Ik werk nu 4 dagen en heb 1 kindje en ben zwanger van de tweede. 4 dagen werken vind ik net te veel. Niet zozeer voor mezelf, als wel voor mn zoontje. Hij gaat 3 dagen naar de opvang. Dit vind ik echt het maximum. Daarbij heb ik 1 dag in de week "vrij" waarin ik dus alles moet ( wil ) regelen: tandarts afspraken, doktersbezoekjes, boodschappen, huishouden, qualitytime met mn kindje, visites bij vriendinnen etc etc. Helaas kon het niet met mn huidige werkcontract om minder te gaan werken. Voor deze baan werkte ik 3 dagen en dat vond ik met 1 kind ideaal. Nu ik zwanger ben van de tweede rijst bij mij de vlg vraag: voor mij staat vast dat ik minder ga werken ( lukt dit niet met mn huidige contract, dan zoek ik weer verder!). Dacht meteen aan 3 dagen maar loont dit wel? We betalen nu voor 3 dagen KDV bijna 750 euro. Voor 2 kinderen is dit misschien wel ca 1200 euro ( moet ik nog uitrekenen hoor, geen idee precies) Dat is zo onderhand mn maandsalaris voor 3 dagen?! Natuurlijk krijg je nog een bepaald bedrag terug, maar toch... Misschien dan 2 dagen werken en andere (goedkopere) opvang zoeken ( gastouder, opa/oma)? Hoe doen jullie dat met 2 kinderen en werk?
Je zou eens precies moeten uitrekenen hoe het uitkomt financieel gezien, want dat kun je alleen zelf bepalen. Zelf werk ik 4 dagen (4x10 uur) en KDV voor onze zoon kost 16.000 per jaar, waarvan we een (klein) deel terug krijgen van de belasting. Het loont wel iets om te werken, maar het grootste deel van mijn salaris gaat dus idd naar de kinderopvang. Maar ik zou zelf niet zonder werk willen, dus als onze 2e er is, blijven we dit zo doordoen. Het ligt er dus aan hoe graag je wil werken en hoeveel je daaraan precies overhoudt. Succes met je beslissingen!
ik werk 3 dagen per week en de kinderen gaan 1 dag naar de ene opa&oma en 1 dag naar de andere opa&oma. wij maken dus maar gebruik van het KDV voor 1 dag in de week
Opa en oma maken we nu 1 keer per week gebruik van maar vind ik niet ideaal. Niet helemaal zelfde opvoedstijl, plus opa en oma zijn al behoorlijk op leeftijd. Andere opa en oma wonen te ver weg. Maar goed voor die ene dag vind ik het acceptabel. Meer dagen wil ik liever niet. Gastouder is wrs financieel aantrekkelijker maar ik vraag me af of dat ook leuk en leerzaam is voor een kindje van ( dan) bijna 3? Wat dat betreft trekt het "schoolse" van een KDV me meer. Iemand ervaring mee? Persoonlijk zou ik nooit thuisblijfmoeder willen zijn maar 2 dagen werken zou ik niet te weinig vinden voor mezelf . Tis inderdaad even rekenen hoe de financiële situatie dan zal worden. Hoeveel werken jullie met 2 kids? 2 of 3 dagen is denk ik het meest voorkomende?
ik werk er 3 mijn kids gaan naar een gastouder en naar de peuterspeelzaal (gedeeltelijk op dagen dat ik thuis ben)
Ik werk 24 uur, maar dit is verspreid over 2 dagen overdag (9 uur) en de overige uurtjes 's avonds als de kindjes in bed liggen. Op dinsdag en vrijdag gaan ze naar 't kdv. We betalen voor die 2 dagen 1200 euro, maar we krijgen 950 euro terug van de belastingdienst, dus we hoeven helemaal niet zoveel zelf te betalen. De opvang voor een tweede kindje is veel goedkoper dan voor je eerste kindje. Bovendien houdt je relatief meer over als je 3 dagen gaat werken, omdat je dan minder belasting afdraagt.
Ik werk 24 uur verdeeld over 4 dagen. Omdat ik ook in de avonduren en in het weekend kan werken, hebben we maar 3 dagdelen kinderopvang nodig (en dan is mijn man ook nog 'n middag thuis).
Ik ben ook zoekende..ik werk 4x9 met 1 kindje maar vind het best lastig. Ik breng m naar kdv 3dagen en 1x naar oma. Papa haalt m altijd op. Ik ben dan tegen 19 uur thuis dus dan ligt hij al bijna in bed. Dus verre van ideaal. Ik zou het liefst 4 dagen van 6 uur willen werken denk ik, maar ja dat moet kunnen met je werk en financieel.
Voordat mijn zoontje geboren werd werkte ik 29 uur verdeeld over 4 dagen en ging mijn dochter naar de bso en opa/oma. Nu ga ik 24 uur werken verdeeld over 3 dagen, mijn dochter gaat naar de bso en mijn zoontje gaat naar KDV. Ik ga over 2,5 week weer werken, het zal wel druk zijn maar als we een ritme hebben gevonden dan gaat alles vanzelf weer vanzelf.
Ik lees dat de meesten wel 3 dagen ( of meer) blijven werken. En dat is goed te doen?! Dat is goed om te horen, ik dacht dat het misschien erg druk zal zijn en erg veel geregel maar niemand die 2 dagen door de weeks werkt?
ik werkte met 1 kind 3 dgn per week, maar heb na de tweede ouderschapsverlof opgenomen. Met het idee om de eerst periode te kijken hoe twee dagen p.w. bevalt en de eerste babymaanden niet te hectisch te maken, nu bij de derde doe ik dat nog een tijdje zo. Hangt inderdaad ook af van je financiele situatie en wat je daaromheen nog allemaal doet aan taken en verantwoordelijkheden. Ik zou 4 dagen niet snel zien zitten, maar ja, dat is in mijn situatie.
Ik werk op dit moment 28 uur en ga vanaf medio dit jaar weer 32 uur werken. Dat is prima te doen maar het hangt natuurlijk erg af hoe je zelf in elkaar zit en wat je allemaal kunt afspreken met je partner. Mijn man is heel actief in het huishouden, wij doen het echt samen. De kids gaan 2 dagen naar de opvang. Papa één dag thuis, mama één dag thuis en opa & oma één dag. Als de grootouders om welke reden dan ook het niet meer kunnen, dan ga ik één dag minder werken. Ik vind 2 dagen opvang voldoende. Ik vind het heerlijk om te werken en op dit moment mijn halve dag voor mezelf!
Ik heb ook twee kinderen (tweeling van 21 mnd) en werk 24 uur (3x8 uur). Onze meiden gaan 2 dagen naar het KDV, ik ben 2 dagen thuis en hun papa is ook 1 dag thuis (werkt 4x9). Ik vind dit (op dit moment) de meest ideale situatie. Ik zou niet minder dan 3 dg willen werken, heb het idee dat je dan te weinig werkt om echt iets zinnigs te kunnen doen (in mijn vakgebied dan). Daarnaast vind ik 2 dagen p/wk KDV precies goed. Met twee dagen per week blijft het iets 'speciaals' voor ze om daarheen te gaan ipv dat het 'standaard' wordt. Ze vinden het ook echt wel leuk om te gaan: andere kindjes, ander speelgoed. Hoop dat je hier iets aan hebt! Succes met keuzes maken!
Ik werk 32 uur verspreid over 3,5 dag. Dit wil ik eigenlijk ook blijven doen als nummer 2 er is. Ik begin redelijk vroeg, om 8 uur en dat is het enige waar ik me zorgen om maak, want dan moet ik 2 kindjes aankleden ipv 1. Moet wel zeggen dat mijn man 1 dag doordeweeks vrij is, waardoor ze 2 dagen kdv hebben en een halve dag oma. Als dit meer zou zijn, zou ik minder gaan werken, 2,5 dag opvang is voor mij de grens. Maar qua uren vind ik het prima kunnen. Als ik minder zou werken zou ik mn functie niet meer uit kunnen voeren en zou ik op zoek moeten naar minder uitdagend werk.
ik werk normaal gesproken 24 uur pw 3x8, maar nu ga ik volgende week weer beginnen en ga ik eerst 2 dagen per week werken. een half jaar lang ga ik 1 dag pw ouderschapsverlof opnemen. ik vind het heerlijk en zou er niet aan moeten denken om mijn kinderen 4 dagen te moeten wegbrengen.
Ik werk 28 uur, verdeeld over 4 dagen. Ma, di, do per dag 8 uur, en op woensdag 4 uur. De oudste gaat op ma en do naar de bso; op dinsdag was geen plek. Dan haal ik hem om 15 uur op en werk nog even thuis door. De andere 2 gaan 3 dagen naar het kdv. Op woensdagochtend is oma bij ons om op te passen. Heerlijk dat mijn baas het toestaat op de dinsdag. Op woensdag begin ik heel vroeg en ben dus al om 11.15 uur weg. Voel me dan wel wat schuldig tegenover mijn collega's, maar goed... Mijn baas vindt het wel acceptabel. Op zich vind ik het goed te doen. Als je er tegen kan, dat er weleens was ligt, en er momenten zijn dat ik denk: eigenlijk zou er even gestofzuigd moeten worden. Niet dat het vies is hoor, dat ook niet. In functie minder werken, lukt ook weer niet echt.
Hoe hebben jullie de afweging gemaakt tussen het aantal dagen dat je wilde werken en de opvangkosten? Ik wil bekijken in hoeverre het loont om 3 dagen te werken of dat 2 dagen beter is. Op de site van ons KDV staan echter alleen de tarieven per uur voor 1 kind, maar ik dacht dat een tweede goedkoper was? of krijg je dan meer kinderopvangtoeslag? Weet iemand hoe dat zit?
je kunt de gegevens invoeren op een rekensite via.....?belastingdienst ofzo? bij ons is het tweede kind trouwens niet goedkoper... Succes met je keuze!
op toeslagen.nl kun je berekenen hoeveel je aan kinderopvangtoeslag, zorgtoeslag en huurtoeslag kan krijgen. Een KDV voor een tweede is niet goedkoper in uurprijs. ( zou ook raar zijn er moet toch net zoveel personeel aanwezig zijn voor een tweede kindje) Bij een KDV is de uurprijs soms hoger dan bij een gastouder maar je krijgt wel meer kinderopvangtoeslag. In de afweging wel of niet stoppen/minderen met werken moet je niet alleen je huidige situatie bekijken. Als je meer blijft werken bouw je ook meer pensioen op en teruggaan in contracturen is makkelijker dan er weer bijkrijgen.
Ik werk 20 uur over 3 dagen 1x8 en 2x6. Ikzelf kan op 4 dagen de oudste van school halen en de andere van de creche. De andere dag (dat ik 8 uur werk) past mijn moeder op. Ik zou zelf niet zonder werk kunnen, ben echt geen thuisblijf moeder. Maar ik vind het ook erg belangrijk dat ze na school ook niet naar d eopvang hoeven. Dat is voor mij de perfecte combinatie tussen mijn werk en onze 3 kinderen Als je een dag minder gaat werken, ga je minder opvangkosten betalen maar je gaat ook minder verdienen. Ik denk dat je er in verhouding danniet extra op voor uit gaat.