Hoi hoi, na mijn bevalling zou ik 4 dagen blijven werken maar nu mijn dochter er is moet ik er niet aan denken, ik vind het net teveel achter elkaar. Ik heb dus netjes 2 maanden vantevoren ouderschapsverlof aangevraagd voor een middag per week. Wijkt af van de standaard regeling maar het schaad het bedrijf niet. Ik werk op een kdv. Wat ik begrepen had mogen ze dit dus niet weigeren, maar ze doen toch heel moeilijk en zijn aan het onderzoeken of ze het verzoek kunnen afwijzen. Hier gaat nu al 2 weken overheen en het gaat nog zeker anderhalve week duren voor ze de mogelijkheden bekeken hebben. Ondertussen kan ik dus de opvang voor mijn dochter niet verminderen, wil haar een halve dag per week van het kdv afhalen als het verlof doorgaat. Over 5 weken begin ik weer met werken maar de opzegtermijn voor het kdv is 2 maanden, als het ouderschapsverlof doorgaat moet ik dus voor niets het kdv betalen terwijl ik dan minder salaris heb, dat kan ik dus niet. Nu mijn vraag, MAG mijn werkgever dit verzoek weigeren als het bedrijf er geen schade van ondervind en wat moet ik nu doen? Het zit me behoorlijk hoog, had best zin om weer aan het werk te gaan maar nu door het gezeur zie ik er behoorlijk tegenop
Ja je werkgever mag dit weigeren! Alleen de vaste regeling de helft van je uren mag hij niet weigeren. Ik snap dat een halve dag niet echt handig is als je op een kdv werkt, ivm nieuw gezicht voor kinderen? dus acht de kans ook groot dat je werkgever dan gewoon in zijn recht staat. Kun je er niet over praten, eventueel een hele dag geen optie of wil hij dat je liever helemaal niets opneemt?
Kun je niet een hele dag opnemen zodat je 3 dagen werkt? Ik wilde eerst ook halve dag opnemen OV, maar na berekening mede door de ouderschapsverlofkorting kwam ik erachter dat het financieel niet eens zo heel erg veel scheelt of ik 3,5 of 3 dagen ga werken mbv OV-korting. Vervelend dat ze zo moeilijk doen, ik kan me voorstellen dat je nu een nare bijsmaak hebt om weer te starten, en kun je ook niet erg genieten van je laatste verloftijd he? Ik werk nu sinds een poosje weer na mijn OV, ik werk 4 dagen en ik vind het enorm tegenvallen. Ik had dit niet in kunnen schatten nadat ik mn tweede kreeg, dat ik er zoveel moeitwe mee zou hebben.. Omdat je 2 maanden vooraf OV moet aanvragen moet ik nog even doorbijten ben ik bang, ik ben ook huiverig om mn verzoek in te dienen, alsof ik ze een oor aan naai omdat ik vooraf wel 4 dagen wilde werken. Lastig!!!
Als je werkgever er geen financiele schade onder leidt...mogen ze het volgens mijn niet afkeuren.... Zou je even je Cao er bij moeten pakken.... Maar inderdaad, zou je niet gewoon 3 dagen willen werken dan? Ga ik straks ook doen, 8 uur ov per week en dat 2 jaar lang. Zie ik over 2 jaar wel weer.... 32 uur werken vind ik ook veel te veel. Heb het heel even gedaan om de periode van mijn ov en zwangerschapsverlof te overbruggen maar doe het nooit weer. Als mijn OV is afgelopen en er komt geen 3de, dan ga ik terug in uren...
3 dagen kan financieel niet, bij ons is een halve werkdag 6 uur en een hele 8.5. Het scheelt me dus nu maar 2.5 uur per week aan salaris en dat lukt nog wel. Er is nu een oplossing, mijn collega heeft aangeboden om die middag vast te gaan werken, ik ga dan in contract achteruit. Heb dan geen ov maar werk wel 2.5 uur minder per week, en het is ook nog eens de woensdagmiddag waar we het over hebben, ideaal dus dat ik die contractueel vrij heb ook voor als ze eenmaal naar school gaat. Enige nadeel is, ik ontvang dan geen ouderschapsverlof korting....Maar doe het denk ik toch maar,.
Ik las een stukje van jou in een ander topic over 4 dagen werken en ik herken mijn eigen gevoel op dit moment heel erg in wat jij schrijft! Ik werk nu dus 32 uur, 4 dagen achter elkaar, en ik voel me hier enorm rot over, ook ik dacht dat-doe-ik-even, maar dat heb ik toch even flink onderschat en moet nu op de blaren zitten. Heb het gevoel dat ik mn baby inderdaad eten geven, snel een knuffel en weer in bed leg, en ik ben soms zo moe dat ik amper fut heb om dat te doen, of ik voel me kribbig als ik geen lekkere werkdag heb gehad, en dan denk ik waar doe ik het allemaal voor, dat gezeul en gedoe, die 4 dagen zijn me echt teveel. Alsof ik overal achter de feiten aanloop, ik vind het wel leuk om te werken, maar dit put me erg uit. Kijken hoe ik dit ga aanpakken aangezien ik pas vanaf eind januari recht heb op OV ( 1 jaar vaste dienst ) Blij dat ik niet de enige ben waar dit speelt.