Zijn er moeders die voltijd een MBO of HBO volgen? Ik zou me graag laten omscholen, maar niet via een avondcursus ofzo, ben ik al eerder mee bezig geweest en werkt niet zo fijn vind ik. Ik ben eind november uitgerekend van ons eerste kindje en zit erover te denken om een MBO4 of HBO opleiding te gaan volgen in het schooljaar 2011-2012. Ik ben dan zelf 25 jaar. Is het niet raar om dan pas te beginnen? Het liefst doe ik een opleiding voltijd, ik heb nog recht op volledig studiefinanciering. Thuis moet het ook allemaal goed te doen zijn. Mijn man werkt onregelmatig. 24 uur dienst en dan 72 uur vrij en dat zo het hele jaar door. Hij is dus veel thuis en kan voor de kleine zorgen. De dagen dat hij werkt kunnen onze beide ouders oppassen. Dat is het probleem niet. Ik zit meer met het feit of het niet raar is om op je 25e weer gewoon naar school te gaan en waar ik dan tussen terecht kom zeg maar. Zit ook te twijfelen tussen MBO of HBO. HBO red ik wel met een 21+ toets. Zijn er nog meer moeders die dit doen?
Of je hbo of mbo gaat doen moet je vooral kijken naar wat je wilt worden - wat heb je nodig? Ook heb je op het mbo natuurlijk nog jongere 'klasgenoten'. Daar zitten ze al vanaf 15/16 jaar. Ik zou wel als ik jou was het hoogst haalbare doen, dus hbo. Verschil tussen bijvoorbeeld salaris na opleiding is groot. Waar je tussen terecht komt, ja als je voltijd gaat doen zijn dat toch vaak jonge studenten van een jaar of 18/19. Je hebt ook mensen er tussen zitten van 25 af en toe, alleen kunnen die wel weer goed opschieten met mensen van jongere leeftijd. Hoe oud voel je jezelf? Als je een opleiding kiest die zowel voltijd als deeltijd beschikbaar is kan je altijd nog overstappen. (iig van voltijd naar deeltijd) Dus ik zou zeggen je zit daar voor jezelf dus probeer het gewoon, voel je je echt niet prettig kun je altijd nog deeltijd overwegen zonder tijd te verliezen. Ik ga volgend jaar (stop een jaartje) verder met HBO deeltijd.
Ik heb net een 3jarige mbo opleiding achter de rug. Ik zat met mensen in de klas van 17 tot 32 jaar. Was heel gezellig. Dus je zal zeker niet de oudste zijn denk ik. Weet niet waar je gaat studeren? En ook de opleiding zal wel een rol spelen. Ik ben afgelopen week begonnen met HBO studie, en moet zeggen dat ik nu de oudste ben met mn 23 jaar. Zit vooral tussen de 17/18 jarige die nog thuis bij papa en mama wonen, en voel me er eerlijk gezegd niet lekker tussen. Maar ja ik doe het voor mijn toekomst en die van mn kleintjes. mijn conclusie is dus, meer 'oudere' klasgenoten bij MBO en meer 'jongere' klasgenoten op het HBO.. Oohja voordeel van MBO vond ik dat je kon gaan en staan waar je wilde, en ook met eindtijd van de lessen hielden ze rekening als je eerder weg moest mbt opvang van je kind. Op HBO is het je eigen verantwoording en wordt er gewoon hard gezegt, als je niet aan 100% aanwezigheid kan voldoen, dan mag je niet deelnemen aan de toetsen en haal je dus geen studiepunten. Dit is dus wel een probleem waar ik nu tegen aan loop met 2x in de week tot 18.30 uur naar school terwijl bso van kleine tot 18.00 uur is
Ik ben jonger dan jij, maar ben net afgestudeerd HBO in november 3 jaar geleden ben ik bevallen van ons zoontje (in mijn 2e jaar dus) Mij is het allemaal goed bevallen. Ik ben ook iets later aan een opleiding begonnen, door een jaar reizen na het behalen van mijn Havo en doordat ik een keer was blijven zitten op de Havo. Je moet er wel rekening mee houden dat je bij 17 jarigen in de klas komt. Zij hebben vaak een andere werkhouding en snappen jouw situatie (vaak) niet. Natuurlijk zijn er ook die het wel snappen of wat ouder zijn. Als ik jou was zou ik het gewoon doen! Succes!
Wat romana zegt ken ik trouwens niet. Wij konden zelf kiezen of we kwamen op de tentamens, je wordt geacht volwassen te zijn en zelf keuzes te kunnen maken. Uiteraard zijn er incidenteel erg belangrijke colleges waarbij een aanwezigheidsplicht geldt, maar mijn ervaring is dat dat goed te doen was. ik ben echt niet naar alle colleges geweest, soms gaat dat gewoon niet, maar als je je best doet, de stof goed leert, zoveel mogelijk colleges wél probeert te volgen en anders daarover afspraken met leerkrachten maakt is het echt goed te doen. Zeker ook omdat vaak de ppp's die gebruikt worden tijdens colleges op internet worden gezet. Ik zou, als je moet kiezen, kiezen voor het HBO. Gemiddeld hogere leeftijden en een hoger opleidingsniveau. Als je goed overleg pleegt met docenten etc moet het echt te doen zijn. Welke opleiding aan welke hogschool zou je willen doen?
In mijn universitaire Masterjaar had ik zelfs een aanwezigheidsplicht! Dus vergis je daar niet in. Controleer vantevoren bij de onderwijsinstelling hoe het daar geregeld is en of ze je tegemoet kunnen komen indien nodig. Ik zou me totaal niet druk maken of andere mensen het misschien raar vinden. Doe wat je zelf wilt doen. Wil jij je laten omscholen? Prima, vooral doen! Misschien word je geen beste vriendinnen met de 18-jarigen, maar daar doe je het toch niet voor?