Hallo, Vanaf eind augustus word mijn diploma niet verlengt na 2 jaar gewerkt te hebben, ivm de bezuinigingen in de kinderopvang. Ik heb gewerkt dmv een BBL-Opleiding en ga dus 1 dag in de week naar school, waarbij ik 20 uur werk en uitbetaald krijg. Wij hebben nu 2 keer naar het uwv gebelt, het verhaal uitgelegd met de vraag of ik straks een ww uitkering kan krijgen.. 2 keer is ons precies hetzelfde verteld, namelijk: Ja, daar komt u voor in aanmerking. Ik zou alleen na de ww aanvraag, contact op moeten nemen met mijn persoonlijke coach, om aan hem/haar door te geven dat ik student ben. Op dat moment vervalt ( volgens deze 2 medewerkers bij jullie ) de sollicitatieplicht, omdat ik op dat moment bezig ben met een opleiding en dus de kansen vergroot om terug te keren op de arbeidsmarkt. Maar nu heeft een klasgenoot van mij gebelt, en haar hebben ze verteld dat ze géén recht heeft op een ww uitkering, omdat ze een studie volgt en dus niet beschikbaar is voor werk. Een kennis van mij werkt bij het uwv, en ze heeft het voor mij na gevraagd en haar antwoord was, dat ik verzekerd moet zijn geweest voor ww. ( dat ben ik ) Maar dat het hele verhaal ivm de studie nog maar net de vraag is... Ik vind het ontzettend vreemd en frustrerend dat ik niet duidelijk kan krijgen wat mij te wachten staat. Ik heb 2 kinderen waar ik voor moet zorgen, maar op dit moment weet ik niet eens of ik dat straks uberhaubt wel kan.. En hoe kan het, dat medewerkers blijkbaar allemaal wat anders vertellen? Ik hoor graag wat van u. Alvast bedankt! Groetjes Leonie.
Beste Leonie, Als je en WW-uitkering aanvraagt, berekenen we hoeveel uren je gemiddeld hebt gewerkt in de 26 weken voordat je werkloos werd. Voor dit aantal uren krijg je een WW-uitkering. Er wordt dan ook van je verwacht dat je voor dat aantal uren beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. En dat je hier ook actief naar op zoek gaat. Als je contract wél verlengd zou zijn, zou je dat aantal uren immers ook moeten werken. Naast je WW-aanvraag schrijf je je ook in als werkzoekende via het Werkbedrijf. Via de werkmap onderhoud je contact met een werkcoach (de eerste drie maanden is dit geen persoonlijke coach maar een e-coach). Deze geeft aan hoeveel je moet solliciteren en wat voor jou als passend werk geldt. Alleen de werkcoach kan je vrijstelling geven van je sollicitatieplicht. Dit zul je dus te zijner tijd met de werkcoach moeten bespreken. Waarom jij en je vriendin iets anders te horen hebben gekregen, kan ik onmogelijk beoordelen; ik ben geen getuige geweest van deze gesprekken. Wel is het zo dat voor jullie beiden nog geen recht op uitkering is vastgesteld. Er wordt dus een beoordeling gegeven van de situatie zoals die door jullie wordt geschetst. Als dit op verschillende wijze wordt gedaan, kan ook een verschillend antwoord worden gegeven. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare