kolfrecht en targets

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Moaatje, 26 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Weet iemand hoe het zit als je gebruik maakt van kolfrecht en je targets niet haalt?

Ik heb een doelstelling gehad voor 24 uur/ 3 dagen. Ik maakte echter gebruik van 2 uur kolfrecht per dag. Nu heb ik de targets niet gehaald. Moeten die aangepast worden naar 18 uur?
    En zo ja, staat dit ergens zwart op wit? Ik vind het zo jammer dat ik een keiharde beoordeling heb gehad. Het was zo wennen om na de bevalling weer te gaan werken.

2. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.466
    582
    113
    Ik kan me niet voorstellen dat ze van jou mogen verwachten om in minder tijd hetzelfde werk te verrichten. Dan kolf je als het ware toch gewoon in je eigen tijd.
    Op borstvoeding.com staat een heel verhaal over kolfrecht.

3. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Ik ga meteen ff kijken.

4. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Ik heb er niet echt iets kunnen vinden.
    Baal gewoon zo dat er zo weinig begrip is. Ik werk er al jaren, hij weet wat ik kan...

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je hebt 25% per dag recht om te kolven, kijk anders in ieder geval even op de site van Postbus 51. Het lijkt mij wel dat ze rekening moeten houden met je zwangerschapsverlof en je uren dat je kolft.

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Normaal gesproken, als je niet met targets werkt, moet je baas ook voor een oplossing zorgen voor de tijd dat jij kolft. Stel dat je telefoniste bent, ik noem maar iets, en jij kolft 2x moet hij op die tijden voor vervanging zorgen.

Ik zou het heel raar vinden als dat bij jou niet het geval zou zijn. Misschien kun je contact opnemen met een vakbond om het eens na te vragen? Want mij lijkt als je targets naar 18 uur gaan dat je dan ook maar 18 uur betaald krijgt? Of gaan alleen je targets naar 18 uur en je werktijd en salaris niet? Want dan is er niks aan de hand.

Ik heb echt geen idee hoe targets werken.. :) Dat blijkt geloof ik wel... :D

7. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Het zou toch raar zijn als je een kwart van je werktijd mag besteden aan kolven,en dan alsog die 100% in 75% van de tijd moet doen? Da's toch bijna niet haalbaar?

8. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.466
    582
    113
    Ik denk dat het nergens zwart op wit staat omdat het eigenlijk heel logisch is. Stel je werkt 10 uur. Van die 10 uur besteed je een kwart aan kolven. Dus 2,5 uur. Dan is het dus logisch dat je in die 2,5 uur geen werk kan verrichten dus dat je maar werk hoeft te doen voor 7,5 uur.
    Dus stel jij moet minimaal 4 klanten per uur binnenhalen (weet niet wat je doen maar in mijn voorbeeld werk je in een callcenter) Dat zou dan dus betekenen dat je in 10 uur 40 klanten moet binnenhalen. En omdat jij van die 10 uur maar 7,5 uur werkt hoef je dan maar 30 klanten binnen te halen.
    Is heel logisch, die uren werk je niet. Maar besteed je aan de borstvoeding. Dus in de uren hoef je ook niet te presteren. Als ze het hier niet mee eens zijn moet je ze wijzen op Artikel 4.3.8. Voedingsrecht uit de Arbeidstijdenwet (2007) en dan het laatste punt "Elk beding waarbij ten nadele van de vrouwelijke werknemer wordt afgeweken van dit artikel, is nietig."
    En anders inderdaad contact opnemen met de bond of met borstvoeding natuurlijk oid.

9. Bri

Bri Niet meer actief

Ik weet niet hoe dit formeel zit, maar bij mijn werkgever wordt hier als volgt mee omgegaan. Bij ons worden targets vooral gebruikt om de hoogte van je bonus te bepalen.
    Je targets worden verlaagd naar rato van het kolven (dus als je 25% van je werktijd kolft, gaat je target ook 25% omlaag). En de bonus wordt dan verrekend over 75% van je salaris - je krijgt je volledige salaris natuurlijk betaald, maar de bonus gaat niet over het hele salaris, dat zou niet fair zijn omdat je prestatie ook lager ligt. Ik heb zelf overigens nooit 25% van de werktijd nodig gehad, ik had aan 2 keer een half uur kolven per dag genoeg.

Nogmaals; ik weet niet of dit wettelijk helemaal juist is, maar ik vind het niet onredelijk.

10. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik zat met hetzelfde. een beetje het zelfde target systeem als bri.

met ouderschapsverlof werd bij ons wel rekening gehouden, met het kolven niet. heel raar en ik vond het ook onacceptabel. ik ben echter snel in de zw beland en daarna geen verlenging gekregen vanwege mijn 2de zwangerschap, dus heb de strijd nooit gevoerd, maar zou dit als ik jou was zeker wel doen!

11. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Be-lache-lijk! gewoon.
    Dat mag een werkgever helemaal niet doen.
    Als ik jou was zou ik maar eens navraag doen verder.
    Jij kan er toch ook niks aan doen, en bovendien heb je recht op 25% om te kolven, dus 2 uur per dag als je 8 uur werkt.

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.281
    6.808
    113
    De target moeten worden aangepast inderdaad. Je hebt 8 uur op een dag. Deel je target eens door 8 en dan keer 6.

Dat is meer realistisch.

13. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Mijn chef en ik hebben er een heel positief gesprek over gehad. Alle negatieve uitlatingen zijn uit mijn beoordeling gehaald, en hoewel de percentages niet zijn aangepast is er nu schriftelijk in opgenomen dat het niet behalen van de targets terug te voeren is naar mijn kolfRECHT.

Vind het wel vreemd hoor, het stond er zo glashard, en nu is het zonder moeite weer verwijdert... Vreemd.

En nu afwachten wat ik voor reacties ga krijgen op mijn zwangerschap. Hou het nog maar ff stil op 't werk denk ik.

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.281
    6.808
    113
    Gefeliciteerd met je zwangerschap, :D

Fijn dat het weg is gehaald. Dat klopt natuurlijk niet.

Deel Deze Pagina