Hi, Ik ben uitgerekend op 1-1-2015, maar lees nu dat het ouderschapverlof of in ieder geval de heffingskorting gaat vervallen per 2015. Wat houdt dit nu precies in voor mij en wanneer kan ik het beste kenbaar maken dat ik er bij mijn werkgever gebruik van wil gaan maken om toch nog in aanmerking te komen? Op internet lees ik dat je dit 2 maanden voor het verlof in moet dienen. Houdt dit in dat ik het bijvoorbeeld oktober/ november in moet dienen en dus wel die rechten op het verlof behoud of ben ik net 'te laat' voor de regeling? Liefs, Chrisje
Hoi Chrisje voor zover ik weet blijft het ouderschapsverlof en alle regels hieromtrent (recht, duur etc) wel maar vervalt alleen de heffingskorting. Volgens mij kun je dan gewoon per oktober in dienen en heb je gewoon recht na je verlof..
Ik vroeg me hetzelfde af en wilde er ook een topic over openen Het enige voordeel wat je dus nog hebt is dat je je oude contract gewoon houd en toch minder kan werken? ??(in mijn geval: ik heb 30 uur contract en wil 5 uur ouderschapsverlof opnemen) Hoe gaat dat dan met de belastingdienst? Is dat een heel gedoe?(mijn ouderschapsverlif gaat in januari 2015 in)
In jouw geval hoef je niets met de belastingdienst te regelen, de ouderschapsverlofkorting vervalt namelijk per 1-1-2015. Je hoeft alleen het verlof met je werkgever te regelen. Maar dat is inderdaad het voordeel van ouderschapsverlof. Je behoudt jouw huidige contract (30 uur), werkt 25 uur, maar krijgt ook 'slechts' voor 25 uur betaald.
echt? Dat scheelt weer...ik.vind de belastingdienst altijd zon gedoe. Ik wil ook, na het ouderschapsvetlof 25 uur gaan werken maar omdat het heel slecht gaat momenteel durf ik nog geen uren op contract in te leveren. Als ik eruit gegooit word krijg ik dan nog maar 70% uitkering van 25 uur ipv van mijn 30 uur
Als je minder dan 18maanden ouderschapsverlof opneemt, heeft het geen invloed op de hoogte van je WW mocht je contract niet verlengd worden of stoppen.
Ow dat is goed dat je dat zegt! Want in proncipe kan ik 3 jaar ouderschapsverlof opnemen als ik elke week 5 iur inlever (heb 780 uur ouderschapsverlof) dat ga ik dan maar niet doen. Ik hou het dan maar op 18 maanden
Hahah ja handig gedacht inderdaad. Wat je ook kunt doen is dat je het in termijnen opneemt. Dus dat je na een wachtperiode nog een keer verlof opneemt?
Ik kan me bijna niet voorstellen dat het alleen maar voordelen heeft voor werknemers en niet voor werkgevers? Ik wil zeker geen 30 uur meer gaan werken...25 uur doen wij in 2.5 dag en dat vinden wij voldoende. Ik zou dus na die 18 maanden teruggaan in uren op contract. Wel weer 18 maanden om even te rekken hopelijk trekt het werk daarna weer aan...