Ouderschapsverlof en belasting/korting

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door nathalie85, 31 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nathalie85

25 jun 2011
    52
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben op dit moment nog zwanger, maar ik zou graag na mijn verlof ouderschapsverlof willen opnemen. Nu heb ik al veel informatie op het internet gevonden maar ik zit nog met een paar vraagjes.

Ouderschapsverlofkorting kan ik volgens mij krijgen. Als ik het goed heb gelezen is dat nu €4,11 per uur verlof dat je opneemt.

Dat betekent voor mij: 12 uur per week x € 4,11 = € 49,32 per week x 4 (4 weken loon) = € 197,28 per maand ?
    * Volgens mij kan ik dit bedrag ook per maand laten uitbetalen zodat dit zou schelen op je maandinkomen?
    * En dan krijg ik gewoon dat bedrag elke maand op mijn rekening gestort?

2. p1982

p1982 Niet meer actief

als je in 2011 ouderschapsverlof opneemt dan moet je inkomstenverlies hebben met 2010

je krijgt 4,11 per uur dat je aan ouderschapsverlof opneemt.
    stel je contract is 36 uur en je neemt 12 uur ouderschapsverlof op dan kun je 1,5 jaar ouderschapsvelrof op nemen (36*26/12)

je moet het aangeven bij de belastingdienst dat je het opneemt dan kun je het maandelijsk krijgen en anders krijg je het achteraf

3. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hou er wel rekening mee dat je nooit meer kunt krijgen dan je in inkomen achteruit gaat. Dus als je tussentijds een leuke loonsverhoging krijgt, dan kan het zijn dat je ineens minder terugkrijgt van de belastingdienst.

Wij nemen het zelf gewoon mee in de belastingaangifte, zodat we het achteraf in één keer uitbetaald krijgen. Dat is voor ons een manier om wat extra geld op te sparen. Als we het uit laten betalen, dan gaat het op in de grote massa, maar nu komt het echt als extraatje.

4. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik laat het nu maandelijks uitbetalen, is met 3,75 uur per week niet zo veel maar het compenseert in ieder geval wel.
    Hoop trouwens niet dat die maffe Haagse plannen om de korting af te schaffen door gaan.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Voor zover ik weet willen ze het in eerste instantie alleen afschaffen voor "nieuwe" aanvragen.... dus mensen die vanaf 2013 ofzo voor het eerst gaan beginnen met OV.
    Voor ons zou het dan "vervelend" zijn. Het nu lopende OV (voor de oudste) loopt nog door tot ergens in 2014 en dan zou daarna pas het verlof voor de jongste voor 4,5 jaar gaan lopen

6. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Dus dan zou voor ons ook gelden dat we de volledige 2.5 jaar een tegemoetkoming van de BD krijgen? Daar word ik wel blij van! :D

Kun je het dan niet delen? Bijvoorbeeld ipv 8 uur per week voor 1 kindje gewoon 4 uur voor het ene en 4 uur voor het andere? Of is dat onmogelijk?

Wij krijgen het ook achteraf zodat we zeker weten niets terug hoeven te betalen! Vind het best lastig hoor... want voor de IB en toeslagen geven we een fictief hoger inkomen op zodat we aan het einde van de rit nog een klein bedragje extra krijgen en niets terug hoeven te betalen, maar dat is wel weer nadelig voor combinatiekorting. Want dan is er de kans dat je daarmee weer te veel krijgt.. ;) Daarom doen we de ouderschapsverlofkorting achteraf zodat we het eventueel ook kunnen compenseren met elkaar.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik neem maar vier uur per week op (contract 36 uur), dus dan wordt het al lastig om het te splitsen. Daarbij heb ik het "dom" aangevraagd, ik heb nl in de oorspronkelijke aanvraag aangegeven dat ik tot aan het einde van OV 4 uur p/w op wil nemen... en ik heb het dus niet opgesplitst in periodes. Dus officieel mag ik hierop geen wijzigingen aanbrengen.
    Plus ik ben kostwinner, mijn partner is fulltime thuis... dus minder uren gaan werken is al niet echt een optie... plus dat het met mijn afdeling dan heeeeeel erg lastig wordt om alles aan de kant te krijgen. Werk nl op een 2-persoonsafdeling en het is nu al "poot-aan" om alles rond te breien in een week. En er "mag" voorlopig ook niemand bij.

8. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    kan ik ergens een proefberekening krijgen wat ik dan nu in 2011 terugkrijg.
    vanaf feb neem ik 8 uur ouderschapsverlof op... en ben flink gekelderd qua inkomen hierdoor dus hoop op een leuke compensatie?

9. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    o en in 2011 neem ik dus 8 uur ouderschapsverlof per week op. In 2012 wil ik dit ook gaan doen. Betekent dit dan dat ik over 2012 niks terug krijg vd belastingdienst omdat mijn inkomen in 2011 niet hoger was dan in 2012????

Ik ben ongeveer 700 euro bruto er op achteruitgegaan per maand.. dan krijg ik denk ik wel de volle pond terug toch voor 2011 toch?
    dus 4,09 maal 8uur maal 52 weken????
    dat tikt best lekker aan!!!

10. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee. Op de site van de belastingdienst staat het volgende:

Is het ouderschapsverlof begonnen vóór 2011? Dan berekent u de maximale ouderschapsverlofkorting door uw belastbaar loon over 2011 af te trekken van uw belastbaar loon voorafgaand aan het jaar waarin uw ouderschapsverlof begon. Is uw ouderschapsverlof ingegaan in bijvoorbeeld 2010? Dan is uw maximale ouderschapsverlofkorting: uw belastbaar loon over 2009 min uw belastbaar loon over 2011.

In jouw geval moet je de jaartallen even aanpassen, maar je neemt dus het inkomen van het jaar vóórdat je ouderschapsverlof in gaat! In jouw geval dus gewoon 2010.

11. MamaT

MamaT Fanatiek lid

7 mrt 2009
    1.766
    0
    0
    Hi allen,

Een maandelijkse teruggaaf kun je aanvragen door de zogenoemde voorlopige teruggaaf aan te vragen. Daarin geef je idd een fictief loon op. Let idd op dat je er nie te veel naast zit, zodat je moet terugbetalen.

liefs, mamaT

12. nathalie85

25 jun 2011
    52
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sorry voor mijn late reactie!
    Tis allemaal erg gewikkeld zie ik al wel.
    Ik probeer het begrijpend te lezen, maar het lukt niet.

Als ik het goed begrijp?
    Mijn ouderschapsverlof zou in gaan vanaf begin februari 2012.
    Dan kijken ze naar het loon van 2011? En het verschil met 2012?

13. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klopt helemaal. En als je verlof doorloopt in 2013, dan wordt er gekeken naar het verschil tussen je loon in 2011 en in 2013.

14. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Maar pas wel op mrt maandelijks terug vragen zeker als je maar 4 uur opneemt. Ikzelf wilde het aan het eind van het jaar doen maar door mijn periodieke verhoging kreeg ik uiteindelijk niks. Was wel blij dat ik het niet elke maand uit had laten betalen anders had ik mooi alles terug kunnen betalen.

Deel Deze Pagina