgen dat het toilet voor jou in orde gemaakt wordt. Zoiezo iets van een extra tafeltje er bij. Of een opklapbaar stoeltje waar jij je spullen op kan zetten.
    Als er geen stoel kan blijven staan en jij hier dus mee moet zeulen, hoef je die tijd niet als kolf tijd te noteren.
    Maar ja, waar het natuurlijk uiteindelijk om gaat, is dat je werkgever snapt dat hij er helaas niet om heen kan. Hij moet jou hierin faciliteren. Zeker aangezien je het ook al lang van te voren hebt aangegeven. Niet alleen voor nu, maar ook voor een volgende vrouw die wil kolven.
    Succes!

4. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.997
    6.745
    113
    zuid-holland zuid
    en gewoon een leeg vergaderzaaltje?
    Stoel tegen de deur en grote brief op de deur "niet storen hier wordt gekolfd!"
    Na afloop ga je je spullen schoonmaken in een wasbak bij de toiletten.
    Niet top, maar zo heb ik het ook heel vaak gedaan.
    Natuurlijk loopt er weleens een mafketel naar binnen die niet kan lezen, maar het is vaak pijnlijker voor hem dan voor jou

5. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

ik heb ook op invalidentoiletten gekolfd. Heb overal gekolfd eigenlijk, maar nooit in een fatsoenlijke ruimte. (op mijn werk dan. in pretparken en sauna's hebben ze vaak wel goede ruimtes)
    het is wel zo dat een geschikte ruimte moeten hebben, maar hoe vaak hebben ze dat ook echt in de praktijk? nooit?
    ik kolfte gewoon op een dichte wc bril.

6. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Persoonlijk lijkt me het een prima ruimte. Maar ik denk dat mijn eisen niet zo hoog waren. Ik kolfde in principe waar het zo uitkwam. Dit kon ook gewoon op een toilet zijn. Meestal in een vergaderruimte met de deur op slot.

7. monedoos

monedoos Actief lid

12 mrt 2011
    261
    0
    0
    utrecht
    De rechten van de werkneemster
    Je hebt de eerste negen levensmaanden van je kind het recht om te voeden en/of te kolven op je werk. In de praktijk zal het vaak zo uitgelegd worden dat je, op je werk doorbetaald kunt blijven kolven, tot de tienmaandenverjaardag van je kind. Feitelijk kolf je dan een maand langer doorbetaald dan wettelijk geregeld is.
    Je mag de beschikbare tijd ook gebruiken om naar je kindje toe te gaan om hem te voeden.
    Je mag tot een kwart van je werktijd gebruiken om te voeden en/of te kolven Je hebt daarnaast ook recht op je normale pauzes.
    Je wordt door je werkgever normaal uitbetaald, dus ook voor de tijd die je kolft of voedt.
    Je werkgever moet zorgen voor een ruimte die goed verwarmd, hygiënisch en afsluitbaar is, zodat jij comfortabel kunt voeden en/of kolven. Een toilet is geen geschikte ruimte.
    Indien er geen geschikte ruimte beschikbaar is, moet je werkgever je de kans geven om thuis te voeden of kolven. Natuurlijk mag je ook als er wel een geschikte ruimte is naar huis om te voeden of kolven.
    Je hoeft tot zes maanden na de bevalling geen overwerk te doen of nachtdiensten te draaien.

8. Tori3

Tori3 Fanatiek lid

15 jan 2010
    3.018
    1
    0
    Noord-Holland
    Op zich was de ruimte ook best oke, maar moest dan telkens een stoel van de 19e verdieping naar de eerste zeulen. En dat dan 3x per dag en daar had ik geen zin in. Bovendien moest ik ook nog de sleutel telkens gaan vragen bij de receptie, zou me veel te veel tijd kosten.

Gelukkig hebben ze de ruimte met het keukentje op onze verdieping nu toch open gemaakt. Die kan ik van binnen uit sluiten en daar is heet water om m'n kolf te reinigen en er is stroom. Daar heb ik nu een bureaustoel neer gezet. Het is een kleine ruimte maar heb alles wat ik nodig heb.

9. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Ruimte ziet er niet heel slecht uit, alleen jammer dat het een wc is. En dat je zoveel tijd kwijt bent om er te komen en er geen tafel is.
    Goed voor je zelf opkomen, maar weet hoe moeilijk dat is.

Ik kolf in mijn lunchpauze in een gesprekskamer(waar een raam in zit naar de gang met doorschijnende luxaflex) gebruik een andere stoel als tafel.(handkolf, minder materiaal nodig). Zit zo in een hoek dat ik met mijn rug naar het raam en naar de deur zit. Niet erg fijn maar ben allang blij dat ik kan kolven op het werk

10. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Wat fijn tori dat et opgelost is!

11. Tori3

Tori3 Fanatiek lid

15 jan 2010
    3.018
    1
    0
    Noord-Holland
    Wat m'n werkgever wel goed heeft geregeld is dat mijn tijdelijke vervanger de dagelijkse dingen blijft doen (in elk geval nog 3 mnd) en ik zo genoeg tijd heb om te kolven :).

Blemma, zeker fijn! Nu hopen dat ze m niet opeens weer op slot doen, want heb geen officieel bericht dat ik daar kon gaan zitten van het WTC.

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw
    Succes! Gaat vast wel lukken zo :))

13. Kolven op een wc heb ik gelukkig nooit hoeven doen. Ik kon hier gebruik maken van een klein kantoortje, maar er zat wel een raam naast de deur, dus moest ik dan met mijn rug naar de deur zitten (had het ook af kunnen plakken) maar daar had ik geen zin in. Kantoortje was een ruimte in een kamer, dus moest ik eerst langs al die mensen. Dus ik koos voor de douche: stroompunt, tafeltje, stoel, bereikbaar vanaf de gang. Prima!

En op het toilet.. kom op zeg, je bereidt je eigen lunch toch ook niet voor op het toilet? En maar alles steriliseren om vervolgens op het toilet te kolven... Niet dat het toilet perse erg vies is, maar als je een wat ouder toilet hebt hangt de geur gewoon in de tegels ofzo. Vreselijk.

Wat je kan doen, is kijken naar ruimtes die op slot kunnen. Dat lijkt mij prio1. Daarna wil je dat de ramen geblindeerd kunnen worden (en als dat moet door een strook papier op te hangen, prima). Stoel, tafel en stopcontact zijn ook nodig.
    Wasbak en koelkast niet, het afwassen vond ik niet zo erg. Eerder (mannelijke) collega's die wat ongemakkelijk waren af en toe (en sommigen ook gewoon niet).

Oh ik lees nu pas je bericht, je hebt dus wel een afsluitbare ruimte! Fijn! Ik zou ook zeker aan je baas medelen dat dit erg fijn is, en bij een volgende kolvende collega dit waarschijnlijk een beter optie is dan een toilet.

Deel Deze Pagina