Ouderschapsverlof?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door shining, 27 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lonnie26

Lonnie26 Bekend lid

8 nov 2007
    598
    0
    16
    office manager die niemand managet
    Eindhoven
    Ja, zo heb ik het ook gedaan poppedopje. Ben ervan uit gegaan dat ie 5-3-2010 is geboren ipv 2011.
    En @ maryam27: Wij krijgen dan zonder hyprente-aftrek € 217 extra terug per maand. Maar let op: mijn man verdient veel minder dan ik. Maar ik schrok nogal hoeveel dat het was.
    En er zit wel inkomensafhankelijke combinatiekorting bij.

En als ik dan kijk naar een heel jaar: 2012 in ons geval dan krijgen we € 301 extra terug per maand. Omdat je dan ook een heel jaar minder werkt en het verschil in brutoloon dan nog groter wordt t.o.v. het basisjaar (2010) en de ouderschapsverlofkorting dus meer.

Voor mezelf moet ik alleen nog uitzoeken of ik verplicht ben mijn pensioenopbouw te laten lopen volgens 40-uur contract. Wij hebben namelijk geen CAO. Heel onhandig.;)

En zo kun je trouwens ook al je toeslagen schatten. Proefberekening op www.toeslagen.nl

Al met al ben je dus gek als je geen gebruik maakt van je recht op ouderschapsverlof! Daar ben ik wel achter.

2. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

29 mrt 2010
    2.389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee
    En die inkomensafhankelijke combinatiekorting, die kun je met je voorlopige aanslag toch invullen?

Moet zeggen, ben er niet heel erg in thuis, maar de belastingdienst maakt het je niet zo makkelijk als ze graag doen geloven; je moet van sommige dingen wel echt weten of heel goed zoeken!

3. Lonnie26

Lonnie26 Bekend lid

8 nov 2007
    598
    0
    16
    Eindhoven
    Ja die inkomensafhankelijke combinatiekorting wordt berekend als jij hebt ingevuld dat je een kind hebt dat langer dan 6 maanden tot je "huishouding" behoort en na 31-12-1997 is geboren.
    Aan de hand van de hoogte van jullie gezamelijk inkomen wordt dan die korting berekend.

Ja ik zit er elke dag in dus ik reken het voor meerdere mensen altijd tot in de puntjes uit. (vind ik heel leuk om te doen ook)
    Ik ben dan ook zo'n gek die alle scenario's berekend. Bij 24, 28,30 en 32 uur werken na de bevalling.:) Ach ja, op het werk is niks te doen nu. Ha ha.

4. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

29 mrt 2010
    2.389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee
    Ja precies, maar dat is dus als je echt pas aangifte gaat doen over het afgelopen jaar.
    Ouderschapsverlofkorting kun je net als je hypotheekrenteaftrek alvast vooruit aanvragen.

Zéker leuk om te doen! Mijn ouders werken wel in die branche, vandaar dat ik er wel wat vanaf weet, maar niet het fijne zeg maar.
    Jij gaat van 40 uur naar 28?

5. maryam27

maryam27 Bekend lid

31 jan 2010
    531
    0
    0
    nou heb het geprobeerd, maar kom er niet echt uit....hmmm jammer....
    ben er gewoon heel slecht in:(

lonnie dat is best veel geld hoor....dat is natuurlijk ook weer bruto toch? dus daar gaat dan weer ongeveer 30% vanaf toch?

6. Lonnie26

Lonnie26 Bekend lid

8 nov 2007
    598
    0
    16
    Eindhoven
    Ja ik wil van 40 uur naar 28. 24 uur op kantoor (= 3 dg) en een halve dag thuis werken.

Die € 217 en € 301 is netto wat je echt ook ontvangt. Ik schrok ook hoeveel dat het was. Dat was echt het verschil als ik de ouderschapsverlofkorting aanklikte of wegklikte!! :$

@maryam27: Oh ik vind het vervelend dat het niet lukt. Waar loop je vast? Mag me ook pb-en.

7. Lkg

Lkg Fanatiek lid

5 nov 2008
    1.010
    0
    0
    Amsterdam
    Goed om de verhalen hier te lezen! Ik was er zelf ook al redelijk ingedoken en ik kom nog even een extra dimensie aan het verhaal toevoegen voor de geinteresseerden (tis een beetje een technisch verhaal, sorry) :p

Ik werk nu 40 uur, en wil straks 24 uur gaan werken. Nu zijn er twee opties:
    - Ik kan 1 jaar en 3 maanden lang 16 uur per week ouderschapsverlof opnemen. Daarna wil ik 24 uur blijven werken, dus zal ik mijn contract terug moeten laten zetten van 40 naar 24 uur.
    - De tweede optie is om nu te zeggen zet mijn contract maar terug naar 32 uur, en dan neem ik 8 uur ouderschapsverlof op. Dit kan ik dan precies 2 jaar door laten lopen.

Wij willen nog graag een tweede kindje, en de kans is niet heel groot dat dit binnen 1 jaar en drie maanden gaat gebeuren, maar 2 jaar is op zich al realisticher. Dat betekend dat ik in geval van optie 1 zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof krijg gebasseerd op 24 uur, maar in geval van optie 2 zou ik dus zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof krijgen gebaseerd op mijn contract van 32 uur. Dat is natuurlijk veel voordeliger!!

Nu zit ik erg te twijfelen wat ik zal doen.. kiezen voor het belastingvoordeel (en het geld) nu, door voor optie 1 te gaan. Of meer rekening houden met de toekomst (en de inkomsten in de toekomst) en hopen dat ik binnen twee jaar weer met verlof ga en dus gaan voor optie 2.

Ik neig nu zelf naar optie 1, omdat optie 2 meer onzekerheden in zich heeft (wie zegt dat ik binnen die termijn weer zwanger worden.. of misschien werk ik dan al niet meer voor dit bedrijf.. ). Maar ik dacht, wie weet heeft iemand van jullie nog een goede tip :)

8. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

29 mrt 2010
    2.389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee
    @Lkg; ik ben geen expert, maar heb wel een reactie op jouw verhaal:

Als je je contract nu laat terugzetten naar 32 uur, dan heb je ook 'maar' recht op 26 x 32 uur ouderschapsverlof i.p.v. 26 x 40 uur. Daar heb je rekening mee gehouden?

Maar bij mij kon dat niet, ik kon niet eerst mijn contract aanpassen en dan nog ouderschapsverlof opnemen. Heb ook met die gedachte gespeeld! Ik ga van 36 naar 24 uur, door 12 uur per week op te nemen. Ik wilde zelf ook kijken of het mogelijk was om eerst mijn contract naar 32 te zetten en dan 8 uur per week op te nemen, maar volgens mijn P&O afdeling kon dat niet. Ik heb maar aangenomen dat dit zo was en eigenlijk niet verder gevraagd....

Verder is mijn insteek altijd heel erg; je leeft NU! Dus doe waar je nu het meeste baat bij hebt! Ik kan er natuurlijk niets over zeggen, maar voor hetzelfde geld ben je binnen 3 maanden weer zwanger óf lukt het niet binnen 2 jaar.... En dan? Dan ben je er wel op 'voorbereid' qua planning met je ouderschapsverlof en dan heb je er nog niets aan... Ik zou dus ook voor jouw optie 1 gaan!

9. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

29 mrt 2010
    2.389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee

Even snel rekenen leert;
    Als je 12 uur per week opneemt, is dat 51,6 uur per maand (uitgaande van 4,3 weken per maand). 51,6 uur x 4,17 waar jij mee rekent (ik zag 4 euro op de site van de belastingdienst, maar maakt niet uit...)
    51,6 x 4,17 = 215 euro.

Stel nu dat je wel je pensioenbijdrage moet blijven betalen over je volledig aantal uren, dan is dat hier in elk geval mee gecompenseerd! En je krijgt nog wat extra ook. Bij mij is het verschil in pensioenbijdrage tussen 36 en 24 uur namelijk maar zo'n 70 euro. Dus bijna 150 euro compensatie van de Belastingdienst!

10. Lonnie26

Lonnie26 Bekend lid

8 nov 2007
    598
    0
    16
    Eindhoven
    @Lkg: Ja, fijn dat er weer mensen meedenken. Hoe meer inzichten hoe beter.
    Ik heb eens zitten rekenen met die 2 opties van jou en eigenlijk maakt het niet heel veel uit. Alleen vraag ik me af of je je contract gewoon terug kan laten zetten op 32 uur? (optie 2) omdat je nu 40 werkt en dat de basis is voor de berekening van je uren ouderschapsverlof.
    Of je moet al voor je zwangerschapsverlof 32 uur werken.
    Wat ik wel zie is dat het tarief van de ouderschapsverlofkorting elk jaar iets hoger wordt.
    Ik zou persoonlijk toch voor optie 1 gaan vanwege het financiële plaatje. Om het inkomensverlies op te vangen voor een deel.

11. Lonnie26

Lonnie26 Bekend lid

8 nov 2007
    598
    0
    16
    Eindhoven
    @poppedopje: Ik snap dat van het pensioen even niet. Het verschil netto in het wel of niet volledig pensioen afdragen is maar € 42 per maand bij mij.
    Maar de korting blijft in beide gevallen gelijk toch? Of bedoel je dat je netto een compensatie hebt?

12. Lonnie26

Lonnie26 Bekend lid

8 nov 2007
    598
    0
    16
    Eindhoven
    Oh wacht ik zie dat het tarief inderdaad € 4,07 is ipv 4,17.;)

13. Lkg

Lkg Fanatiek lid

5 nov 2008
    1.010
    0
    0
    Amsterdam
    @ Poppedopje: Ja, ik heb er rekening mee gehouden dat ik dan maar ouderschapsverlof gebasseerd op 32 uur krijg. Maar realiseer me door je opmerking nu pas dat dat netto dus gewoon minder geld van de belastingdienst is.. hmm.. dankje!!

@ Lonnie: Op m'n werk zijn ze redelijk makkelijk. Ik denk dat ze met beide opties wel akkoord gaan.. maar op zich is het wel makkelijker om mijn contract nu natuurlijk gewoon 40 uur te laten, want met ouderschapsverlof moeten ze natuurlijk akkoord gaan, en contractverandering is wel iets lastiger.

Dat met het pensioen klinkt ingewikkeld. Ik weet eigenlijk niet eens hoeveel ik per maand aan pensioen betaal. Dat zal ik vanavond eens opzoeken op m'n loonstrook, dan kan ik ook kijken hoe dat uit gaat pakken.

14. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

29 mrt 2010
    2.389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee

Ik werk in een branche waar de eigen pensioenbijdrage relatief hoog is! Is nog van vroeger, is een branche waar zware fysieke arbeid voorkomt (niet bij mij hoor!), en waar ze vroeger met 57 met pensioen gingen. Onze bijdrage is daar nog steeds op gebaseerd, vandaar dat het bij mij 70 euro scheelt en bij jou 'maar' 42 euro.

De korting blijft inderdaad gelijk. Voor mijn situatie is van die 215 euro die we terugkrijgen, 70 euro ter compensatie van mijn pensioenbijdrage die gewoon doorloopt en dan nog (215-70) 145 euro eigenlijk ter compensatie van het mindere inkomen.
    Bij jou is dan van die 215 euro eerst 42 euro ter compensatie van je doorlopende pensioenbijdrage, en dan dus (215-42) 173 ter compensatie van je mindere inkomen. Maar die 215 blijft gelijk!

15. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

29 mrt 2010
    2.389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee
    Of tenminste, ik zie het als compensatie van het missen van inkomen!

16. Lkg

Lkg Fanatiek lid

5 nov 2008
    1.010
    0
    0
    Amsterdam
    Oh, nu begrijp ik het pensioenverhaal ook..

Trouwens.. kan je die bijdrage van de ouderschapsverlofkorting ook maandelijks uit laten betalen, of alleen maar bij je belastingaangifte na een jaar? Onze hypotheekrente-aftrek vragen we maar 1x per jaar terug, maar ik weet dat het daarvan ook elke maand zou kunnen als we dat willen.. maar geldt datzelfde voor ouderschapsverlof?

17. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

29 mrt 2010
    2.389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee
    Ja, volgens mij wel. Maar denk dat Lonnie dat beter weet!

18. Lonnie26

Lonnie26 Bekend lid

8 nov 2007
    598
    0
    16
    Eindhoven
    Ja dat geldt ook voor ouderschapsverlof. Ik laat het dan ook per maand uitbetalen want anders red ik het niet in de maand.

Maar ik snap het pensioenverhaal nu ook.
    En zo kwam ik er net achter dat we ineens recht hebben op zorgtoeslag dit jaar door al dat gereken. ;)
    Heb het ook maar meteen even aangevraagd.

Ik heb gister mijn baas verteld dat ik zwanger ben en ik denk dat we ergens volgende week om de tafel gaan zitten hoe dat we het gaan regelen. Maar dan ben ik helemaal goed voorbereid!
    Dank je wel voor alle extra inzichten iedereen!!

19. maryam27

maryam27 Bekend lid

31 jan 2010
    531
    0
    0
    lonnie, ik heb je een pb gestuurd.

nou ik heb dus hetzelfde ik kom niet rond, als ik zoveel geld aan de kdv kwijt ben.
    Ik overdrijf ook weer, ik kom wel rond, maar de luxere uitjes, kunnen we helaas niet meer doen, en alle kleine dingetjes zijn toch wel mooi meegenomen toch?

20. Lkg

Lkg Fanatiek lid

5 nov 2008
    1.010
    0
    0
    Amsterdam
    @ Lonnie: Jah ik denk dat ik dat ook ga doen dan, per maand. Met de hypotheekrente-aftrek vonden we het altijd wel fijn om in één keer veel geld te krijgen in juni (mooi spaarpotje).. maar nu mijn inkomen hard terug gaat lopen ga ik het toch maar per maand vragen. Zorgtoeslag krijgen we helaas niet.

Off-topic: Ga je je kindje ook naar de kinderopvang brengen straks? Dan kan je weer allemaal berekeningen gaan maken met de kinderopvangtoeslag! En je hebt ook nog de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Je kan als je goed oplet best veel geld terug krijgen van de belastingdienst.. maar makkelijk is het niet helaas.

Deel Deze Pagina