Hey meiden, Mijn dochter van 11 weken heeft een enorme voorkeurshouding: ik loop er al voor bij de kinderarts, fysio en ik ga naar een osteopaat maar helaas, het mag niet baten. De osteopaat heeft haar overigens wel een stuk rustiger gekregen want het was ook nog eens een dame met een enorme slaapproblemen: ze sliep niet overdag op hazeslaapjes na. Inmiddels lukt het mij steeds beter om haar in ieder geval 1x per dag op bed te leggen maar ze draait direct in haar voorkeurshouding.... Op dit moment ligt ze in de zijslaper naast mij op de bank te slapen, ik kan haar hier niet mee in bed laten slapen want dat mag niet van het cb en bovendien ligt ze ingebakerd dus dat dan is een zijslaper ook niet handig. Eigenlijk vind ik dat ze in haar bedje moet slapen, zeker omdat dit langzaamaan steeds beter gaat maar tegelijkertijd vind ik net ook belangrijk dat ze niet in de voorkeurshouding draait.... Ik ben bang dat wij een helmpje moeten voor haar, de afplatting is namelijk goed zichtbaar. Ik hoor zoveel verschillende verhalen, de osteopaat vind het helemaal niks, ook hoor ik dat het nooit bewezen is dat het echt helpt en bovendien lees ik dat de helm in 2013 ws. niet meer vergoed wordt: nu heb ik de kosten er zeker wel voor over wanneer ik zeker weet dat dit de oplossing is maar als daar ook nog aan getwijfeld wordt tsja.... Meiden die hier ervaring mee hebben? Iemand nog tips? Thanxs!
Onze oudste dochter had ook een voorkeurshouding. Haar hoofdje begon ook al plat te worden aan één kant. Hiervoor met 2 maanden ofzo naar de kinderfysio geweest. Zij heeft wel wat tips gegeven. Onze dochter sliep overdag al op haar buik, en 's nachts ingebakerd. Maar met een week of 9 zijn we haar ook 's nachts op haar buikje gaan leggen. Ze sliep op haar buik net zo goed (misschien wel beter) als ingebakerd. Het heeft lang geduurd tot de voorkeurshoding weg was. Maar omdat ze bijna niet meer op haar rug lag (ze speelde ook veel op haar buik), was er na een maand of 2-3 niks meer te zien van de afplatting.
Mijn zoontje had ook een voorkeurshouding en een afplatting van zijn schedel. Hij kwam in aanmerking voor een helm maar mijn man en ik wilde eerst kijken of we met fysiotherapie de voorkeurshouding konden doorbreken. Dit is gelukt, voorkeurshouding is weg, helm niet meer nodig. Wat onze fysiotherapeut zei is dat een redressie helm zeker de afplatting zal doen afnemen maar dat idd nooit onderzoek is gedaan of de schedel zonder helm ook niet gewoon weer bij trekt. Veel kindjes gaan als ze ouder worden minder slapen en andere houdingen aannemen. Ze gaf ons het advies niet voor een helm te gaan, ik moet zeggen dat je er ook niks meer van ziet. Maar onze zoon was dan ook van zijn voorkeur af.
Wij zijn wel voor een helmpje gegaan en zijn blij met het resultaat! We weten idd niet hoe het verbeterd zou zijn zonder helmpje. Zoontje heeft er geen minuut minder om geslapen, ging super!!
Thanxs meiden voor jullie reactie, 'zucht' ik vind het zo'n gedoe, ook om mijn meisje constant de kant op te draaien die zij nier prettig vind. Buikliggen durf ik nog niet, een paar keer gezien dat zij haar gezichtje echt in het matras verstopt. In ieder geval bedankt!!!
Ik had een ook een mannetje met een sterke voorkeurshouding. Ik raakte er helemaal een soort van geobsedeerd door. Constant was ik er mee bezig. En als iemand anders hem weglegde of bij zich had en hij draaide naar de voorkeur toe dan wilde ik hem steeds terug draaien. Ik liep ook vanaf week 6 bij de fysio. Toen hij kon draaien met 5 maanden is het een buikslaper geworden waardoor hij nooit meer op de afplatting lag, want spelen op zijn buik vond hij ook veel leuker dan op zn rug. Dat heeft mede te maken met de oefeningen van de fysio. Die geeft aan laat hem heel veel op zijn buik liggen. Dat heb ik gedaan. Daardoor is hij heel sterk geworden. Hij is inmiddels 9 maanden. Wij kwamen ook in aanmerking voor een helm therapie, maar er was heel veel vooruitgang nadat hij een buikslaper geworden was dat we het niet hebben gedaan. Nu zie je nogsteeds wel de afplatting, maar heb nogsteeds wel goede hoop dat het nog beter word. Het is in iedergeval niet meer zichtbaar voor de buitenwereld, maar mama ziet het nog wel duidelijk. In het begin ook 2 keer per nacht terug gedraaid. Ik werd er wakker van, maar later werd hij sterk en draaide hij zijn hoofd toch weer wanneer ik de kamer uit liep. Toen heb ik het los moeten laten en moeten denken wat moet dat moet. Dus zoveel mogelijk tips opgevolgd, maar meer dan dat kon ik niet doen. Uiteindelijk is het vanzelf goed gekomen, maar al had hij een helmpje gemoeten had ik het wel gedaan...De kinderen hebben er weinig last van. Papa en Mama meer... Sterkte en ik hoop dat het zich bij jou ook vanzelf oplost.
Hey Marike, Je verhaal klinkt enorm herkenbaar, ik ben er ook enigzins door geobsedeerd maar wil haar liever ook niet wakker maken wanneer ze ein-de-lijk lekker slaapt: ik heb ook zoiets van 'dan maar een helmpje' ik kan beter uitgaan van het minst leuke scenario, ik baal alleen wel dat het niet meer vergoed wordt: ik ga dus ook heel hard hopen op een buikslaper en ga, zeker na jouw verhaal, echt meer oefenen met op haar buik slapen!
Mijn zoontje ook een sterke voorkeurshouding gehad met helaas een fikse afplatting aan links. Fysio en osteopaat leverde geen resultaat. Met 6 maanden kreeg hij een helmpje. Midden in de zomer, wat was het warm, eigenwijs als ik ben heb ik het helmpje alleen de nachten opgedaan, 2 weken geleden werd verteld dat zijn helmpje niet meer nodig is! Dus hij heeft 3.5 maand een helmpje gehad. Alleen de nacht en zijn hoofdje is helemaal rond! (en het was ECHT) heel plat. Fysio en osteopaat raadde mij het helmpje ook af, tsja waarom? Omdat hun dan niet meer nodig waren? die tijd ben ik bij de kinderarts geweest en hij zei: zijn hoofdje zal zonder helm niet mooi rond worden uitzichzelf, dus ik raad je zeker een helmpje aan. Blij dat ik het gedaan heb Luister naar je eigen gevoel en zelf merken ze niets van de helmpjes. Succes ermee!
Meineliebe: dat vind ik toch eigenlijk wel opvallend, jij hebt het helmpje alleen 'snachts opgedaan en toch is het resultaat gewenst! Ik begreep inderdaad dat ze 23 uur per dag zo'n helmpje op moeten pfff...., ik vind het vooral moeilijk dat de knuffelfactor minder aanwezig is, ik aai zo graag over d'r koppie....maar ja, wat moet dat moet, ik vind het frustrerend dat ik het gevoel heb dat ik het niet tegen kan houden, wat ik ook doe: als ik haar nu ga omdraaien in haar bedje (overdag) is ze direct wakker: we wachten af!
Ja klopt 23 uur per dag, voor ons als ouder is het lang, zelf merken ze het niet, de eerste week sowieso heb ik het wel gedaan die hele dag, maar vond het gewoon veeuul te warm en indd watjij zeg knuffelfactor is minder. Dat is balen. Het omdraaien in het bedje ging hier ook niet, hij werd wakkeer, draaide weer naar links, als ik door bleef gaan met steeds omdraaien, raakte hij over zijn toeren en sliep niet meer. Dat is ookniks Uiteindelijk is hij zelf van zijn voorkeur afgekomen. Watmoet dat moet indd.. Heel veel succes met je keuze. Het is niet makkelijk als het om je kind gaat
Thanxs Meineliebe, het is zo'n gezoek he? Ik hoop maar dat de komende maanden die voorkeur en die afplatting er dus ook een beetje uitgaan...!
Ikheb hem veel op de buik laten spelen.eigenlijk nooit zelf op de buik te slapen gelegd...ze geven dit nogsteeds niet als advies mee vanuit de fysio en cb. Hij piepte veel in hetbegin, maar heeft toch ervoor gezorgd dat hij op zijn buik is gaan spelen zelf.