Het jaar NA je ouderschapsverlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Aylen, 6 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aylen

Aylen Niet meer actief

Ik heb vorig jaar 400 uur ouderschapsverlof opgenomen. Daar kan ik nu belastingkorting over vragen, want ik ben vorig jaar veel achteruit gegaan qua inkomen ten opzichte van het jaar daarvoor.

Maar hoe zit het met het jaar erna, dit jaar dus? Want dit jaar heeft mijn man in het eerste kwartaal al meer omzet gedraaid met zijn bedrijf dan dat hij in heel 2013 heeft gedaan.

Dit jaar verdienen we dus veel meer. Wordt dat meegenomen als ik ouderschapsverlofkorting terugvraag over 2013? Dat ik dan in 2014 teveel inkomen heb gehad en in 2015 alles moet terugbetalen ofzo? Of heb ik nu een rare kronkel en heeft 2013 alleen betrekking op 2012 en niet op 2014?

2. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.155
    33
    48
    Als het om JOUW ouderschapsverlof gaat gaat het toch alleen om het inkomen dat JIJ dan minder hebt gehad?

3. Aylen

Aylen Niet meer actief

Ik dacht dat het om het verzamelinkomen ging? Van man en vrouw? Volgens mij moet ik nog wat meer inlezen... Maar wat een taaie taal is dat allemaal he.

4. Aylen

Aylen Niet meer actief

Okee, ik vond dit:

Is het ouderschapsverlof begonnen vóór 2014? Dan berekent u de maximale ouderschapsverlofkorting anders. U trekt uw belastbaar loon over 2014 dan af van uw belastbaar loon over het jaar vóór het jaar waarin uw ouderschapsverlof begon.
    Als uw ouderschapsverlof bijvoorbeeld is ingegaan in 2013, hebt u de gegevens nodig van uw belastbaar loon over 2012 en 2014. Uw maximale ouderschapsverlofkorting is namelijk uw belastbaar loon over 2012, min uw belastbaar loon over 2014.

Het gaat dus inderdaad niet over het verzamelinkomen (toch?), maar alleen over mijn belastbaar loon. Maar wat staat er nou voor de rest??

Mijn belastbaar loon over 2012 min het loon over 2014? Dan komt er een negatief getal uit. Ik verdiende in 2012 namelijk meer dan nu, omdat ik nu nog steeds ouderschapsverlof heb. Kan ik alleen korting aanvragen wanneer de hele verlofperiode erop zit? Kan ik überhaupt wel iets terugkrijgen? ARGH

5. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.155
    33
    48
    Als je in 2012 meer verdiende als in 2013/2014 krijg je toch sowieso terug? Ik heb t eerst zelf ingevuld en daarna door onze adviseur en kwam op t zelfde uit...

Mijn ouderschapsverlof is in 2012 in gegaan.. Dus voor 2013 moest ik mijn inkomen voor 2011 opgeven voor de maximale korting ;)

6. Aylen

Aylen Niet meer actief

Ik zit nu mijn gegevens in te vullen in het aangifteprogramma en daar zie ik dat ik inderdaad heel veel terugkrijg. Op-vakantie-naar-een-tropisch-eiland-veel. Daarom denk ik dat ik toch echt iets verkeerd doe, want ik krijg al jaaaaaaaren niks meer terug en nu ineens heel veel? En wordt het inkomen van mijn man dan helemaal niet meegerekend?

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    De OV-korting heeft alleen betrekking op hetgeen jij aan belasting moet afdragen cq nog weer terugkrijgt.
    Wanneer je samen aangifte doet, kan het wel zijn dat je het niet direct terug ziet.... Jouw teruggave/korting wordt dan hoogstwaarschijnlijk deels verrekend met de aanslag van je man.

Je kunt ieder jaar gewoon de korting aanvragen, en niet pas na afloop van de gehele periode.

8. Chocoholic

Chocoholic Fanatiek lid

25 sep 2011
    2.806
    417
    83
    Idd. Elk jaar dat je verlof opneemt moet je die tool invullen op basis van het jaar voordat je verlof opnam. Precies zoals het hierboven is overgenomen.
    ik schrok er ook van hoeveel we terug zouden krijgen. Ook 4x nagekeken.
    het is het aantal verlifuren voor afgelopen jaar x €4 nog wat. Daarnaast krijg je automatisch de combinatiekorting omdat je doorwerkt na het hebben van kinderen. het loon van je man heeft er niets mee te maken. Als je samen aangifte doet, staat het ook bij jouw gegevens. Het is daarna maar net wat je bij het verdelen aangeeft in een vd laatste tabs.
    Je moet het natuurlijk wel zo zien.. het verschil in loon van 2012 en 2013 (bijv.10k) is omdat je minder gewerkt hebt. Daar krijg je nu een compensatie voor a €4 nog wat. Stel dat je nu €2500 daarvoor terugkrijgt, is dat leuk maar weegt natuurlijk niet op tegen die 10k die je zou krijgen als je fulltime had gewerkt.;)
    Omdat je het nu in 1x ontvangt lijkt het erg veel.

maar nog altijd; je ontvangt geld waarvoor je niks doet haha! Alles is meegenomen.
    Voor de komende jaren moet je steeds je verlofuren invullen en krijg je dus terug op basis van wat je aan verlof op hebt genomen.

Volgens mij zijn ze ermee bezig dat die ov-korting af wordt geschaft per 2015! Ff in de gaten houden dus.

9. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.573
    113
    voor 2013 moet je je inkomen van 2012 hebben. 2012-2013 is het bedrag wat je minder bent gaan verdienen.
    Geef op hoeveel uur ouderschapsverlof je hebt opgenomen in 2013 Dit gaat om jouw inkomen en staat los van de hoogte van het gezamelijk belastbaar inkomen.

Als je bij het verdelen aan het einde van het formulier nog een beetje heen en weer schuift kun je ook vaak nog meer terugkijken

Deel Deze Pagina