Ouderschapsverlof

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Fas30, 20 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fas30

Fas30 Bekend lid

18 jun 2012
    841
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben na mn bevalling van 32 uur naar 22 uur gaan werken en hoorde dat als je nog gewoon een contract van 32 uur hebt, dat je over die 10 uur ouderschapsverlof kun krijgen. (Zelf nooit aan gedacht eigenlijk)
    Maar nu lees ik ook dat die korting er helemaal af gaat per 2015? Heb ik nu gewoon dikke vette pech of kan ik daar alsnog iets van halen?

*kruipt weer onder haar steen...*

2. Mariannetje

Mariannetje Bekend lid

6 dec 2006
    975
    247
    43
    Vrouw
    aan de kust
    Hoe zijn die uren die je nu minder hebt gewerkt nu verwerkt? Wellicht dat daarmee nog iets te halen valt. Anders is het vanaf 2015 inderdaad pech.

(heb ik nu ook... Moet nu ook kijken hoe ik 2015 ga indelen.. want terug naar 40u gaat mij nog niet lukken!)

3. Eki

Eki Fanatiek lid

20 jan 2012
    2.127
    1
    36
    De korting (dus het belastingvoordeel wat je bij je aangifte in kan vullen) gaat verdwijnen. Het ouderschapsverlof niet, dus je kunt altijd die uren als verlof inzetten, maar dan zonder financiele tegemoetkoming vanuit de belastingdienst.

4. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Heb je je contract laten aanpassen van 32 naar 22 uur of heb je je contract van 32 uur nog? Want ouderschapsverlof moet je echt aanvragen, dat is iets anders dan gewoon minder uren gaan werken. Bij het laatste wordt je contract aangepast, bij ouderschapsverlof hou je je gewone contract maar kun je een periode verlof opnemen, max een half jaar aaneengesloten of een paar uur per week uitgesmeerd over een langere periode (afhankelijk van de sector waarin je werkt al dan niet deels betaald) en over die uren heb je dan recht op ouderschapsverlofkorting.

Ik heb een contract van 30 uur, heb de eerste anderhalf jaar na de jongens 6 uur ouderschapsverlof opgenomen en werkte dus 24 uur (kreeg tot ze 1 waren 25% doorbetaald, daarna niks meer) nu nog een half jaar 4 uur per week en de planning is dat ik per 1 jan. weer 30 uur ga werken.
    Ouderschapsverlofkorting gaat via de belastingopgave, daar staat ergens de vraag:'heeft u het afgelopen jaar ouderschapsverlof gehad'.

Maar als je je contract hebt laten aanpassen (en dus 'voorgoed' minder werkt) dan heb je geen recht op ouderschapsverlofkorting (die er inderdaad een keer af zal gaan, daar is al een paar jaar sprake van)

5. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Precies als je nu al een aangepast contract hebt met die mindere uren, kun je dit waarschijnlijk niet meer terug draaien zodat je OV krijgt hierover. Of je baas moet coulant zijn.

Het belastingvoordeel gaat per 2015 verdwijnen. Als je ov hebt dan bouw je wel nog pensioen op over die uren en als het op is mag je terugkomen voor het volledig aantal uren dat je eerst zonder ov had.

6. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Flink balen dat het verdwijnt die teruggave
    Ik zou dit jaar een jaar ouderschapsverlof hebben en toen heeft mn werkgever heft het maar op drie maanden gezet was foutje
    Nu alsnog weer ingezet maar ja dan mis ik alsnog een half jaar :(

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee het verlof wordt niet afgeschaft... alleen het belastingvoordeel.

8. Fas30

Fas30 Bekend lid

18 jun 2012
    841
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn contract staat nog steeds op 32 uur maar ik verdien nu gewoon naar 22 uur. Contracten worden bij ons bijna nooit aangepast. Dus ik dacht dat ik dan over de 10 uur wat ik minder ben gaan werken dan ouderschapsverlof kon krijgen, maar daar ben ik dan mooi te laat mee. :(

9. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Je kunt op zich vanaf nu nog wel ouderschapsverlof aanvragen, misschien nog wel voor een (klein) deel met terugwerkende kracht, beetje afhankelijk hoe soepel je werkgever is. Enven cotact opnemen met P&O.

Je mag per kind tot ze 8 zijn in overleg met je werkgever max een half jaar aan contracturen opnemen, in jouw geval 26x32 uur, dat hoeft niet perse aansluitend aan je zwangerschapsverlof en je hoeft het ook niet in 1x op te maken.

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    zou je ietsje duidelijker willen zijn? want als ik het goed begrijp, heb je dus al ouderschapsverlof. 10 uur.
    je kan hier ouderschapsverlofKORTING op krijgen. deze kan je aanvragen via voorlopige teruggave/wijziging aanslag OF je vraagt het met de aangifte over 2014 aan. met terugwerkende kracht dus.
    je krijgt van je werkgever een formulier waarop staat hoeveel uur verlof je op genomen hebt over 2014. deze gegevens vul je in op je aangifte 2014. et voila, je krijgt volgend jaar de verlofkorting terug.
    je moet wel aan een aantal looneisen voldoen. je moet bijvoorbeeld door het verlof, minder inkomsten hebben gehad. en het bedrag wat je terug krijgt mag nooit meer zijn dan het verschil van je loon met verlof en je loon zonder verlof.
    het is iets van 4 euro nog wat per verlofuur wat je terug krijgt.
    ik vul het pas in met mn belastingaangifte over 2014. dan weet ik tenminste bijna zeker dat het klopt en ik niets terug hoeft te betalen.

11. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Ja idd het lijkt er dan op dat je het al gewoon hebt. En het van dit jaar wel nog gewoon terug kunt vragen.

12. Fas30

Fas30 Bekend lid

18 jun 2012
    841
    0
    16
    NULL
    NULL

Nee, ik ben na mijn verlof voor 22 uur aan het werk gegaan en ben dus ook minder gaan verdienen. Maar ik sta nog steeds voor 32 uur op papier omdat ze bij ons te laks zijn om nieuwe contracten op te stellen. ;) maar ik word dus voor 22 uur uitbetaald. Hoop dat het zo duidelijker is?

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Dus je kan zeggen tegen je baas: vanaf volgende week werk ik er weer 32?

14. Fas30

Fas30 Bekend lid

18 jun 2012
    841
    0
    16
    NULL
    NULL

Ja, als ik zou willen wel ja. :)

15. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Dan zou ik het zeker even met je baas over Ov. Hebben over die 10 uur.
    Je houdt straks nog steeds recht op het verlof, alleen niet op de korting.
    Eigenlijk komt het op hetzelfde neer dan dat als je t nu hebt, je behoud je recht om terug te gaan naar je oude aantal uren.
    Alleen staat het op papier en heb je nog een poot op te staan als je baas moeilijk gaat doen.:)

16. Fas30

Fas30 Bekend lid

18 jun 2012
    841
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zal het volgende week eens even vragen.

Bedankt voor jullie reacties!

17. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    Verplaatst naar Weer aan het Werk

18. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    apart.
    dus geen ouderschapsverlof aangevraagd.
    ik heb wel ouderschapsverlof aangevraagd en ben van 28 uur naar 24 uur gegaan. op papier blijf ik op 28 uur staan. ik krijg op dit moment voor 24 uur uitbetaald. na mijn verlof ga ik weer voor 28 uur aan het werk. dus een beetje hetzelfde als wat jij hebt.
    maar met terugwerkende kracht verlof aanvragen dat zal denk ik niet mogelijk zijn.

Deel Deze Pagina