Hallo UWV, Misschien kunnen jullie mij helpen met het volgende: Ik ben ziek sinds juli 2012, door een evenwichtsstoornis kon ik een paar weken niet werken en heb ik op therapeutische basis gewerkt zoveel het kon. Ik raakte zwanger in oktober 2012 en tijdens de zwangerschap was ik nog steeds ziek, alleen dit keer niet door de evenwichtsstoornis (dat was al over) maar door de zwangerschap. Vanaf toen is mij een ziektewet-uitkering toegekend omdat het door de zwangerschap kwam. In mei ben ik met zwangerschaps/bevallings verlof gegaan. Na de bevalling was ik nog steeds ziek. Mijn werkgver heeft mij ziekgemeld per 1 september 2013. Tijdens mijn bevallingsverlof heb ik 3 operaties gehad en moest ik daarvan herstellen. Door o.m een zeer zware bevalling heb ik nu nog steeds last van bekkeninstabiliteit en postpartum depressie en voor beide krijg ik behandeling. Ik zit in de ziektewet per 1 september 2013. Er zijn nu twee ziekteperiodes, die totaal verschillende oorzaken hebben maar elkaar wel overlappen. Wordt dit als één periode gezien of als twee aparte periodes en moet de laatste datum als eerste ziektedag gelden? Dit ivm de 104 weken regel. juli 2012: ziek evenwichtsstoornis oktober 2012: ziektewet toegekend door zwangerschap 1 september 2013: ziektewet door bevalling Per wanneer zal de wachttijd (104 weken) WIA ingaan? Is dit 104 weken vanaf 1 september 2013 (tweede ziekmelding na bevalling) of wordt de periode juli 2012 tot heden gezien als één periode?
Beste Mammaanne, Wanneer je voor en na je verlof bent ziekgemeld met dezelfde klachten worden deze periodes bij elkaar opgeteld. Ben je na je verlof ziek geworden door andere klachten? Dan wordt de periode voor en na je verlof niet bij elkaar opgeteld. Jouw 104 weken zijn dus ingegaan vanaf 1 september 2013. Actuele informatie over optellen van ziekteperioden vind je hier. Ik wens je veel beterschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor het antwoord. Het klopt inderdaad dat ik ziek ben geworden door evenwichtsstoornis, daarna zwanger ben geraakt en door extreme misselijkheid ziek ben gemeld (toen kreeg ik een ziektewet uitkering), zwangerschapsverlof en bevallingsverlof gehad en direct aansluitend op het verlof ziekgemeld door bekkeninstabiliteit. Echter mijn werkgever hanteert als datum juli 2012 en wat hem betreft moet ik als ik niet beter wordt de WIA in eind dit jaar. Ik heb mijn werkgever verteld wat jullie hebben geschreven maar hier gaat hij niet mee akkoord en volgens hem moet ik over een tijdje een WIA aanvraag indienen. Wat moet ik doen als hij mij verplicht een WIA aanvraag in te dienen? Moet ik dit dan doen? Of juist niet? Waarom ik dit vraag: Als ik de aanvraag indien, betekent dit dan automatisch dat ik instem met de aanvraag? Want ik wil juist graag weer werken zodra het weer beter gaat en liever niet in de WIA komen. Of is er een manier waarop ik het kan bewijzen (geeft UWV zo'n bewijs als ik dit schriftelijk of telefonisch zou aanvragen?) waarop de eerste ziekmelddatum staat en waar ook op staat dat ik pas aan de 104 wekeneis voldoe, 104 weken na 1 september 2013. Ik heb een uitdraai gemaakt van de MIJNUWV-pagina waar de datum zwart op wit staat, maar dit accepteert mijn baas niet. Sterker nog, hij zegt dat ze per direct mijn loon met 30% zullen korten wanneer ik geen ZW uitkering meer zou krijgen.
Beste Mammaanne, Ik begrijp dat je werkgever niet genoegen neemt met ons antwoord. Je werkgever dreigt nu met het korten van je loon als je de aanvraag niet doet. Het kan geen kwaad om de aanvraag te doen van de WIA-uitkering. Voeg bij de aanvraag een begeleidend schrijven toe waarin je uitlegt dat je met de werkgever een meningsverschil hebt over de datum van aanvraag van de WIA-uitkering. Om in aanmerking te kunnen komen voor de WIA- uitkering moet je maximaal 104 weken ziek zijn geweest. Is dit bij jou niet het geval dan krijg je een afwijzing van de aanvraag. De werkgever is dan verplicht om je de resterende periode nog door te betalen. De afwijzing van de aanvraag kun je gebruiken als bewijs dat de aanvraag nog niet gedaan hoeft te worden. Houdt de werkgever voet bij stuk en gaat hij inderdaad je loon korten? Dan adviseer ik je om contact te zoeken met je rechtsbijstandverzekering, vakbond of het Juridisch Loket. Ik wens je succes met de situatie. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hoi Mariel, Dank je wel voor je reactie. Mijn werkgever heeft na mijn aandringen dat de datum niet klopt, alsnog contact opgenomen om info te vragen aan het UWV. Maar in plaats van dat het helder werd voor me, is het juist even helemaal blurr. Ik ben gisteren gebeld door een arbeidsdeskundige van het UWV om mij te vragen wat ik van de reintegraite inspanningen van mijn werkgever vindt. Deze vertelde me weer dat de 104 weken toch vanuit vanaf juli 2012 geldt, ook al was dit een andere oorzaak dan na mijn bevalling. Ik zie echt door het bomen het bos niet meer doordat ik zoveel tegenstrijdige info krijg. Ik heb tegen deze persoon ook verteld wat er op de website stond en ook wat jullie hebben gezegd maar ik had "ongelijk". Ik was helemaal geschrokken hiervan en ben hierdoor helemaal vergeten door te vragen waarom dan. Ik heb daarna contact gehad met het klantcontactcentrum gehad en die vertelde me dat het de arbeidsdeskundige is die beslist over een WIA aanvraag en dat wat de arbeidsdeskundige zegt dan klopt (?) Is er een optie om zwart op wit krijgen wát er in mijn dossier staat. Ik zou nog een rapport krijgen hoorde ik. Kan ik hier bezwaar op maken? Of kan ik hiertoe een brief schrijven aan het UWV en een kopie verzoeken van het dossier zodat als het nodig is ik deze nog kan laten corrigeren? In het online gedeelte (mijn UWV) staat de datum nog altijd op 1 september en ook aan de telefoon werd dit bevestigd door KlantContactCentrum maar de Arbeidsdeskundige vindt weer van niet.... Dat er ergens een fout wordt gemaakt is mij nu wel duidelijk, maar ik weet niet meer hoe ik dit kan oplossen.
Beste Mammaanne, Ik denk dat het het handigste is als ik je even bel, dan kan ik meekijken in je dossier. Zou je je telefoonnummer willen geven in een privébericht? Dan bel ik je. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare