Ik heb net even zitten googelen op overschapsverlof, ik heb me gegevens ingevuld en kan ouderschapsverlof opnemen. Heeft iedereen hier recht op en is je baas verplicht hiermee akkoord te gaan?? Wie kan mij uitleggen wat de ouderschapskorting inhoud van de belastingdienst?
even kort... ja iedereen heeft er recht op. Je baas moet akkoord gaan met de standaarduren (dat is volgens mij de helft van het aantal uren gedurende 52 weken) en voor andere regelingen mag hij alleen weigeren als het bedrijf er echt onder lijdt. Van de belastingdienst krijg je 4,11 per opgenomen uur. Je mag max 26 keer je arbeidsuren per week opnemen aan ouderschapsverlof. Dus als je 40 uur werkt normaal kan je bijv 2 jaar lang 10 uur opnemen, of 1 jaar lang 20 uur. Of 6 maanden 40 uur.
En nog een paar vraagjes hoe lang van tevoren moet je dit aangeven bij je werkgever? Ik zit nu in me verlof ben over 11 dagen uitgerekend? Heb me nooit in deze regeling verdiept stom stom stom maar het klinkt wel aantrekkelijk Kan je ook minder uren dan dr halve werkweek opnemen? Ik werk 3 dagen dus 1 dag ouderschapsverlof en 2 dagen blijven werken maar dat heeft volgens mij weer vervolgen voor de korting van de belastingdienst
je krijgt dan gewoon 8x4,11 per week. En je kan dan anderhalf jaar je uren opnemen. Hoe lang je het moet aangeven verschilt. Bij ons was het 2 maanden. Heb je nog geen deeltijdontslag genomen? Dan moet het vast wel te regelen zijn.
Je moet het minstens twee maanden van tevoren aangeven bij je werkgever, zodat hij er ook op kan reageren. Die vergoeding van de Belastingdienst geldt alleen wanneer je teruggang hebt in je bruto-jaarsalaris, dus heb je een vette loonsverhoging of bonus ontvangen in het jaar dat je OV opneemt, dan kan het zijn dat je recht hebt op minder OV-korting. En het is over 2012 trouwens 4,18 maximaal Je gaat uit van je standaard contracturen, in jouw geval 24 uur. Dan heb je maximaal recht op 26 * 24 uur = 624 uren ouderschapverlof voor 1 kind. Zou je 8 uur per week opnmen dan deel je je totaal aantal uren door het aantal uren dat je wilt opnemen (624/8 = 78 weken = 1.5 jaar OV) Je zou dan maximaal recht hebben op 1872 euro in 1 jaar aan OV-korting. Je moet dan dus ook minimaal dat bedrag minder gaan verdienen. Is je salaristerugval bijv maar 1000 euro, dan krijg je ook maar max die 1000 euro terug van de BD Uiteraard mag je je OV ook anders opnemen, maar dan gaat het in overleg met je werkgever. Je mag er ook voor kiezen het in delen op te nemen (wettelijk max 6 periodes, evt 3 wanneer het bij CAO is vastgelegd)