ouderschapsverlof

Discussion in 'Weer aan het werk' started by clauzoe, Apr 24, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. clauzoe

clauzoe Actief lid

Oct 10, 2011
    433
    0
    0
    NULL
    NULL
    wie kan me hier mee helpen ??
    ik zit er aan te denken om na de bevalling iets minder te gaan werken.
    maar om nou niet meteen er aan vast te zitten zat ik dus aan een deel ouderschapsverlof te denken.
    Maarrrr.......
    ik werk in een winkel en ik heb op een contract van 24 uur.
    maar in mijn contract staat dus ook dat ik verplicht kan worden tot overwerk dqat wil zeggen dat mijn ingeplande uren kunnen varieren van een 15 uur tot 40 uur zegmaar..
    en daar komt ook bij dat wij geen vaste dagen hebben die we werken...
    en eigenlijk wil ik dus wel iets vast zetten, waar ik nu al van weet dat ze daar niet in mee zullen gaan.
    ik zou dus wel naar de 18 uur willen gaan, dat zou ik dus in een 2 hele dagen kunnen werken .
    maar hoe ga ik dit voor elkaar krijgen ???
    en zou het dan eventueel maximaal een jaar wezen of zou ik bij wijze voor de 2 jaar kunnen gaan aangezien ik voor me jongste ook nooit ouderschapsverlof heb opgenomen??
    ik ben echt een leek

2. Bagbi

Bagbi Lid

Mar 16, 2012
    39
    0
    0
    verpleegkundige
    amterdam
    misschien kan je aan je leidinggevende vragen wat met name de probleemdagen zijn, en vragen om je in elk geval op die fagen in te plannen..
    dat geeft dan wat vastigheid.
    Ik bedoel je hebt meer collega's die parttime werken, neem ik aan. dus sommige zullen vast voorkeuren hebbben voor bepaalde dagen.

3. clauzoe

clauzoe Actief lid

Oct 10, 2011
    433
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja dat balletje heb ik al eens opgegooit.
    maar toen kreeg ik eigenlijk meteen een reactie van vaste dagen werken doen we niet aan. je moet gewoon 6 dagen in de week inzetbaar zijn..
    ze willen gewoon niet een vaste dag vrij geven of dat je een vaste dag werkt.
    ze zijn daar zo dwars in

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je hebt voor ieder kind recht op ouderschapsverlof totdat je kind de leeftijd van 8 jaar bereikt. Dus ja, je kunt ook een deel gaan opnemen van de rechten van je jongste. Het handigste is uiteraard wel om te beginnen met de rechten van het oudste kind, omdat die "eerder" aflopen.
    Je werkgever zal er toch aan moeten om je vaste dagen te geven, jij kunt nl nooit op stel en sprong opvang regelen wanneer ze je bellen. Dus dat ze "er niet mee werken" is een bullshit verhaal.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je hebt per kind recht op 26 keer je normale arbeidsduur (dus in jouw geval 24 uur p/w) Let er wel even op dat er in je CAO mogelijk beperkende maatregelen zitten qua opname van je verlof.

6. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

Aug 3, 2008
    2,165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Ik weet niet of je onder de "standaard" detailhandel CAO valt, maar ik werk ook in een winkel.
    Als je max 15 uur per week op contract werkt heb je recht op een vaste vrije dag, onder de 10 uur 2 vaste vrije dagen.
    Als je ouderschapsverlof opneemt mag je officieel geen plus of min uren opbouwen. (mag wel een klein beetje op en af gaan, bijv ene week 1 uurtje meer andere week 1 uurtje minder) Ze mogen je dan (als je nog 16 uur zou werken) geen 40 uur meer inroosteren. JE neemt nl niet voor niets ouderschapsverlof op en daar heb je recht op.

Share This Page