Graag jullie mening hier over... werk en zwangerschap

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Karagoz, Dec 22, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Karagoz

Karagoz VIP lid

Apr 14, 2006
    7,984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    Ik werk op een afdeling met kleinschalig wonen. Ik het is in 2en gesplitst met ieder een eigen keuken, woonkamer en alle 7 bewoners hebben een eigen slaapkamer. Er wonen dus 14 bewoners die dement zijn.

Ik werk als niveau verzorgende IG op de afdeling alleen in de weekend en eventueel de feestdagen. We moeten alles doen van koken tot wasgoed wassen, huishouden en natuurlijk de mensen verzorgen. We werken overdag me 3 personeel en in de avond met 2. Ik werk alleen in de avond.

Tot 20 weken zwangerschap ging het nog goed met 1 collega daarna ging het steeds zwaarder, kreeg veel harde buiken en ik was dood op in de avond, rugklachten en dan voor mijn bekken.

Ik heb toen aangegeven aan mijn leidinggevende dat het te zwaar wordt en dat ik graag met 2 collega's wil werken omdat ik anders mijn werk niet kan doen. Dat kon niet volgens haar want er is geen personeel, er zijn veel ziekmeldingen. Ik moest hulp vragen aan andere afdelingen maar zou voor december het rooster maken met 2 collega's.

Ik heb uitgelegd dat ik me niet ziek wilt melden maar gewoon wilt werken tot mijn verlof en als ik met 2 collega's zou werken... Ze zou haar best doen zei ze. Eind november kwam het rooster voor december en ik stond dus gewoon met 1 collega. Ik was zo boos en verdrietig. Ik heb haar gelijk gebeld en dat dit niet afspraak was. Volgens haar hadden wen iets afgesproken en dat ik hulp moest vragen van andere afdelingen.

Dit doe ik ook maar 1 bewoner naar bed brengen versta ik niet onder hulp... Dus weer alles uitgelegd dat ik het echt niet aan kan. Dus moest lang komen en ging toen van 8 uur werk naar 6 uur werk en zware bewoners hoefde ik niet te doen. Dit waren 2 bewoners in een rolstoel met een passieve lift om naar bed te brengen. Ik kreeg veel kritiek van collega's. Ze zagen het niet zitten om wat werk van mij over te nemen. Niet iedereen maar wel een paar. Ik heb altijd stress als ik naar mijn werk ga. ze had me ook ziek gemeld bij uwv. Dat was op 4 december.

Dus oke ik ging op een zaterdag werken voor 6 uur. Niemand wist hoe laat ik moest werken dus toen ik er kwam vroegen ze gelijk waar ik bleef etc. etc. collega wilde niet mee werken en ging ruilen met een andere collega op een afdeling zodat ze geen extra zorg hoefde te doen die ik niet kon. Ik was erg teleurgesteld want ik kan hier ook niets aan doen. Ik doe mijn best maar wat er niet in zit krijg je er niet uit.

Zo goed als ik mijn best deed was ik dood op. Ik had veel harde buiken en ik was blij dat ik naar huis mocht. Ben gaan douchen en naar bed gegaan. De harde buiken gingen niet over en de volgende ochtend nog niet. Ik was toen 26 weken zwanger. De verloskundige heb ik toen gebeld en van haar mocht ik niet gaan werken. Ik heb me voor die zondag ziek gemeld. Maandag heb ik de leidinggevende gebeld en gezegd dat ik niet meer wil komen werken omdat dit echt niet werk zo.

Ze was er absoluut niet blij mee en er ook niet mee eens. Ik moest de volgende dag langskomen voor een gesprek. Ik heb Personeelszaken nog gebeld en zij adviseerde mij om langs de bedrijfsarts te gaan. Van haar mocht ik niet meer dan 4 uur werken en geen zorg meer leveren behalve medicatie, wondzorg en rapportage. En ik moest met 2 collega's werken. De volgende dag ben ik naar mijn leidinggevende gegaan en zij zei dat ik dus 4 uur ga werken en met 2 collega's. Toen kon het in eens wel. Twee terug kon dat nog niet... maar goed kreeg wel waar ik recht op had.

Vorig weekend ging het dus heel goed en ik had het gevoel dat ik dis dus wel ga redden tot 3 feb. als mijn verlof gaat beginnen.

Gister kreeg ik een brief van het uwv dat ik weer beter bent gemeld. Ik weet hier nergens van. Mijn leidinggevende heeft helemaal niets aan mij door gegeven. Dus ik ging met een pissig gevoel naar mijn werk. Ik werd ook nog eens gebeld door mijn collega waar ik bleef. Ik zei dat ik begin om 5 uur. Volgens haar was dat om half 5. Dat zei de leidinggevende tegen haar. Dus kom ik op mijn werk. Mijn andere collega (niveau 2) stond vanaf half 3 in haar eentje te koken voor 14 bewoners. En niemand is komen helpen. De uitzendkracht is niet gekomen en niemand heeft gemeld naar het avondhoofd voor hulp of wat dan ook. Dus ik was echt pissig en ging het avondhoofd bellen. Zij wist van niets dus ik werd nog bozer. Toen kwam collega van een andere afdeling naar beneden en die was geïrriteerd door mij omdat ik ging klagen. Ze zei dat ze kwam om te helpen of iets dergelijks. Ik verstond het niet want ik was in gesprek met avondhoofd. Collega zei verder niets tegen mij en is boos naar boven gegaan.

Avondhoofd heeft iemand kunnen regelen voor gister avond en voor avond ook. Ze was in gesprek met die boze collega dus dat zal wel over mij gaan. Als ik niets had gezegd dan werd er niets geregeld en moest ik weer alles gaan doen. Dus die avond is het nog goed gekomen gelukkig...

Maar... ik keek naar mijn rooster voor januari. Ik sta de hele maand ziek vermeld en hoeft dus niet te werken... Ik snap echt niet wat mijn leidinggevende mee bezig is. Ik moet morgen maar weer gaan bellen.

Ik ben al 8 weken bezig om te regelen voor normaal werk voor mijn zwangerschap. Ze werkt zo tegen, reageert niet op een normale manier, slecht bereik baar ect. ect. Ze is een vrijgezelle carrière vrouw zonder kinderen dus ze heeft een hard van beton! Iedereen klaagt over haar maar er gebeurd niets.

Wat moet ik nu met deze situatie? Graag advies van jullie... Ik hoor toch gewoon ziek te zijn bij het uwv? Nu ik weer beter ben verdien ik minder omdat ik maar 4 uur werk op een dag. Ik heb een o uren contract dus verdien dan minder....

Sorry voor het lange verhaal maar ik wilde het goed en duidelijk uitleggen

2. tuc

tuc Niet meer actief

Wat ontzettend rot..ik zou er echt alles aan doen om tot je verlof helemaal niet meer te gaan werken.

3. vivvv

vivvv Actief lid

Jun 14, 2013
    162
    0
    16
    NULL
    NULL
    Zelf het uwv bellen en vragen voor hoeveel procent j nu ziek gemeld staat! !
    En echt, sta op je strepen en zet het van je af.
    Ik heb me 50 procent ziek gemeld ook net 20 weken ofzo. Kon het niet meer aan, vanwege meerdere omstandigheden (en ook in de zorg)
    Werd toen ook wel eens raar gedaan Door collega's. Heb me zo rot gevoeld.
    Nu ben ik 32 weken en vorige week was ineens weer de dienst verlengd toen ik op mijn werk kwam. Ze zouden mij bellen er over maar niemand die die moeite had genomen. Dus kon gwoon langer blijven. Terwijl het al niet ging.
    Heb toen volgende dag een mail gestuurd dat ik me 100% ziek meld.
    Als ze me Door willen sturen naar bedrijfs arts, prima.
    Je hoeft hun ook niet te vertellen wat je hebt.
    Edit: je werk niet dus

4. Karagoz

Karagoz VIP lid

Apr 14, 2006
    7,984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    Volgens het uwv ben ik weer beter gemeld. Ik heb er gister een brief over gekregen.

5. vivvv

vivvv Actief lid

Jun 14, 2013
    162
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dan zou ik bellen dat dat niet klopt! Even uitleggen. Ze snappen je wel hoor.

6. sydneys

sydneys Niet meer actief

Bellen naar het uwv, als je zwanger bent luisteren ze echt naar je.

7. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

Oct 8, 2009
    3,212
    1
    0
    Idd zelf uwv bellen situatie uitleggen,en overleggen
    Ook contact met bedrijfarts,eigen arts en verliskundige nemen.
    Je kunt ook het juridisch loket bellen voor info

8. Karagoz

Karagoz VIP lid

Apr 14, 2006
    7,984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    Ik wou dat het op een normale manier ging. Waarom doen leidinggevenden altijd zo moeilijk. Ik moest overal achter aan gaan. Morgen uwv bellen, leidinggevende bellen en misschien personeelszaken ook nog als leidinggevende moeilijk gaat doen...
    Zal zo blij zijn als ik 3 februari met verlof kan... geen stress meer en niet meer werken

9. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

Oct 8, 2009
    3,212
    1
    0
    Is echt waar ze waren bij mij ook super schappelijk

10. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Het lijkt wel of je op mijn werk werkt, ik ken alleen niemand die nu zwanger is en we hebben ook niet zo'n afdeling :p

Vervelend meid! Ik zou er ook echt alles aan doen om niet meer te werken voor je verlof. Stress kan ook leiden tot vroeggeboorte. Ik zou dus echt even met je leidinggevende en het UWV gaan praten!

11. BLiS

BLiS VIP lid

Jan 29, 2009
    27,768
    1
    38
    Female
    Verplaatst naar 'zwangerschap en werk'

12. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

Jul 6, 2011
    7,732
    1
    38
    Wow wat super vervelend van je baas, maar ook hoe je collega's tegen je doen hoor. Ik zou idd uwv bellen. En misschien nog een keer met de bedrijfsarts, aangezien je helemaal beter gemeld bent.

Waar ik wel lichtelijk over val is deze uitspraak :) Niet alle vrijgezellen carriere vrouwen hebben een hart van beton. ;)

13. Karagoz

Karagoz VIP lid

Apr 14, 2006
    7,984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    gelukkig niet maar haar hart wel.... en dan weet je ongeveer wel hoe meelevend ze zijn... :(

14. JJaylinn

JJaylinn Bekend lid

Dec 19, 2013
    517
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze werken zeker liever in de hand dat je volledig ziek bent en de planning dus helemaal niet meer rond komt?
    Dan denk ik, met een beetje aanpassing en begrip kan een leidinggevende ervoor zorgen dat je tot je verlof werkt.. daar hebben zij uiteindelijk ook meer aan lijkt mij.
    Erg zwaar en stressvol.. geen handige dingen als je zwanger bent.

15. Me26

Me26 Fanatiek lid

Sep 29, 2012
    4,746
    719
    113
    Inderdaad eerst maar zelf bellen met UWV, kom je denk ik verder mee.
    Daarna is navraag doen waarom leidinggevende dit doet. Dat geniet zomaar mee ging in meer personeel als jij werkt snap ik; kost geld extra man en er moet bezuinigd worden in de zorg.
    Maar als vk en bedrijfsarts ( vooral laatste) aangeven dat er andere oplossing moet komen
    dan moet ze daar wat mee doen.
    Vreemde is nu vooral dat ze blijkbaar dacht dat het na tijdje wel weer gewone manier kon ofzo.... die snapt er niets van. Om over je collega's maar te zwijgen, wat een stelletje bitches zeg.

16. Karagoz

Karagoz VIP lid

Apr 14, 2006
    7,984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    Ik heb mijn lidinggevende en uwv gebeld. Ik heb een 1 uurs contract en dan geld de ziekte wet niet. Ik werk nu 4 uur en dat wordt uitbetaald. De overige 4 die ik eigenlijk zou moeten werken maar te veel is voor wordt niet uit betaald.

Nu heb ik morgen een afspraak met juridisch loket en volgens hun heb ik er wel recht op als ik 3 maanden achter elkaar meer dan 20 uur per maand heb gewerkt. En dat is ook zo. Dus morgen moet ik mijn contract en al mijn loonstroken mee nemen en gaan ze het uitzoeken voor.

Ik heb gewoon zitten huilen door de stress. Als je zo'n contract hebt dan heb je nergens recht op. Nu maar ook hopen of ik ook geld krijg als ik met verlof ga. Volgens mijn leidinggevende wel maar moet dat eerst nog maar eens zien...

17. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

Feb 17, 2013
    1,036
    12
    38
    Female
    lawyer
    Den Haag
    Beste Karagoz,
    goed dat je de laatste maanden min 20 uur hebt gewerkt. Dat geldt.
    Voor je zwangerschapsverlof is het ook handig dat je laatste 3 maanden meer uren werkte dan je contractueel verplicht was. Des te hoger is je zwangerschapsuitkering.
    Sterkte!

18. Sorarocks

Sorarocks Bekend lid

Jul 9, 2013
    791
    0
    16
    NULL
    NULL
    pfff wat vervelend zeg!! lijkt idd ook op mijn werk, werk ook als verzorgende IG, in een verzorgingshuis, waar we ook wel zware mensen hebben. Wij hebben er ook taken bij gekregen zoals vuil en incozakken weg gooien buiten in een container. Toen ik met leidinggevende overlegd heb dat dit niet meer ging is er een hele rel losgebarsten onder collega's, want ja, als ik het niet meer deed, dan deed die het ook niet meer, en die ook niet meer, en dan waren het altijd dezelfde die het moesten doen!
    Dit heeft mij ook veel verdriet gedaan.
    Ik heb nu veel last van bandenpijn, soms zo erg dat ik moeite heb met lopen en halve nachten er van wakker lig (scheurende pijn in mn onderbuik). Heb nu bij mn leidinggevende het verzoek ingediend me voorlopig gedeeltelijk ziek te melden, zodat ik maar 6u per dag werk ipv 8. Ben benieuwd wat ze gaat zeggen. Ze heeft zelf 1 zoon, maar ze had al bedacht dat als ik niet meer kan bukken voor steunkousen, ik best de mensen op bed kan wassen, want ja, daar kan je dan wel bij....
    Pfff ik snap niet dat sommige mensen/collega's overal zo moeilijk over doen... En zeker niet degene die zelf kinderen hebben gehad,...

Share This Page