Ouderschapsverlof vraagje

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door AprilM, 19 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AprilM

AprilM Lid

9 apr 2017
    89
    67
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Inmiddels ruim 16 weken zwanger van ons 2e kindje. We zitten wat te puzzelen over hoe we het in gaan vullen na de geboorte. Het eerste jaar met de eerste hebben we beide als behoorlijk pittig ervaren, dus zijn wat zoekende hoe we het straks anders kunnen doen. Een optie is om het ouderschap verlof van de oudste en de 2e aan elkaar te plakken (betaald en onbetaald), zodat ik na de geboorte een jaar thuis kan zijn. Alleen las ik in de arbeidsvoorwaarden (CAR UWO) dat wanneer je binnen een half jaar na afloop van betaald ouderschapsverlof je je contract opzegt, je het betaalde deel moet terugbetalen. En laat optie 2 nou zijn: (voorlopig) volledig stoppen met werken en contract opzeggen. Ouderschapsverlof voelt voor mij wat veiliger en je kunt even 'proefdraaien' op het thuis zijn en leven op 1 salaris ipv 2. Hoewel ik niet helemaal gelukkig ben met mijn huidige baan, is een vast contract en bijbehorend salaris natuurlijk wel heel erg fijn. Mooiste zou dus zijn: betaald ouderschapsverlof, dan onbetaald ouderschapsverlof en dan of weer aan het werk of het contract opzeggen. Vraag is dus eigenlijk: moet ik wanneer ik betaald en onbetaald ouderschapsverlof aan elkaar plak het betaalde deel terugbetalen wanneer ik er na het ouderschapsverlof voor kies om mijn contract op te zeggen? Iemand die hier verstand van heeft? :)

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Dit is zo´n specifieke CAO vraag, die zou ik neerleggen bij bijv een vakbond of bij een juridisch loket ipv deze hier te laten beantwoorden.

Roodborstje2 vindt dit leuk.
  3. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Heb je geen pz of hr waar je die vraag neer kan leggen? Mijn bedrijf heeft niet dit soort voorwaarden... Dus denk dat je het beter bij hun na kunt vragen.

4. AprilM

AprilM Lid

9 apr 2017
    89
    67
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties! Komen er nog niet helemaal uit. Inderdaad verstandig om het bij personeelszaken neer te leggen.

Deel Deze Pagina