Ouderschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Linnie1985, 2 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Hallo,

Ik heb een aantal weken fulltime ouderschapsverlof opgenomen. Normaliter werk ik 24 uur per week. Ik krijg tijdens ouderschapsverlof 75% doorbetaald.
    Nu staat er op mijn loonspecificatie dat ik 18 uur werk en 100% uitbetaald krijg. Ze zeggen op m'n werk dat dit niet uit maakt, omdat 18 uur 75% is van 24 uur.
    Toch vind ik het vreemd dat ze dit zo vermelden. Heeft deze constructie consequenties als ik eventueel voor een WW in aanmerking moet komen (de hoogte er van)?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Linnie1985,

Op 27 mei heb ik een een vraag van je beantwoord wat over hetzelfde onderwerp gaat. Wellicht dat er iets niet duidelijk was, maar ik beantwoord je vraag graag nog een keer. Dit keer iets uitgebreider.

Je wilt weten of het opnemen van ouderschapsverlof van invloed is op een eventuele WW-uitkering.

De uren die je opgenomen hebt vanwege ouderschapsverlof tellen mee als gewerkte uren bij de berekening van de hoogte van je WW-uitkering. Wanneer je langer dan 18 maanden ouderschapsverlof hebt genoten kan dit gevolgen hebben voor de hoogte en duur van je uitkering.

Je geeft aan een aantal weken fulltime ouderschapsverlof opgenomen te hebben. Dit heeft geen nadelig effect op je eventuele WW-uitkering. UWV gaat uit van het overeengekomen SV-loon dat hoort bij een dienstbetrekking van (in jouw geval) 24 uur.

Actuele informatie over de berekening van een WW-uitkering wanneer ouderschapsverlof genoten is vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Bedankt voor je reactie. Het was me de vorige keer inderdaad ook wel duidelijk.
    Alleen is de situatie nu anders. Er wordt namelijk op m'n loonspecificatie "gelogen", omdat er niks over ouderschapsverlof staat. Er staat dat ik 18 uur gewerkt heb tegen 100%. Maar dat heb ik dus niet. Ik werk normaal 24 uur per week en krijg 75% doorbetaalde ouderschapsverlof.
    En omdat de waarheid niet in m'n specificatie staat was ik bang dat dat nadelige consequenties voor me zou hebben.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Linnie1985,

Heb je vragen over je loonstrook en kom je er met de werkgever niet uit, adviseer ik je contact te zoeken met het Juridisch Loket (0900-8020), vakbond of rechtsbijstandverzekering.

Zoals gezegd zal UWV de uren die je opneemt meetellen voor de berekening van je dagloon. Wanneer je eventueel werkloos raakt en een WW-uitkering aanvraagt, geef dit bij de toelichting aan of op het moment dat je binnen een week na je aanvraag teruggebeld wordt door de beoordelaar. Dan kan UWV daar rekening mee houden.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina