Hallo allemaal, Ik werk in de gezondheidszorg en volgens CAO recht op 5 weken vakantie per jaar. Echter is het zo dat wij onze vakanties niet zelf kunnen plannen, (als de baas gaat dan moeten wij ook gaan) en ter compensatie voor dit ongemak krijgen we 7 weken vakantie per jaar. Nu is het zo dat tijdens mijn verlof er een week vakantie is gepland. Ik wil deze week graag aan het einde van mijn verlof 'plakken'. In onze CAO staat hier niets over en op dat moment gelden de algemene regels. Volgens deze regels heb ik begrepen dat ik dan inderdaad deze week vakantie aan mijn verlof mag plakken. Nu zit mijn werkgever te eikelen met als argument: "je krijgt van ons al 2 weken extra vakantie". Dit vind ik niet terecht, aangezien die twee weken een compensatie zijn voor het feit dat we geen zeggenschap hebben in wanneer we de vakantie mogen opnemen. Ik vind het heel lastig en vervelend hoe ze zich hierin opstellen. Des te meer aangezien een andere collega van mij ook haar gemiste vakantiedagen aan haar verlof heeft geplakt en daar is toen mee akkoord gegaan. Heel teleurstellend! Nu gaat het me niet eens zozeer over die extra week of niet maar het principe. Heeft een van jullie tips voor me hoe dit het beste aan te pakken??? Alvast bedankt!
Is er niemand extra's waar je dit mee kunt overleggen? Bijvoorbeeld een personeelsfunctionaris? Of managment-assistent? Want als je collega dit ook heeft mogen doen, is dat al een argument om niet van de regel af te wijken en jou hetzelfde te behandelen als haar. En die vakantie staat gewoon compleet los van je verlof! Wel moeilijk te beoordelen hoe je hier verder mee om moet gaan, omdat ik de verhoudingen niet ken van baas tot medewerker en hoe groot de werkkring is enz. Heel veel succes!
Even googlen en je vindt het antwoord: Vakantie Zwangerschaps- en bevallingsverlof en vakantie Als u zwangerschaps- en bevallingsverlof hebt, kunt u met vakantie gaan zonder vakantiedagen op te nemen. Tijdens uw zwangerschaps- en bevallingsverlof bouwt u zelfs vakantiedagen op. Deze kunt u dus later nog opnemen. Overigens, ook als u ziek bent, bouwt u vakantiedagen op. Bij ziekte echter over maximaal 26 weken. Voorbeeld Na een zwangerschaps- en bevallingsverlof van 16 weken, blijft u nog 30 weken ziek. Dan heeft u in die periode over (16 plus 26 is) 42 weken vakantierechten opgebouwd. Als u tijdens uw zwangerschapsverlof een verplichte vakantie hebt, behoudt u het recht op die vakantiedagen. Voorbeeld U hebt precies 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof. De kerstvakantie valt in de verlofperiode en uw bedrijf is tussen kerst en oud en nieuw gesloten. In de cao van uw werkgever is hierover niets vastgelegd. U houdt de verplichte vrije dagen tussen kerst en oud en nieuw daarom tegoed. Soms kan in een cao van deze regeling worden afgeweken, het is dus verstandig om uw cao te raadplegen. Voor leerkrachten in het openbaar onderwijs geldt bijvoorbeeld de bijzondere regeling dat als zij zwangerschapsverlof hebben tijdens een schoolvakantie, ze deze vakantiedagen niet gecompenseerd krijgen. (bron: Kennisring portaal) Even in je CAO kijken dus! En het zal er wellicht ook aan liggen of die 2 extra weken ergens vastgelegd zijn.
Wat hij nu doet kan hij natuurlijk niet maken.... Zoals ik begrijp heb jij verlof en in jou verlofperiode heb je 1 week vakantie ( omdat je baas dan ook met vakantie gaat). Dus mocht je niet met verlof zijn dan had je die week gewoon vrij gehad. Echter je verlof is wettelijk geregeld en je hebt recht op 16 weken verlof. Dus hij mag nooit zomaar die week vakantie inplannen in jou verlof. Je bent immers al vrij. Tja en dat hij begint te miepen over dat je 2 weken extra vakantie hebt doordat hij/zij zelf die vakantie's indeeld is niet jou probleem. Jij hebt verlof ( 16 weken), en behoud ten alle tijden die 7 weken gewone verlof. Zou mooi zijn zeg...
ik heb ook 3 weken vak in mn zw verlof en ik heb ook al aangegeven dat ik ze erachter aan opneem en dat was geen probleem
Thanks voor jullie reacties, ik vind het erg vervelend dat men hier zo moeilijk over doet... Fijn om dan de mening van objectieve 'buitenstaanders' te horen, want heb dan toch de neiging om de lieve vrede maar te bewaren en mijn mond te houden, maar dat ga ik nu eens niet doen!