Recht op bedrijfsarts?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Pioenroos92, Oct 2, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pioenroos92

Pioenroos92 Fanatiek lid

Jul 28, 2014
    1,961
    1,463
    113
    Female
    Noord-Holland
    Goedemiddag,

Ik ben 25 weken zwanger en heb ontzettend last van mijn onderrug en bekken. Dit heb ik aangegeven bij mijn werkgever. En die doet er nogal makkelijk over. Ik wil dit graag bespreken met de bedrijfsarts, maar mijn werkgever lijkt dit af te willen houden.

heb ik recht op een gesprek met een bedrijfsarts? Om eventueel minder uren te werken?

En stel dat ik minder ga werken, krijg ik dan wel 100% salaris? En krijg mijn werkgever ook geld omdat ik bijvoorbeeld deels afgekeurd ben? Of krijgen ze pas geld as la ik met verlof ga?

Ik heb nog 1 vraag haha: ik heb me eigen nog niet ziek gemeld op me werk omdat mijn klachten begin van de middag opspelen. Moet ik me eerst hebben ziek gemeld voordat ik aanmerking kom voor een gesprek met de bedrijfsarts?

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Pioenroos92,

Je wilt graag weten wat jouw rechten zijn bij ziekte. Ik informeer je hier graag over.

Bij een ziekmelding heeft je werkgever de verplichting een bedrijfsarts of een arbodienst in te schakelen. Een gesprek met de bedrijfsarts moet je hebben gehad binnen 6 weken na je ziekmelding.
    Ik weet niet of het mogelijk is een gesprek te krijgen met een bedrijfsarts voordat je ziek bent. Bespreek dit toch met je werkgever.

Meld je jezelf ziek en zijn de klachten ten gevolge van je zwangerschap? Dan heb je inderdaad recht op een volledige loondoorbetaling. Dit kan op twee manieren.
    De werkgever vraagt aan UWV een Ziektewet-uitkering aan als je ziek bent ten gevolge van de zwangerschap. Het is mogelijk doorbetaald te krijgen van de werkgever. De werkgever ontvangt dan de Ziektewet-uitkering van UWV.
    Het is ook mogelijk dat jij rechtstreeks de Ziektewet-uitkering ontvangt. Dit kan de werkgever aangeven bij het aanvragen van de uitkering.

Actuele informatie over ziek zijn tijdens zwangerschap vind je hier.

Ik wens je van harte beterschap.

Met vriendelijke groet,

Mariƫl
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Pioenroos92

Pioenroos92 Fanatiek lid

Jul 28, 2014
    1,961
    1,463
    113
    Female
    Noord-Holland
    Dank voor uw mail en informatie.

Ik heb me gisteren ziek gemeld omdat ik het niet meer aan kon. Te veel pijn en te veel harde buiken. Ik ben vandaag weer gaan werken en kreeg te horen dat ze een afspraak hebben gemaakt bij de bedrijfsarts! Gelukkig!

Alleen is dit 19 oktober pas, ik heb aangegeven dat ik het niet red om nog 2 weken 40 uur te werken. Hier leken hun geen gehoor aan te geven. Ze zeiden: we bekijken het van dag tot dag Hoe het gaat en of je hier wel weg kan, het is erg druk.. En daarbij zeiden ze dat als ik elke dag 2 uur minder wil gaan werken omdat ik het niet aan kan dan willen ze het van mijn eigen uren afhalen en mij dus niet voor die paar uurtjes ziekmelden! Mag dat? Ze zeiden je eigen uren zijn ook je vakantie dus "rust" uren. Vanzelfsprekend heb ik ze vertelt dat ik en mijn werkgever centjes krijgen als ik er niet ben. Maar dat maakte ze allemaal niks uit!

En ze geven nu al aan dat als ik bij de bedrijfsarts ben geweest dat ik er rekening mee moet houden dat mijn werkgever akkoord moet geven! Waar ik dus bang voor ben is dat de bedrijfsarts zegt dat ik bijvoorbeeld halve dagen moet werken maar mijn werkgever vind van niet en laat mij voltime werken. Heeft mijn werkgever dat recht?

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Pioenroos92,

Wat een vervelende situatie is er voor je ontstaan.

Je werkgever is niet bevoegd jou medisch te beoordelen. Overleg dus met je arts of verloskundige of je minder moet gaan werken. Als jij je (gedeeltelijk) ziek meldt controleert de bedrijfsarts of je echt ziek bent.

Daarnaast gelden er voor zwangere werknemers extra regels voor pauzes, medische afspraken enz.

Komen jij en je werkgever er samen niet uit? Dan adviseer ik je hulp in te schakelen van je rechtsbijstand, vakbond of het juridisch loket.

Ik wens je veel sterkte met de lastige situatie.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page