Goedemiddag, Mijn situatie is als volgt: ik heb twee banen, waarbij de ene mijn contract per 1 september afloopt. Bij de andere baan heb ik een contract dat tot 16 juli 2016 doorloopt, alleen krijg ik na begin september geen uren meer. Het betreft daarom ook een 0-uren contract. Nu is mijn vraag: hoe is dit te combineren met een eventuele uitkering? Moet ik dan via mijn werkgever een regeling treffen, omdat het contract nog wel tot volgend jaar doorloopt terwijl ik daar eigenlijk niet werk en dus geen inkomen heb? Ik hoop dat hier enige duidelijkheid over te verkrijgen valt. Met vriendelijke groetjes, Lilith
Beste Lilith, Jammer dat je contract afloopt en dat je ook geen uren meer krijgt na september. Je vraag is hoe het nu verder gaat met een uitkering en of je dit met de werkgever moet regelen omdat één van de contracten een 0-uren contract is. Je hoeft dit niet met je werkgever te regelen. Als je aan de voorwaarden voldoet kan je voor beide banen een WW-uitkering bij UWV aanvragen, ook bij een 0-uren contract. De voorwaarden zijn dat je: - Verzekerd bent voor werkloosheid. - 5 of meer uren verliest per week. Werkte je gemiddeld minder dan 10 uur per week? Dan ben je werkloos als je minimaal de helft van deze uren kwijtraakt. - Direct beschikbaar bent voor werk. - In de laatste 36 weken voor je werkloos wordt in minstens 26 weken hebt gewerkt. - Geen schuld hebt aan de werkloosheid. Word je tijdens de WW-periode toch opgeroepen om te werken? Denk er dan wel aan dat je dit doorgeeft aan UWV. Actuele informatie over voorwaarden voor een WW-uitkering vind je hier. Ik wens je veel succes met het vinden van een nieuwe baan. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare