hallo, ik moet even mijn boosheid van mij afschrijven. ik heb ouderschapsverlof aangevraagd bij mijn werkgeven. hij moest nog even met de hoge pieten praten over het precies vormgegeven moet worden. als het goed is gaat dat gesprek tussen hun morgen plaats vinden. nu belde mij moeder net en die is aan haar knie geopereerd. de operatie viel erg tegen en nu ipv 2 weken mag ze 6 weken niet lopen en dan pas revalideren. ik belde gelijk mijn werkgever met de vraag of er snel een besluit over mijn verlof gemaakt kan worden omdat mijn oppas voor langere tijd weg valt. krijg ik als antwoord. je loopt op de zaken vooruit, want het is nog niet eens zeker of je het krijgt, want een part-timer mogen we het weigeren!!!!! ik op internet gekeken en kon daar niks over vinden en heb net ook mijn rechtsbijstandsverzekering gebelt en mijn werkgever heeft geen gelijk. ik kan hier zo boos om worden. je vraagt om iets waar je recht op heb en dan toch moeilijk doen. ik heb mijn aanvraag alleen mondeling gedaan, maar ga hem nu ook maar schriftelijk doen, want ik voel een strijd aankomen!!!
Nou dit vond ik op de website van de overheid: Vraag en antwoord Kan mijn werkgever ouderschapsverlof weigeren? Uw werkgever mag u nooit weigeren ouderschapsverlof op te nemen volgens de standaardregeling. In een periode van 12 maanden kunt u dus altijd maximaal de helft van het aantal uren dat u in een week werkt opnemen. Staat op: Kan mijn werkgever ouderschapsverlof weigeren? | Rijksoverheid.nl Succes!!!!
dank je wel. ik had internet ook al uitgeplozen en ik ben benieuw morgen hoe hun hadden gedacht mij het te gaan weigeren. ik laat gelukkig nooit met me zollen. en helemaal niet als het om tijd bij mijn dochter gaat hihih
Het mag wel geweigerd worden, maar dan moeten ze dat goed kunnen onderbouwen. Een collega van mij heeft het ook aangevraagd en die is gewoon geweigerd.
wat was toen de rede dan en bij wat voor en hoe groot bedrijf werk je dan. het kan zijn als je bij een klein bedrijf werk dat ze het plantechnisch niet aan kunnen, maar waar ik werk zijn we met zijn 20en en ik doe simpel kassawerk. dus daar moet altijd wel een mouw aan te passen zijn
Het mag niet geweigerd worden tenzij je afstapt van de standaart regeling (helft van je aantal uren per week opnemen) én jouw voorstel voor meer/minder uren het bedrijf schade toebrengt. Dus je hebt sowiezo recht om de helft van je uren op te nemen per week, wil je meer dan dat dan kunnen ze weigeren, anders niet.
Wat volgens mij wel mag is het weigeren ivm belemmeren de functie. Bijvoorbeeld waar ik werk stellen ze de eis om filiaalmanager te zijn 36 uur te werken. Het bedrijf vind dat je deze functie niet kunt vervullen als je structureel minder werkt dus als je geen functie omlaag gaat weigeren ze het wel. Doe je een stapje terug in functie is het prima maar dit is van jou zo te lezen niet van toepassing... Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen bij je!!!
Ze kunnen het inderdaad weigeren, maar dan nog moeten ze zwaarwegende redenen hebben om dat te kunnen doen. Dus gewoon klakkeloos NEE zeggen, dat geldt dan weer niet. Wat Linnepinneke zegt klopt ook, maar dan moet het wel beschreven staan.
nou gesprek gehad. was erg gezellig. ik had een brief geschreven met heel puntueel wat we afgelopen woensdag hadden besproken. ik vroeg me baas of die voor ontvangst wilde tekenen, maar dat deed die niet omdat hem de toon niet aanstond!!!!!! ik nog zeggen je tekent niet voor de inhoud alleen voor ontvangst, maar hij wou niet tekenen voordat ik de brief in een beleefde vorm schreef!!!! uit eindelijk een collega voor me gedaan want ik kan geen brieven schrijven en toen heeft hij voor ontvangst getekend. dinsdag gaan ze het met alle hoge bazenbespreken en dan hoor ik het woensdag. ben benieuwd
Hou je er wel rekening mee dat je ouderschapsverlof minimaal 2 maanden van tevoren moet aanvragen? Hoe vraag ik ouderschapsverlof aan? | Rijksoverheid.nl Ik lees namelijk dat je snel een beslissing wilt i.v.m. de operatie van je moeder, dus het is me niet duidelijk of het pas voor over twee maanden is.
jippie. vanaf april heb ik ouderschapsverlof. hun kwamen alleen met het verhaal dat ik 13 x mijn contract uren max op kon nemen, maar volgens mij is dit tegenwoordig 26 x contract toch? maar vanaf april word het weer wat relaxter.
Per 1 januari 2009 is dit al gewijzigd.... PZ bij je baas loopt ietwat achter geloof ik Duw ze die papieren van de website van PB51 maar onder de neus.
Dat klopt, het is indd verhoogd maar als er in je CAO of persoonlijke contract wat anders staat is dat bindend. Ik kon daarom ook niet 26x mijn contractuur opnemen maar ook 13 of 14x omdat dat dus in mijn contract staat xxx
Dit klopt niet lijkt mij. In de WAZO (wet waarin ouderschapsverlof geregeld is) staat duidelijk: Artikel 6:9 Behoudens artikel 6:8 kan van dit hoofdstuk niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken. En in artikel 6:8 staat onderstaande artikel over de duur van ouderschapsverlof niet genoemd dat de werkgever hiervan mag afwijken. Artikel 6:2 1.Het aantal uren verlof waarop de werknemer ten hoogste recht heeft bedraagt zesentwintig maal de arbeidsduur per week. Bron: wetten.nl - Zoeken