Hoi meiden, Ik ben nu 28 weken zwanger en ons kindje zal waarschijnlijk deze week geboren worden. Hoe zit het met zwangerschapsverlof, wie weet dat? 1. Ik zit al twee maanden in de ziektewet, dus moest verplicht 6 weken voor de uitgerekende datum met zwangerschapsverlof. Nu ga ik bevallen voordat überhaupt mijn zwangerschapsverlof in is gegaan. Ben ik die 6 weken van tevoren dan kwijt, heb ik dus 10 weken verlof na de bevalling? 2. Ons kindje zal waarschijnlijk de eerste paar maanden in het ziekenhuis doorbrengen. Hier zal dan mijn hele zwangerschapsverlof in vallen. Volgens de website van couveuse moeders heb ik vanaf thuiskomst recht op 10 weken extra verlof. Klopt dit? 3. Stel dat de kleine wel 5 maanden in het ziekenhuis zou moeten blijven. Ik moet dan al lang weer aan het werk. Is daar nog een regeling voor? En heb ik dan bij thuiskomst nog steeds recht op de 10 weken extra verlof? Bedankt !
Geen idee wat de regels zijn, maar in elk geval geldt (ook als je later bevalt), als het nog niet gaat (ook psychisch), dan ziek melden en niet gaat werken. Heel veel sterkte de komende tijd, hopelijk kan je kleintje nog even blijven zitten en gaat het naar omstandigheden goed straks.
Ik weet niet hoe het in dit geval geregeld is. Dat zou ik bij het UWV navragen. Wel weet ik dit: als je na je zwangerschapsverlof maar 1 dag werkt en daarna alsnog moet stoppen, dan valt het ineens onder ziektewet en niet meer onder zwangerschapsgerelateerd. Die regels zijn echt veel minder gunstig. Dus bij de minste twijfel: niet gaan werken! Niet denken "Ik probeer het wel en als het niet gaat, meld ik me weer ziek." Want met zulke goede bedoelingen zou je jezelf heel erg in de vingers snijden! Heel veel sterkte de komende tijd!
ik dacht dat de nieuwe regel was dat je verlof ingaat zodra je kindje uit het ziekenhuis komt. Dus dan zouden je 10 weken verlof ingaan. Ik zou voor het zekere het UWV bellen, daar zijn ze voor. Heel veel sterkte!
Daar is wat in veranderd ja. Ik ben toen met 28 weken bevallen en heb eerst 16 weken verlof gehad. Zeg maar het zwanger en bevallinge verlof. Daarna ben ik nog drie maanden in de ziekte wet geweest. Kids waren net twee weken thuis met sonde en ik had moeten werken... daarnaast kun je echt niet werken hoor. Het is een hectische en misschien wel spannende tijd daarvan moet je herstellen en dat gebeurd pas als je kindje thuis is en je hebt je weg gevonden. Hoe de regels nu zijn weet ik niet zeker. Maar ik meen dat je 10 weken kreeg na ziekenhuistijd. Misschien staat het op de site van de overheid. Maar ga niet werken hoor! Laat je desnoods psychisch/ mentaal ziekmelding. Veel sterkte komende tijd
Bij een premature bevalling, voordat het eigenlijke zwangerschapsverlof is begonnen, gaan je reguliere 16 weken verlof in op de dag na je bevalling. Je verliest dus niet de zes weken zwangerschapsverlof!!!! Daarnaast is er tegenwoordig een regeling dat je verlof wordt verlengd met de periode dat je kleintje in het ziekenhuis heeft gelegen, onder aftrek van de eerste acht dagen (als ik het aantal goed heb) Ben je na je 16 weken verlof nog altijd niet in staat om te werken, dan kan je in de ziektewet.
Jeetje dat is fijner nu. Ik herinner me nog dat ik gewoon na 10 weken verlof (mijn premature dochter was net 3 weken thuis) weer aan het werk moest. Ondanks mijn HELLP syndroom. En reistijd telde niet mee als werktijd dus ondanks dat ik mijn uren op kon bouwen was ik gewoon volle dagen in touw. Ik ben wel een vol jaar bezig geweest om er enigszins bovenop te komen. Goed dat de regeling nu aan is gepast. Ik gun het niemand.
Bedankt voor jullie reacties. De jouwe is heel duidelijk, Hopmarjanneke. Fijn om te horen dat het zo zit. Daarnaast vind ik het goed om jullie tips over de ziektewet te lezen. Ik ben inderdaad het type om het eerst wel te proberen, maar dat moet ik dus niet doen als ik denk dat het niet gaat.