Hallo, Ik werk sinds anderhalf jaar bij mijn huidige werkgever en had tot nu toe een tijdelijk contract voor 32 uur. Dit liep per 31-12-13 af. Ik ben vorig jaar bevallen, ben daarna ziek geweest door zwangerschap en heb vervolgens een maand volledig ouderschapsverlof opgenomen en ben nu sinds oktober weer aan het werk voor 24 per week en neem sindsdien ook 8 uur ouderschapsverlof. Door bezuinigingen is besloten mijn uren te verminderen van 32 uur naar 24 (die ik nu ook in de praktijk maar werk door het ouderschapsverlof). Dit zou al per 01-01 ingaan, maar mijn manager heeft dit nog een maand kunnen uitstellen voor mij en gaat nu per 01-02 in. Mijn contract is gelukkig verder wel voor een jaar verlengd tot 31-12-2014. Ondanks dat ik nu ook tijdelijk maar 24 uur werk, baal ik wel van de uren vermindering, omdat ik in de toekomst van plan was weer meer te gaan werken. Daarnaast kan ik hierdoor geen ouderschapsverlofkorting meer krijgen van de belastingdienst, waardoor mijn maandelijks inkomen omlaag gaat. Nu heb ik begrepen dat ik voor de 8 uur die ik verlies ww kan aanvragen, klopt dit?. Ik twijfel echter of ik dit wel wil doen, want dat betekent dat ik mij ook weer beschikbaar moet stellen voor werk en moet gaan solliciteren etc. Ik vroeg me dus af of het ook mogelijk is bv vanuit de ww ouderschapsverlof op te nemen? Ik zou het waarschijnlijk nu het liefst nog niet aanvragen en dat bv pas doen wanneer ik weer 32 uur zou willen/ moeten gaan werken. Ik kan nl niet voor altijd maar 24 uur blijven werken, omdat we dat financieel niet redden. Is het mogelijk ww "te bewaren voor later" en later pas aan te vragen? Ik had ook gehoord dat het evt mogelijk is om je ww tijdelijk stop te zetten. Zou dat ook een optie voor mij kunnen zijn? Dat ik het wel aanvraag, maar bv direct stop zet en mij dus niet beschikbaar stel voor werk? En kan ik het dan later gewoon weer aanzetten? Als ik wel beschikbaar ben voor werk? Veder speelt dat dit mijn 3e contract is en de kans is groot dat mijn werkgever mij geen vast contract zal willen geven. Dat zou betekenen dat ik per 01-01-2015 ook nog die 24 uur zou verliezen. Ik had begrepen dat ik dan wel nog voor die 24 uur ook gewoon nog ww zou kunnen aanvragen (of ik nu wel of geen ww nu aanvraag)? klopt dat? Ik zou het liefst bv dan pas die 8 uur er tegelijk bij aanvragen, dus dat ik dan gewoon voor 32 uur ww zou krijgen ipv nu 8 uur gedurende een periode en per 01-01 24 uur. Is dat mogelijk? En ik vroeg mij af wat het zou betekenen als ik weer zwanger zou worden? Als ik geen ww aanvraag nu of het tijdelijk stop zet, heb ik dan ook geen recht op een zwangerschapsuitkering voor die 8 uur? En als mijn eventuele zwangerschapsverlof in 2015 zou vallen (meest waarschijnlijk, 2014 lijkt me niet waarschijnlijk) zou het dan ook maar voor 24 uur zijn? (aangezien tegen die tijd dan mijn contract nog maar 24 uur zou zijn? En als ik die 8 uur dus heb uitgesteld (mits dat dus kan) en ik dan wel voor 32 uur ww krijg, heb ik dan ook recht op 32 uur zwangerschapsverlof vanuit het uwv? O ja, ik weet niet of het van belang is, maar ik schat in dat mijn ww recht ongeveer 12 of 13 maanden is, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat ik zo lang nodig zal hebben om een nieuwe baan te vinden (tenzij ik evt nog weer zwanger wordt, dat zou t wel eens lastiger kunnen maken). O ja, nog een laatste vraag: in mijn nieuwe contract van dit jaar staat dus dat ik voor januari 32 uur heb, waarvan 8 uur ouderschapsverlof en dat ik per feb 24 uur heb. Als ik dit teken, betekent dat toch niet dat ik zelf schuldig ben aan het uren verlies, omdat ik er dan "mee in stem"? Want als ik niet teken heb ik helemaal niets en zou ik volledig werkeloos zijn... Ik hoop dat u mij hiermee kunt helpen! Alvast bedankt!
Beste Vasca, Ik begrijp dat je meerdere vragen hebt over het recht op WW-uitkering en wanneer je deze zou moeten aanvragen. Ik zal stap voor stap je vragen beantwoorden. Ik hoop dat ik je hierdoor wat meer duidelijkheid kan geven. - Nu heb ik begrepen dat ik voor de 8 uur die ik verlies ww kan aanvragen, klopt dit? Verlies je 5 uur of meer van je arbeidsuren dan kun je WW aanvragen. - Ik vroeg me dus af of het ook mogelijk is bv vanuit de ww ouderschapsverlof op te nemen? Het is niet mogelijk om vanuit WW ouderschapsverlof te nemen. Bij het recht op WW hoort een sollicitatieverplichting en je moet beschikbaar zijn voor werk. - Is het mogelijk ww "te bewaren voor later" en later pas aan te vragen? WW-uitkering kun je aanvragen een maand voordat je werkloos wordt. Wacht niet te lang met je aanvraag. Na de eerste dag waarin je uren hebt verloren heb je nog een week om de WW-uitkering aan te vragen. - Ik had ook gehoord dat het evt mogelijk is om je ww tijdelijk stop te zetten. Zou dat ook een optie voor mij kunnen zijn? Je kunt je tijdelijk voor minder uren beschikbaar stellen voor de arbeidsmarkt. Je uitkering wordt dan voor dat aantal uren beëindigd. Als je binnen 6 maanden na deze beëindiging weer beschikbaar stelt zal de uitkering weer tot uitbetaling komen voor de resterende duur. - Ik had begrepen dat ik dan wel nog voor die 24 uur ook gewoon nog ww zou kunnen aanvragen (of ik nu wel of geen ww nu aanvraag)? klopt dat? Dit is juist. Mocht je per 01-01-2015 geen contractverlenging krijgen dan kun je een WW-uitkering aanvragen. Je kunt dan echter geen uitkering vragen voor het verlies van 32 uur. Je kunt dan een WW-uitkering aanvragen voor 24 uur. - En ik vroeg mij af wat het zou betekenen als ik weer zwanger zou worden? Het is moeilijk om een antwoord te geven op iets wat nog in de toekomst ligt. Momenteel zijn de regels over de hoogte van de zwangerschapsuitkering als volgt: Heb je nog een werkgever? UWV berekent je dagloon op basis van het Sociale Verzekeringsloon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je verlof begon. UWV kijkt daarbij naar een periode van één jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voorafgaand aan uw zwangerschap- en bevallingsverlof. Heb je een WW-uitkering? De hoogte van de zwangerschapsuitkering wordt vastgesteld op het voor jou geldende WW dagloon. Dus 100% van je WW-uitkering. - Als ik dit teken, betekent dat toch niet dat ik zelf schuldig ben aan het uren verlies, omdat ik er dan "mee in stem"? Als je het nieuwe contract tekent bij je werkgever, dan zal het verlies van het aantal uren niet als verwijtbaar worden gezien. Ik wens je veel succes. Actuele informatie over het recht op WW-uitkering, vind je hier. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcareteam www.uwv.nl/webcare
bedankt voor de antwoorden! ik heb nog een aanvullende vraag: als ik dus nu ww aanvraag voor die 8 uur en het dan stop zet ook voor 8 uur door me voor die tijd niet beschikbaar te stellen voor arbeid, en het later, bv na 4 maanden, weer beschikbaar stel, dan schrijft u "zal de uitkering weer tot uitbetaling komen voor de resterende duur". betekent dit dat dan nog alle maanden waar ik recht op zou hebben worden uitbetaald, of wordt de periode dat ik het stopzet eraf getrokken? Dus bv: stel ik heb recht op 11 maanden ww. Ik vraag het aan en zet het meteen stop voor 4 maanden... Als ik me na die 4 maanden weer beschikbaar stel, heb ik dan nog recht op 11 maanden, of 7 maanden (11-4 van de periode dat ik het had stop gezet)? En stel dat ik nu wel ww aanvraag, maar besluit om me na een tijdje toch definitief niet meer voor die uren voor werk beschikbaar te stellen, heeft dat nog gevolgen? Moet ik dan bv de ww die ik had ontvangen terug betalen? Alvast bedankt!
O en nog een aanvullende vraag: heeft het ouderschapsverlof dat ik afgelopen jaar (2013) heb opgenomen en de periode van zwangerschapsverlof en ziekte nog invloed op de hoogte van mijn ww uitkering? Mijn jaarloon is daardoor namelijk wel aanmerkelijk lager dan mijn jaarloon uit 2012? Zou ik bv verlegging van het peiljaar kunnen aanvragen of zoiets? Bedankt
Beste Vasca, Hierbij het antwoord op je aanvullende vragen. Hoe lang krijg je WW, als je tijdelijk niet beschikbaar bent? Bij de beoordeling van je WW-aanvraag wordt de duur van de WW-uitkering vastgesteld. Als je tijdelijk niet beschikbaar bent, wordt je WW-uitkering onderbroken. Zodra je weer beschikbaar bent, wordt het resterend deel voortgezet. Mits dit binnen 26 weken na de beëindiging is. Dus als je recht hebt op elf maanden WW, en je vier maanden niet beschikbaar bent voor werk, heb je op het moment dat je wel beschikbaar bent, alsnog recht op elf maanden WW. Moet je de WW die je hebt ontvangen terugbetalen, als je tijdelijk niet beschikbaar bent? Nee, als je in de periode dat je WW ontving, wel aantoonbaar beschikbaar was voor werk, had je in die periode recht op de uitkering. Je hoeft die dus niet terug te betalen. Tenzij je in die periode wel hebt aangegeven dat je beschikbaar was, maar dat in de praktijk niet was. Dan is er sprake van uitkeringsfraude. In dat geval wordt de uitkering teruggevorderd, en moet UWV een boete opleggen. Hebben ouderschapsverlof en zwangerschapsverlof invloed op de hoogte van mijn ww uitkering? Als je minder dan 78 weken ouderschapsverlof hebt gehad, heeft dit geen invloed op de hoogte van de uitkering. Zwangerschapsverlof en ziekte hebben geen invloed op de uitkering. In die periodes kreeg je immers je volledige loon uitbetaald. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hallo, ik heb toch nog weer wat vragen over het stop zettten van een aanvullende uitkering. Ik twijfel nl of ik het wel of niet zal doen. Ik was nl in principe nog van plan wat langer ouderschapsverlof te nemen (voordat mijn contract dus ingekort werd), maar aangezien ik merk dat er erg zwaar weer aan komt en ik nu heb begrepen dat er echt grote kans is dat na dit contract, mijn contract niet omgezet wordt in een vast contract, kan het misschien juist handiger zijn om wel nu alvast te solliciteren (evt naar een volledige andere baan). Ik ben dus erg aan het twijfelen wat te doen. Ik begreep dat ik in elk geval nu wel de uitkering moet aanvragen. -Wat gebeurt er als ik dat toch te laat doe (omdat ik dus toch nog twijfel)? verlies ik dan mijn gehele ww recht? Of krijg ik gewoon niets over de periode dat ik te laat ben? -Hoe zit het met de eis dat je na 6 maanden ook werk onder je niveau en ver weg moet accepteren als je uitkering is stop gezet? Stel ik vraag dus de uitkering aan en besluit dan na bv 1 maand dat ik hem stop wil zetten. Dan staat ie 5 maanden stop en zet ik hem weer "aan". Ben ik dan direct verplicht alles maar aan te nemen, omdat er dan 6 maanden voorbij zijn sinds ik werkeloos ben geworden? -Mag je je uitkering ook vaker dan 1x stop zetten? Of mag dat maximaal 1x? Bv ook nog als je op vakantie wil? - zit er een minimum en een maximum periode aan dat je je uitkering stop mag zetten? -Ik begrijp ook niet helemaal wat Robert met dit stukje bedoelt: " Moet je de WW die je hebt ontvangen terugbetalen, als je tijdelijk niet beschikbaar bent? Nee, als je in de periode dat je WW ontving, wel aantoonbaar beschikbaar was voor werk, had je in die periode recht op de uitkering. Je hoeft die dus niet terug te betalen. Tenzij je in die periode wel hebt aangegeven dat je beschikbaar was, maar dat in de praktijk niet was. Dan is er sprake van uitkeringsfraude. In dat geval wordt de uitkering teruggevorderd, en moet UWV een boete opleggen. Wat wordt hier dan mee bedoeld? Hoe kun je nou achteraf toch niet beschikbaar blijken? Wie beoordeeld dat dan? En wat zijn de criteria? Is dat bv als je een baan vind en besluit die toch niet te accepteren omdat de baan je niet leuk lijkt ofzo? Het klinkt nl best eng zo en ik zou niet willen dat dit gebeurd. Maar uit het feit dat Robert het opschrijft, maak ik op dat het voor kan komen in een situatie waarbij je je uitkering tijdelijk stop zet? Alvast bedankt weer voor het beantwoorden van mijn vragen!
O en nog een vraag Heeft het laten uitbetalen van levensloop nog gevolgen voor ww uitkering of de hoogte daarvan? Mag ik dit gewoon doen (levensloop geheel of gedeeltelijk laten uitkeren) als ik een ww-uitkering heb?
Beste Vasca, Je hebt nog een aantal vragen. Wat gebeurt er als ik de uitkering te laat aanvraag? Het moment van je aanvraag is het startpunt van de WW-beoordeling. Blijkt dan dat je al eerder werkloos was, dan wordt er gekeken of de periode tussen dat moment en de WW-aanvraag korter is dan 26 weken. Is dit het geval, dan wordt onderzocht of je in deze periode beschikbaar bent geweest om nieuw werk te accepteren. Als ook dit het geval is dan kan je een WW-uitkering krijgen vanaf dat eerdere moment. Staat dit niet volledig vast dan ben je in de tussenliggende periode niet werkloos geweest . De WW-uitkering gaat dan in op het moment van de aanvraag. In deze situatie bestaat de kans dat je niet meer voldoet aan de eis dat je in de laatste 36 weken voordat je werkloos werd, in minstens 26 weken moet hebben gewerkt. Actuele informatie over WW-uitkering met terugwerkende kracht vind je hier. Hoe zit het met de eis dat ik na 6 maanden werk onder mijn niveau en verder weg moet accepteren als ik de uitkering stopzet? Als je de uitkering stopzet en niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt telt dit niet mee voor de periode van 6 maanden. Actuele informatie over op welk niveau je een baan moet accepteren met WW vind je hier. Hoe vaak mag ik de uitkering stopzetten? En zit hier een minimum en maximum periode aan? Je kunt de uitkering stopzetten als dit nodig is. Hiervoor geldt geen minimum periode. Je kunt de uitkering voor maximaal 6 maanden stopzetten. Wil je op vakantie dan kan dit voor maximaal 20 dagen per kalenderjaar met behoud van uitkering. Is je uitkering na 1 januari begonnen? Dan krijg je minder vakantiedagen. Actuele informatie over het aantal vakantiedagen vind je hier. Wat bedoelt Robert met het antwoord over uitkeringsfraude? UWV controleert of jij je aan de verplichtingen houdt die bij een WW-uitkering horen. Een daarvan is dat je de juiste informatie doorgeeft over jezelf en je situatie. Dit geldt ook voor beschikbaarheid voor werk. Geef je aan dat je voor de periode beschikbaar was voor werk en blijkt na controle dat dit niet zo is, dan kan dit gevolgen hebben voor je uitkering. Dit geldt in alle situaties, ook als je de uitkering tijdelijk stopzet. Alle actuele informatie over je plichten met een WW-uitkering vind je hier. Heeft het gevolgen voor mijn WW-uitkering of de hoogte daarvan als ik een levensloopregeling laat uitbetalen? Een WW-uitkering is een loongerelateerde uitkering. Een levensloopregeling is hierop niet van invloed, je kunt deze laten uitkeren. Zou je een toeslag krijgen op je uitkering dan kan dit wel mee spelen. Actuele informatie over levensloopregeling vind je op de site van de Rijksoverheid. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare