Hallo Ik heb een vraagje. Eigenlijk was ik fanatiek bezig met het zoeken van een andere baan totdat ik paar dagen geleden erachter kwam dat ik zwanger was. Ik heb het namelijk echt niet meer naar mijn zin bij mijn huidige baan en vroeg me af wat de risico's zijn als ik toch ga solliciteren en ergens aangenomen wordt. Mogen zij mij ontslaan, contract niet verlengen etc? Waar moet ik op letten en moet ik het vertellen? (eerlijkheid wordt beloond of juist totaal niet)
Ontslag tijdens zwangerschap kan niet zomaar (eigenlijk niet), maar wanneer je een tijdelijk contract hebt/krijgt, dan mag je nieuwe werkgever dit zonder opgaaf van redenen beëndigen na afloop van de afgesproken periode. Op zich zou ik het pas in een later gesprek aangeven en niet direct in een eerste gesprek (tenzij het al overduidelijk zichtbaar is ) Op die manier weet je in ieder geval dat ze je wel/niet willen op basis van capaciteiten en niet vanwege je zwanger zijn. Mbt het waarderen van eerlijkheid: ik heb hier heel verschillende verhalen gelezen.
Je contract kan niet verlengd worden in je zwangerschap, maar ze mogen je niet ontslaan tijdens je zwangerschap. Zelf zou ik het bij 5 weken niet vertellen bij een sollicitatie! Ik heb nog gesolliciteerd toen ik bijna 12 weken was en het ook niet verteld ( Ik kende die werkplek al, had er al eerder gewerkt voor ik de regio uit verhuisde ) en heb toen later verteld dat ik zwanger was, ze waren gewoon heel attend en feliciteerden me. Maar ik zou zelf dus nooit bij een sollicitatie vertellen "Ik ben 5 weken zwanger" maar pas als je de termijn hebt dat je het anderen ook verteld.
en stel dat ik een jaarcontract krijg en in mijn verlof niet verlengd wordt. Wat dan? Krijg ik dan voorlopig een uitkering. (ga er niet vanuit) maar wil zeker weten dat ik toch ergens safe zit.
Wanneer je voldoet aan de regels voor recht op WW, dan heb je inderdaad recht op een uitkering. Je hebt dan uiteraard wel sollicitatieplicht etc, maar er is inderdaad wel een vangnet.
ik ben momenteel ook zwanger en bezig met sollicteren, het is niet makkelijk idd, ze vinden je vaak maar lastig...... wat ik niet snap want ze krijgen al die weken vergoed...maja...we blijven wel gewoon door gaan met proberen
Ik heb pas/al verteld dat ik zwanger ben op het moment dat ze me wilden aannemen en dat ik hen terugbelde om te zeggen dat ik het wel doen, maar wel wil vertellen dat ik zwanger ben. Ik zei er ook bij dat ik weet dat dat offcieel geen reden mag zijn om me aan te nemen, maar dat me dat niet zo veel uitmaakt. Ik zei dat ik liever had dat ze me dan niet aannemen en dan dat ik bij voorbaat al na een half jaar op zoek moet gaan naar iets nieuws. Beide bedrijven bij wie ik dit gezegd heb reageerden positief en wilden me ondanks zwangerschap nog steeds en gaven zelfs aan mijn eerlijkheid erg te waarderen. Van 1 van die 2 bedrijven hoor ik morgen de uiteindelijke zekerheid of ze het idd vinden, want dit was de mening van 1 lid van de directie en die gaat het nog in het team bespreken, maar verwachte geen problemen.. Ik denk eerlijk gezegd dat je een groter risico op baanloos te worden als je het ze niet zou vertellen.... Succes!!
Ik solliciteerde toen ik net zwanger was. In mijn eerste gesprek had ik al laten vallen wel een kinderwens te hebben voor de toekomst. In het tweede gesprek heb ik verteld dat ik zwanger was. En toch werd ik gewoon aangenomen Als je contract afloopt tijdens je verlof, dan loopt je WAZO (zwangerschaps/bevallings-uitkering) gewoon door. Als die eindigt, ga je volgens mij gewoon de WW in. Toch?
Jups, dat vertelde vandaag een vriendin van mij die als jobcaoch werkte. Ze zei dat je het aantal jaren dat je minstens 52 dagen per jaar hebt gewerkt krijgt. Dus 8 jaar gewerkt, elk jaar minstens 52 dagen, dan krijg je 8 jaar WW. En de WW begint dan te lopen vanaf moment dat je verlof weer voorbij is. Wat wel belangrijk is: als je een vaste baan voor onbepaalde tijd had en die inruilt voor een andere baan met een tijdelijk contract moet je wel kunnen aantonen dat die baan een verbetering voor je was. In mijn geval: doe nu iets waar voor ik eigenlijk te hoog opgeleid ben, ga straks iets doen meer richting mn studie... Volgens haar zou ik dan dus wel recht op 8 maanden hebben INDIEN ze het contract niet verlengen. Maar als je eerlijk bent nog voordat je een contract gaat tekenen, heb je grote kans als je goed functioneert dat je een contractverlenging krijgt
Wisten jullie trouwens dat je het uiterlijk 3 maanden voor de geboorte pas hoeft te vertellen! Slaat natuurlijk nergens op, want dan is het bij iedere vrouw zo goed al goed zichtbaar haha. Heb het toevallig laatst uit zitten zoeken!
Ik vind dit bij 4, 5 weken zwangerschap ECHT nog niet van toepassing!! Voor hetzelfde geld weet je het dan nog niet, of krijg je een dag later een miskraam ofzo... Je kan naar mijn idee gerust, als je er een poosje werkt, bij een normale termijn vertellen dat je zwanger bent.
Persoonlijk zou ik het op zit moment ook nog niet benoemen in een sollicitatie. Ik werd begin febr. aangenomen op een nieuwe afdeling (ingangsdatum 1 juli) en een maand later werd ik zwanger. Ik heb de eerste 12 weken afgewacht om de teamleidster in te lichten hierover, terwijl ik op dat moment m'n contract nog niet gekregen had. Voelde voor mij als een risico (wat als de functie "opeens" vervalt, of al opgevuld is?), maar het is prima verlopen.
en mijn verhaal mijn contract loopt 1 januari af, dan zal ik meer dan 12 weken zwanger zijn,het wordt niet verlengd vanwege te weinig werk,dus ben nu druk aan het solliciteren, maar ook ik weet niet wat ik moet doen, het eerlijk zeggen of niet, of wel aangeven bij het UWV.mn uitkering heb ik al aangevraagd en moet morgen naar het UWV wat zouden jullie doen!??!
over zwanger en vertellen.... Ik was 6 weken bij mijn sollicitatie en heb het niet verteld bij het 1e gesprek, helaas toen het 1 maand verder allemaal dorging was er ook niets meer te vertellen... Mijn plan was als ze me aan zouden nemen het dan wel te vertellen ook al was het voor de 12 weken. Helaas nu wel de baan niet de zwangerschap... succes met solliciteren!
ja ik heb het ook niet gezegd maar ik ben super bang dat ik in de WW kom en dat is te weinig om rond van te komen, dus lastige situatie dusss
Ik heb dus morgen een tweede gesprek. Ik ben nu 6 weken. Als ik zou beginnen daar zou ik rond de twaalf weken zijn. Gewoon mijn mond houden dus? Ppf vind het wel moeilijk. Als zij mij een zes maanden contract aanbieden blijft het wel een risico dan met een jaar contract. Ik hou jullie op de hoogte.
Je kunt ook nu nog je mond houden, even afwachten wat ze je aanbieden, en op dat moment pas beslissen wat je doet... Als ze je al willen, zijn ze misschien sneller geneigd je zwangerschap 'voor lief' te nemen (was bij mij wel zo, namelijk, want ik was de enige overgebleven geschikte kandidaat). Succes met je gesprek!
Heb je het in het gesprek al verteld en ter plekke verzonnen of even afwachten en dan vertellen wanneer je ben aangenomen? Het liefst vertel ik het van tevoren, gewoon omdat ik dat een stuk fijner vind. Maar liever niet en koste van mijn nieuwe baan. Lastig hoor