Wij gaan binnenkort op visite bij een aantal kdv in de omgeving. Waar let je nu op? Welke vragen stel je? Voor ons zijn flexibele uren en tijden belangrijk, dus daar richten we ons op, maar ik vind visie ook heel erg belangrijk. Wat voor een eten krijgen de kinderen, luiers hebben ze etc etc. Hebben jullie tips waar op te letten?
Vast personeel op de groepen (zeggen ze natuurlijk ja op maar vraag dan door hoe ze dat doen met openen, sluiten en in de pauze's...vaak staat er tot 9 uur, tussen 13 en 15 uur en na 17 uur elke keer een andere leidster dan de vaste leidster op de groep.) Open deuren beleid, dit is tegenwoordig vaak zogenaamd omdat het leuk is voor de kinderen maar in de praktijk om personeelskosten te drukken (teveel kinderen op de groep? Dan plukken ze er 1 van de stamgroep af en zetten die in een andere groep waar wel plaats is) CO2 waardes...vaak onder de maat op veel kinderdagverblijven en toch echt wel belangrijk dat je kindje slaapt in een kamer die voldoende zuurstof bevat. Vraag of ze dit regelmatig meten en of ze dit ook ter inzage hebben. Indien je je kindje op een babygroep wilt plaatsen, kijk dan of er een aparte tuin is. Wel zo fijn dat je kleintje veilig buiten kan spelen zonder rondcrossende peuters. Voedingsbeleid, dus wat voor broodbeleg, tussendoortjes, limonade enz.
Wat je kunt doen is op internet het rapport van de inspectie opzoeken. Die staan allemaal openbaar, dan weet je globaal al of alles aan de wet voldoet en kun je je vragen misschien preciezer stellen. Hier kun je het KDV opzoeken.
Belangrijk wat zegt je gevoel als je een kinderdagverblijf binnenkomt (ga gerust alle kinderdagverblijf's in je omgeving af, zo krijg je er een gevoel bij) - spreekt het beleid/de werkwijze/de visie jullie aan - willen jullie verticale/horizontale groep of maakt dat niets uit - is er mogelijkheid tot flexibele opvang en hoe flexibel - vaste leiding? - Met welke methode werkt het kinderdagverblijf (kijk of er kindgerichte activiteiten aangeboden kunnen worden, en niet alleen globale activiteiten..zelf weet ik bijvoorbeeld vanuit bepaalde methodes dat er in iedere activiteit een tutoring is (wanneer de activiteit net iets te moeilijk voor een kind is) maar ook een extra activiteit voor pientere kinderen, zo wordt er echt kind gericht te werk gegaan) - En gewoon vragen naar het dagritme! Wanneer wordt er wat gegeten/gedronken en verschoont.
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en ben nu zwanger van mijn eerste kindje. Het aller aller aller belangrijkste is gevoel!!! Mensen kunnen een mooi praatje houden maar alleen jij voelt of er gewerkt word met liefde voor de kinderen. Ik zou inderdaad vragen naar de visie, erg belangrijk natuurlijk! Eten/drinken, de tijden van brengen/halen, en vraag naar activiteiten! Ik vind dat er tenminste 1 keer per jaar een uitje plaats moet vinden, je betaald hier immers ook flink voor! Ben benieuwd wat je er van vind!
Wij zijn laatst ook op kinderdagverblijf 'jacht' gegaan. Waar wij op hebben gelet: - Eerste indruk - Gevoel bij de leidsters - Hoeveel kindjes in 1 groep + aantal leidsters - Hygiene - Slaapruimte - Activiteiten met de kindjes - Horizontale of verticale groep - Veiligheid Succes met de zoektocht!!
Als aanvulling op de andere tips: als je de mogelijkheid hebt, kijk hoe er met de ouders en hun kinderen wordt omgegaan als ze worden gebracht/gehaald. Ik ken kinderdagverblijven waar er amper gecommuniceerd wordt met de ouders, kinderen worden neergezet op de grond zodat de leidsters verder met elkaar kunnen kletsen en geen oog hebben voor wat er op de groep gebeurd.
Mijn ervaring is als volgt. Wij wonen in het oosten des land en daar zijn wel meerdere kdv's maar de meeste vallen onder een groep. We hadden bewust gekozen voor een kleinschalige opvang dicht bij mijn werk. Echter na ruim een jaar ging die locatie dicht (bezuinigingen en terugloop van afname). Alle kindjes van daar kregen toen de keuze, mee naar de nieuwe locatie, waar al een kinderdagverblijf van hun zat die ook half leeg stond, of naar een andere vestiging. Nou, van dat kleine prettige gevoel is niets meer over, en heb heel lang getwijfeld of ik daar weg zou gaan. Maar afweging bekende gezichten, wel \zijn en ergenissen er toch voor gekozen daar te blijven, andere locaties waren geen optie.....maar de volgende die gaat echt naar een ander kinderdagverblijf. Dus wat je ook kiest, mijn ervaring is dat het zo kan veranderen zonder dat je daar om vraagt. Ik vraag me ook af hoe lang ik nog op deze locatie kan blijven want na ruim anderhalf jaar staan deze 8 lokalen en een bso voor meer dan de helft leeg. BSO zaal is een opslag van zooi geworden, omdat bso al niet meer aangeboden wordt en de bovenverdieping staat leeg......