Ouderschapsverlof, wie kan me helpen

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door proudmommy2013, 27 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Ik heb sinds 8/9/2013 ouderschapsverlof (Ov)
    Ik heb dit tm 10/3/2015
    Ik neem 6 uur per week op in totaal 78 weken.
    Ik mag 26x24 uur opnemen volgens de wet.
    Dus ik kom bij lange na niet aan de uren die ik mag opnemen.

Zou ik het Ov contract kunnen/mogen "openbreken" en het nog verlengen met de uren waar ik nog recht op heb.

Ik krijg Ov niet betaald.

2. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Je wilt het langer door laten lopen bedoel je?
    Dan moet je gewoon weer een nieuwe aanvraag bij je werkgever indienen. Je bent het niet kwijt nu hoor. Je kan het indelen opnemen. Ik heb bv eerst 2 mnd opgenomen na zw verlof en toen hij 4 was een 2e deel.

3. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Ja hoor dat kun je altijd proberen! Ik heb het ook tussentijds aan laten passen. Het moet wel door werkgever goedgekeurd worden, ze mogen ook "nee" zeggen. Maar als ze schappelijk zijn denk ik niet dat ze heel moeilijk doen tenzij ze dan moeilijk zitten met personeel.
    Ik vind ze al schappelijk want officieel is het maar max een jaar waar je recht op hebt maar een werkgever mag het langer goedkeuren. Mijn man heeft het in 2jaar opgemaakt maar mijn werkgever hield zich helaas aan de cao en ik kreeg maar max een jaar, ook al heb ik nog veel uren over.

4. proudmommy2013

Ik denk ook niet dat ze moeilijk doen in de crisistijd. Zijn allang blij dat mensen minder uren vrijwillig willen werken...
    Jaar terug hebben ze zelf mensen er op geattendeerd om het te doen. Maar ja na 31/12/2014 geen stukje terug vd belastingdienst meer.

Maar ik ga maandag even bellen.

Thnx

5. sunshineS1976

Dat vraag ik me dus nog steeds af want ik lees overal dat de bezuinigingsplannennog niet door de eerste kamer zijn... er is nog geen definitief besluit kennelijk.

6. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Deze snap ik even niet...je mag die volledige uren toch opnemen in 8 jaar? Volgens mij in 4 of 5 delen.
    Ik heb nu aangevraagd voor 1 jaar en als het me goed bevalt dan vraag ik volgend jaar voor nog een periode aan maar dat hoeft niet aan elkaar dacht ik. Dus als hij 1.5 is en ik wil de resterende uren dan niet opnemen dan heb ik die over voor de andere 6.5 jaar. Dus laten we zeggen ik maak de andere uren op als hij 6 jaar is. Dus ik snap even niet hoe jij t bedoelt? Of heb ik t helemaal verkeerd?

7. sunshineS1976

Volgens mij heb je gelijk. Maar wettelijk gezien heeft iedereen er recht op voor minimaal een jaar. Een werkgever mag dat voor die periode niet weigeren. In goed overleg is veel mogelijk maar mijn werkgever houdt zich strikt aan de cao en in onze cao (bve-onderwijs) staat voor de duur van max 1 jaar en aaneengesloten... helaas pindakaas voor mij dat ik mijn uren niet op heb mogen maken. Nu een tweeling on the way en mag ik per kind een jaar opnemen dus straks lekker twee jaar parttime werken :)

8. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Hmm wat een verschrikkelijk werkgever heb jij dan :(
    Zeker in deze tijd zou het toch goed uitkomen als een werknemer minder uren werkt. Zo zijn er weer uren over voor de rest die te kort komen zou je zeggen.

Maar gaat de cao dan boven de wet? Dat is toch van de zotte..

9. angel229

angel229 Niet meer actief

Ik heb het eerst voor 6 maanden gehad, toen aangegeven dat het me erg goed beviel. Omdat ze me sowieso geen 32 uur kunnen bieden nu, kwam het voor hun goed uit. Als mijn OV is afgelopen zal ik waarschijnlijk zo blijven werken. Ik neem 4 uur per week op. Dus kan het lang rekken.

10. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Osv mag je opnemen in max. 6 delen. De meeste werkgevers doen er niet moeilijk over als dit totaal langer doorloopt als de minimale wettelijke termijn waar je recht op hebt.
    Blijkbaar is jouw werkgever al akkoord met een langere termijn dus het zal waarschijnlijk ook geen probleem zijn als je er nog een aantal maanden achteraan plakt. De resterende uren zou je dus in nog max 5 delen mogen opnemen. Dit hoeft trouwens niet perse áchter je huidige verlof aan: je kan er een periode tussen laten zitten (tot je kind max 8 jaar is) of je kan het laten overlappen met je huidige aanvraag. Het is ha dig om met je werkgever te bespreken wat ook voor hem/haar handig is.

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je kunt gewoon twee maanden voor verloop van de periode een nieuwe aanvraag doen, of je doet het in periodes of je verlengt het ineens.
    Ik heb het verlof voor onze jongste dochter in 6 stappen ingevuld. Mocht ik in de tussentijd van werkgever veranderen dan heb ik daarna nog altijd recht op de periodes die nog niet zijn gestart.

12. sunshineS1976

Dat is ook mijn idee... ze waren superblij dat ik minder ging werken want ook wij hadden mensen over. Maar helaas kreeg ik niet meer voor elkaar.
    CAO en wet verschilt volgens mij niet zo heel veel, met wat kleine woordjes kunnen ze het aardig goed indammen natuurlijk.

Ik heb ook contact met mijn vakbond opgenomen of mijn werkgever mij mocht weigeren mijn uren op te maken, maar helaas mochten ze dat. Als zij zich willen houden aan de CAO dan mogen ze dat...

13. proudmommy2013

Oh ik dacht dat het in 1 keer moest worden opgemaakt
    Thnx!

14. proudmommy2013

De wet bepaald dat het njet geweigerd mag worden volgens hun regels. Maar de werkgever mag invulling weigeren

15. proudmommy2013

Rijksoverheid zegt volgende, das de wettelijke bepaling
    U kunt ouderschapsverlof opnemen voor kinderen tot 8 jaar. Ook moet u ten minste 1 jaar bij dezelfde werkgever werken. Dit hoeft geen aaneengesloten jaar te zijn. De verschillende periodes kunnen worden opgeteld. De onderbreking tussen deze periodes mag niet meer dan 3 maanden zijn.
    U kunt voor elk kind apart ouderschapsverlof opnemen. Heeft u een tweeling? Dan heeft u recht op 2 keer ouderschapsverlof.

U kunt ook ouderschapsverlof krijgen voor uw adoptiekind, pleegkind of stiefkind. Het kind moet wel bij u wonen.

Duur ouderschapsverlof
    U heeft recht op 26 weken ouderschapsverlof verdeeld over 12 maanden. Heeft u al voor 2009 een deel van uw ouderschapsverlof opgenomen? Dan heeft u recht op 13 weken verlof verdeeld over 6 maanden. De uren voor het verlof worden berekend met het aantal uren dat in uw arbeidsovereenkomst staat.

Deel Deze Pagina