Hoi, ik ben er gisteren achter gekomen dat ik zwanger ben van ons tweede kindje. Super spannend allemaal. maar zoals jullie wel kunnen zien, zitten de kindjes straks dicht op elkaar. Ik zou graag na mijn zwangerschapsverlof, direct volledig ouderschapsverlof opnemen. Zodat ik het verlof met minimaal 3 maanden kan uitbreiden. Ik werk op dit moment 20 uur per week. Maar nu zie ik overal dat de standaart regel voor het opnemen van het ouderschapsverlof de helft van de uren is. Dat ik dus een jaar lang 10 uur per week kan gaan werken. Maar eigenlijk wil ik volledig vrij zijn 3 maanden lang. Ik ben op de hoogte dat ik dan geen salaris krijg en mijn vakantiedagen niet door kan sparen. Maar is het mogelijk dat ik de volledige week vrij ben voor een extra 3 maanden, met gebruik van mijn ouderschapsverlof. Hebben hier mensen ervaring mee, en zou dit kunnen? Het lijkt me namelijk heerlijk om een hele tijd met mijn 2 kleine kindjes thuis te zijn. Genieten nu ze nog klein zijn. Verder dacht ik dat ik ergens gelezen had dat je een tegemoetkoming kan aanvragen bij de belasting dienst als je ouderschapsverlof op wil nemen, klopt dit? Hoop dat de vragen een beetje duidelijk zijn, bedankt vast voor de antwoorden. gr Suzanne
Volgens mij is dat geen probleem als je werkgever dat goedkeurt. Vraag alleen wel even goed na of je ook je pensioenpremie zelf moet betalen en of dit alleen werknemersdeel is of ook werkgeversdeel, want dat kan nog flink in de papieren gaan lopen. Wij hebben voor een deel betaald ouderschapsverlof, maar het nieuwe gedeelte wordt bij ons gezien als onbetaald verlof. En bij onbetaald verlof moet er bij een periode langer dan 2 weken ook nog pensioenpremie worden betaald, zowel werknemers- als werkgeversdeel.
dus dan moet je de pensioenspremie door blijven betalen?? Die normaal van je salaris afgehaald wordt? Dat komt er dan nog bovenop? incl het salaris dat je natuurlijk mis loopt. Dat is inderdaad het navragen waard. maar maakt dusver mijn beslissing nog niet anders.
Is dat maar 3 maanden dan? Volledig ouderschapsverlof. En inderdaad hoe zit het met de tegemoetkoming van de belasting? Om wat voor bedrag gaat dat?
volledig ouderschapsverlof is vanaf 1 januari 2009 maximaal een half jaar. De standaardregelingen (voltijds of de helft van de tijd mag je werkgever alleen bij zeer zwaarwegende redenen weigeren)
Ho, stop! Dit is niet waar! De standaardregeling geeft aan dat je gedurende 26 weken de helft van je aantal uren op mag nemen. Alle afspraken die je afwijkend hiervan wilt maken, dus ook fulltime opnemen, moet je ter goedkeuring voorleggen aan je werkgever. Hier staat alle info: SZW – Ouderschapsverlof – Ouderschapsverlof: informatie voor werkgevers Groetjes, Josien
hmmm dat is toch raar... mijn werkgever vertelde juist dat hij fulltime niet mocht weigeren. Nou is mijn werkgever een grote bank en zouden ze me nooit iets weigeren. Maar ik dacht dat zij wel op de hoogte waren...
Ik las ook inderdaad dat de helft van de uren standaart waren. Hoe kun je de tegemoetkoming bij de belastingdienst eigenlijk aanvragen? Ik heb al in de cao van mijn werkgever gekeken, zij betalen hun bijdrage aan het pensioen en zorgverzekeraar door als ik ouderschapsverlof opneem. Dus dat is mooi. gr Suzanne
je kan het gewoon bij je jaarlijkse belastingaangifte opgeven, maar je kan ook een voorlopig teruggave vragen. Die moet je dan even downloaden op Belastingdienst Je kan hem nu al downloaden en dan kijken hoe je het invult, maar het spreekt eigelijk voor zich...
Krijg je nou een tegemoetkoming van de belasting als je ouderschapsverlof opneemt of lees ik dit verkeerd???
helft van de uren is standaard, fulltime verlof is in overleg met je werkgever en kan inderdaad alleen geweigerd worden wanneer hetp robleem dan in grote problemen komt. Lees je cao anders eens na, daar staat het precies in beschreven!