Ik werk momenteel 24 uur per week verdeeld over 3 dagen van 8 uur. Mijn contract loopt tot 31 januari en ze zijn daarna verplicht om mij een contract te geven voor onbepaalde tijd of ontslag omdat dit al mijn 3e contract is. Ik wil straks best wel blijven werken maar niet voor 24 uur want dat vind ik persoonlijk te veel met 2 kids. Nu zou ik wel voor 16 uur willen werken maar dat kan bij ons niet. Ze willen dat je minimaal 20 uur werkt. Die regel is er voor iedereen. Maar nu dacht ik; als ik nu een contract aan ga voor 20 uur en bijv. een tijdje ouderschapsverlof opneem (4 of 8 uur per week) mag het dan wel? Want dan zit ik dus onder die 20 uren per week. Weet iemand hoe dit zit? En moet een werkgever verplicht ouderschapsverlof geven als je daarom vraagt of mogen ze dat ook weigeren?
Ouderschapsverlof mag een werkgever in principe niet weigeren. Mits je minimaal 1 jaar bij deze werkgever zit. Als ik jou was zou ik inderdaad het contract van 20 uur p/w aannemen en zodra je dat getekend hebt je ouderschapsverlof indienen bij je werkgever. Succes!
Ik meen ergens gelezen te hebben dat je na het einde van je ouderschapsverlof wel 3 maanden volgens je contract moet werken. Maar nogmaals, ik weet dit niet zeker, zal kijken of ik nog iets kan vinden hierover.