Meiden, Ik zit met een probleem! Afgelopen vrijdag heb ik een gesprek gehad op m'n werk over wat ik na de zwangerschap/bevalling wil gaan doen. Ik werk nu 40 uur p/w op kantoor. Ik heb aangegeven na mijn zwangerschapsverlof 20 uu p/w te willen werken. Nu begint het drama: Wordt me doodleuk verteld dat dit absoluut niet mogelijk is! Ze willen liever een fulltimer voor mijn functie als secretaresse! Echt belachelijk! Ik werk er al bijna 3 jaar en heb een vast dienstverband. Als ik niet accoord ga met 40 uur p/w willen ze mijn contract ontbinden. Kan dit zomaar? Ik kan er eventjes niet meer tegen nu! Liefs
uhm nee dat kan niet zomaar..... maar je moet dat even nazoeken.... weet even niet precies waar! als ik het weet laat ik het je weten
Ik denk dat je hier wel heel veel informatie vindt. http://home.szw.nl/navigatie/dossier/ds ... 81#6292200 Het ligt dus aan de grootte van het bedrijf etc. Als er al mensen zijn die dezelfde functie hebben maar het wel part time doen, dan sta je wel behoorlijk sterk.. Er is niet zo heel gauw sprake van een zwaarwegend belang van de werkgever hoor.. Mocht je werkgever moeilijk gaan doen, dan hoop ik dat je lid bent van een vakbond of een rechtsbijstandverzekering hebt. Alleen, als er echt een procedure van komt, zal dat de relatie met je werkgever niet verbeteren... Ik hoop dat het opgelost wordt zonder dat het voor problemen tussen jou en je werkgever zorgt...
Volgens mij mag dat ook niet hoor. Zoek anders even via Google op 'zwangerschap en werk' of iets dergelijks. Ik weet namelijk dat er een site is, van het CWI volgens mij waar alle rechten en plichten staan ook omtrent minder werken. Volgens mij mag een werkgever een verzoek om minder uren niet weigeren tenzij hij kan aantonen dat het absoluut niet mogelijk is de functie in minder uren uit te voeren. Wel moet je het verzoek geruime tijd van tevoren schriftelijk indienen. Zowiezo zou ik je aanraden alles schriftelijk vast te leggen. Dan dwing je je werkgever ook om schriftelijk te reageren en heb je iets om te overleggen mocht het zover komen dat je de FNV of rechtbijstand inschakeld. Ook heb je recht op ouderschapsverlof, en ook dit mag de werkgever niet weigeren. Nu weet ik inderdaad niet hoe groot het bedrijf is waar jij werkt, misschien is het wel zo klein dat het om bepaalde regels heen kan. Begrijp dan trouwens nog niet wat het probleem is. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om een secretaresse te vinden voor die overige 20 uur? Die kunnen ze vast aannemen en inwerken tijdens jouw verlof, hebben ze 16 weken een halve kracht maar daarna weer een complete. Wat een gezeur en wat jammer dat het zo moet gaan. Maar maak je niet te veel zorgen, ze kunnen je niet zomaar ontslaan en al helemaal niet tijdens de zwangerschap en enkele weken erna. Veel succes en laat weten hoe het is afgelopen! Groetje Lilly
je kan ook even de rechts winkel opbellen die kunnen je dan al vertellen of dat wel of niet maf en eventueel een afspraak maken ( die is gratis en vervolg afspraak gaat naar inkomen) maar meestal weet je het al na dat telefoontje hoor succes en laat je niet gek maken hoor
Bedankt voor jullie reacties! Heb net even een gesprekje gehad met mijn werkgever. Heb aangegeven dat ik na mijn zwangerschapsverlof direct mijn ouderschapsverlof wil laten ingaan. Dus 6 maanden werken voor 20 uur p/w. Dan heb ik in ieder geval nog 6 maanden de tijd om ander werk te vinden. Ik wil hier op deze manier niet eens blijven werken. Hij dacht dat ouderschapsverlof alleen voor vaders was...... echt dom! Hij gaat dit uitzoeken bij de accountant en komt hier op terug. Even afwachten dus.... Liefs
het heet toch ouderschapsverlof en geen vaderschapsverlof? Als ik jou was zou ik me goed inlezen en laten voorlichten hierover dan sta je sterk!
Ha patricia, als je baas akkoord gaat met ouderschapsverlof en je 20 uur kan werken, kun je ook aantonen dat je functie in 20 uur kan, waardoor je baas daarna niet sterk staat als hij je contract wil ontbinden!! Het is een kwestie van goed informeren en je inlezen, want er zijn mogelijkheden genoeg om te voorkomen dat hij je contract zomaar kan ontbinden. Overigens kan ik me voorstellen dat je er niet om zit te springen bij deze baas te blijven!! Karin
Ik heb inderdaad al veel gelezen en nagevraagd over ouderschapsverlof. En volgens mij mag hij dit niet weigeren. Dus denk dat ik aardig sterk sta. Hij heeft zelfs gezegd dat ik nu wel vast kan gaan solliciteren voor een functie ergens anders voor 20 uur per week. Hij denkt zeker dat ik GEK ben!!! Hij moet hij mooi voor 40 uur per week doorbetalen tot na mijn zwangerschapsverlof..... haha.... Ik trek alles er nog even uit wat er in zit! Liefs
ik heb juridische zaken gebeld dat moet je ook eens doen. CWI kan je het nummer geven ik zit namelijk met hetzelfde. Ben alleen nog niet zwanger hoor maar heb het van te voren uit gezocht. Ze kunnen je ontslaagn MITS ze aan bepaalde regels/eisen voldoen. Dat is als jij minder wil werken zij aan kunnen tonen dat dat niet door 1 part timer gedaan kan worden of door er 2 neer te zetten. dus ik zeg bel even juridische zaken meid ik weet het ook allemaal niet meer heel helder