Hoe bereken je hoeveel verlof je mag opnemen en gaat dit van je vakantiedagen af? Ik heb een contract van 46 uur per week en heb 24 vakantiedagen per jaar. Heeft iedereen recht op ouderschapsverlof? Ik kan geen echt duidelijke website vinden en op mijn werk wil ik het nog niet vragen tot ik er zelf wat meer over weet en zeker weet dat ik het wil aanvragen. Wie neemt er ouderschapsverlof en hoe verdeel je dit?
Je hebt recht op 3 maanden, of 63 dagen verlof. Dit wordt mogelijk verdubbeld naar 6 maanden als de Geus zijn zin nog gaat krijgen, maar dat denk ik eigenlijk wel. Mijn man en ik nemen allebei, aansluitend op mijn zw-verlof 1 dag in de week ouderschapsverlof op. Dat kan dan 1 jaar en 2 maanden duren (onder de huidige regeling). http://home.szw.nl/navigatie/dossier/ds ... k_id=72370
Hoi, hier een overzicht hoe je uit kan rekenen op hoeveel uur verlof je recht hebt. De omvang van het ouderschapsverlof waar je recht op hebt, is afhankelijk van de omvang van je dienstverband. De basisregel luidt: het totaal aantal uur ouderschapsverlof = je arbeidsduur per week x dertien. Wanneer je niet een vast aantal uur per week werkt, bereken je het gemiddelde aantal uur dat je per week werkt, gemeten over dertien weken. Je kunt dus gemakkelijk uitrekenen hoe groot je verlofrecht is. Bij een dienstverband van achtendertig uur heb je bijvoorbeeld recht op 38 x 13 = 494 uur verlof. Let op: het recht op ouderschapsverlof geldt ook wanneer je een parttime baan hebt en bijvoorbeeld maar acht uur werkt. In dat geval heb je dus recht op 104 uur ouderschapsverlof. Je kan je werkgever vragen je ouderschapsverlof uit te smeren over een periode, langer dan zes maanden. In dat geval neem je minder uur verlof per week, maar kun je langer gebruik maken van het ouderschapsverlof. Als je een 32-urige werkweek hebt, die recht geeft op 416 uur ouderschapsverlof, zou je in dat geval een jaar lang (52 weken) acht uur verlof per week kunnen nemen. Hou rekening met de gevolgen die een ouderschapsverlof van meer dan zes maanden kan hebben voor je ziekenfondsverzekering. Groetjes Saskia
Heb jij een contract van 46 uur per week? Da's een lange week zeg.. Behalve wat Loeki en Saskiarica hebben geschreven wil ik toevoegen dat tijdens je ouderschapsverlof ben je niet meer beschermt tegen ontslag. Het is dus goed om alles goed met de werkgever te regelen.
Bij mij is het 13x het aantal uur dat je werkt, dat is je ouderschapsverlof. Van de uren die ik opneem krijg ik 70% doorbetaald. Ik neem een half jaar lang, 5 uur per week op. de resterende uren bewaar ik voor 2008...
Ik neem 16 uur per week op. dat houdt in ongeveer 7 maanden. Als je langer dan 6 mnd opneemt moet dit ten alle tijden in overleg met je baas. 6 mnd kunnen ze niks over zeggen maar langer dan dat wel. Wat ik verder hier nergens lees is dat als je gebruik maakt van de levensloop regeling je bij bv volledig ouderschapsverlof van 3 mnd 36 je 50% van het minimum inkomen ontvangt. dus bij 18 uur verlof in de week krijg je 25% van het minimumloon.
Ik neem het nu nog niet op, omdat ik net van werkgever ben veranderd en je moet geloof ik een jaar een vast contract hebben bij dezelfde werkgever. Ik ben van plan het op te nemen als mijn kleine een jaar of 2 a 3 is.
ik neem het ook niet op. zou het graag willen maar ik krijg niet door bet. en je kan het maar 1 keer opnemen in de 6 of 8 jaar ( neem me niet kwalijk als de jaren niet goed zijn...) je weet nooit wanneer je het echt nodig hebt, en je mag het niet verdelen je moet het in 1 keer op maken en anders ben je je uren kwijt. dit is mij altans verteld door de bond. groetjes susanne
Dit heeft te maken met de situatie VOOR 2006, met de nieuwe zorgverzekering heeft het geen enkele invloed meer, sterker nog, ik kom nu misschien wel in aanmerking voor zergtoeslag, maar met een volle baan niet. Mo, ik krijg ook doorbetaald, maar houd er even rekening mee dat deze regeling voor ambtenaren, ziekenhuispersoneel e.d. per 1 jan. 2007 veranderd is naar max. 55% de rest moet dan uit je levensloopregeling komen. Daaruit krijg je bijna 30 euro per dag.