Ouderschapsverlof mag in principe niet worden geweigerd, tenzij er sprake is van zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen. Maar wat verstaan is ze hier nou onder? Bij ons wordt minder werken al geweigerd ivm bezetting. Is dit een geldige reden om ouderschapsverlof te weigeren?
Hier in belgie is het zo dat ze het niet mogen weigeren enkel uitstellen. Ik neem aan dat dit in Nederland ook zo is.
Nee volgens mij mogen ze het niet weigeren ivm bezetting. Tegenwoordig zijn veel bedrijven minimaal bezet door bezuinigingen, zou betekenen dat je nooit je OV kan opnemen. Gewoon eens bij je P&O afdeling vragen hoe dit zit en wat de regels, mitsen en maren zijn.
Vraag inderdaad gesteld aan rechtsbijstand. Ze mogen ouderschapsverlof niet weigeren, maar ze kunnen we bezwaar maken om de urenverdeling. Daarnaast heb ik nog een andere vraag bij hen openstaan. Dec. 2013 en januari 2014 heb ik OV opgenomen voor mijn tweede kindje (4 uur per week). Dit is per 1 febr. 2014 op verzoek van werkgever stopgezet. Nu blijft de vraag; heb ik nog recht op de resterende uren? Uren van ons eerste kindje zijn al op. En van de derde heb ik gewoon recht op wanneer zij geboren is.
dit zijn dingen die ik als ik jou was ook even na zou vragen bij juridisch loket oid.... Ligt er ook aan voor hoe lang je zelf aangevraagd hebt en toevallig zijn dit jaar weer wat regels aangepast hoorde ik... Zo heb ik nu ouderschapsverlof (8 uur pw) tm augustus aangevraagd, maar omdat ik weer zwanger ben stopt het zodra ik met verlof ga en behoud ik de overige uren... Als ik zelf had gevraagd om het stopzetten was ik deze uren kwijt geweest, maar hoe dat zit als de werkgever het stopzet... (volgens mij mag dit niet zomaar trouwens hoor) https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderschapsverlof?utm_campaign=sea-t-verlof_en_vakantie-a-ouderschapsverlof&utm_term=ouderschapsverlof&gclid=CIvjkZCp6soCFSsEwwodhUYKGQ
Nee hoor, zwangerschapsverlof/bevallingsverlof is de enige geldige reden om je OV op te schorten! Je bent die uren niet kwijt, je einddatum van OV schuift in dit geval gewoon 16 weken op.
Ja dit bedoelde ik ook.... Maar weet niet of voor TS dus nog uren over zijn, omdat haar werkgever op hun verzoek het ouderschapsverlof hebben stopgezet
Inmiddels alvast weer ouderschapsverlof aangevraagd voor na mn verlof. Ze leken daarmee akkoord te gaan. Ben benieuwd wat de eind datum van het ov zal zijn (dit ivm met de eventuele resturen van mn tweede kindje). Rechtsbijstand zegt dat ik er geen recht meer op heb en het ministerie van sociale nog iets zegt van wel... nouja we zien het wel. Ik houd rekening met 2 jaar ov met 6 uur p/w. 😉